Bantning av häst ?

Sv: Bantning av häst ?

Silja som hon heter är het för att hon är arab, på somrarna går hon helt utan foder och då är hon som hetast så
Hur mycket arab är hon egentligen? Hon ser inte ut som en arab.

jag har lärt mig att en ponny mår bäst av kort och intensiv träning, vi brukar köra ganska mycket galopp och intervall träning, då det är en hopp"häst" så tränar vi galopp väldigt ofta.
Träna mer trav.
Jogga mer i sakta takt (jobbigare) långa sträckor.
Fortsätt med intervallträning i både enskilt trav och galopp men växla också mellan alla takter/tempon.

men tack för all hjälpa, får börja träna mer än vad jag gör. längre och lite jobbigare pass
Rid en timmes ordentlig träning 5 dagar i veckan. Kör inte igång för snabbt bara, trappa upp gradvis.

Se till att dra ner på ätandet ute och allt kraftfoder. Stråfoder och mineraler är viktigast, blanda i lite morötter så blir det roligare att äta.

Se till att stallägaren ger fan i att ge henne betfor!!!

Sluta skylla allt på hästens (eventuella) ras

Korta intensiva pass ger kanske bättre konditionsträning, snabb återhämtning alltså, men gör den inte särskilt uthållig.
Jag gissar att hästen har rätt bra kondition redan, i så fall kan du kanske testa att lägga in ett längre pass i veckan, tex på helgen, då kan du ta en längre tur, två tre timmar. Se till att skritta av ordentligt och låt hästen vila dagen efter, eller ta en liten promenad.

Om ni inte har tagit analys på fodret de har fri tillgång till, så kan du ju ändå dra slutsatsen att hästen får i sig för mycket energi eftersom den är lite mullig. Det är ju svårt när de har fri tillgång, det du kan göra är att spä ut fodret med halm. Kan du inte göra det på dagen (hon kanske går ute med andra som behöver lite mer energi) så kan du ju göra det på natten om hon står i box då, jag uppfattade det så iaf. Förmodligen räcker det med bara halm på natten, eventuellt blanda ut med lite hö.
Det är jättebra att hästen har fri tillgång (enligt mig) för då kan de ju äte lite hela tiden som de är byggda för att göra.

Du sa att hon inte dricker tillräckligt. Får de något salt? Saltsten i box eller hage? Det brukar ju hjälpa en del. Hur varmt är vattnet? Förmodligen kallt nu på vintern. Hästarna dricker hellre lite varmare vatten, typ ljummet, nästan fingervarmt. Att de inte dricker så mycket kan mycket väl bero på att vattnet är kallt. Har du möjlighet att ge lite varmare vatten så skulle jag testat det.

.Det finns ju munkorgar som gör att dom inte kan äta lite mycket, och lika fort. Det kanske skulle kunna vara ett alternativ?
Fast hon såg ju inte så tjock ut tycker jag.
Annars kanske ni kan rida henne 2 gånger per dag en period och se om det hjälper?
Kanske bara ut och skritta ena passet.

Jo funderade på munkorg över sommarbetet men känns itne rättvist mot hästen, och har man otur och dom är så hungriga så kan dom bita så tänderna går sönder läste jag på internet, fast vet itne om det stämmer :)
jo ibland kan jag rida 2 pass, först rider jag ut och "arbetar" med hon och sen brukar mina kusin barn skritta och trava lite på hon när dom är här (man måste leda dom så blir tine så jobbigt, men det ä rju motion)

Tack så mkt:bow::bow:

är det skäcken som är din ponny? funderar eftersom du skrev att det var en arab? Skäcken är definitivt ingen renrasig arab? Den ser hursomhelst lite väl rund ut

Ja skäcken är min ponny, hon ser inte ut att vara arab och ser jätte snäll och lugn ut, men hon är helt tvärt om, det är det som är problemet, hon är även min första ponny sen över ett år tillbaka så vi köpte hon för hon såg lugn ut, men hon är het och väldigt stoig, sen är hon tittig och ja väldigt busig så araben kommer fram när man rider hon :crazy:

hon är blandning arab/irish cob, jo hon är rund, väldigt matglad och lat på det viset =)

Att döma av bilderna tycker jag inte att hon är särskilt tjock, men de är ju några månader gamla. Kan du inte ta lite nya? :)

Och nån arab tycker jag då inte att det ser ut som... ;)

jo jag tror jag ska ha lite nya bilder på mobilen, kan ladda upp lite senare, ne som sagt det syns inte att det är arab, det kommer fram på ridningen, men hon har arabnacke som hon visar ibland och lite i huvudet, men ska ladda upp lite mer bilder även på hemsidan :laugh:

Se till att dra ner på ätandet ute och allt kraftfoder. Stråfoder och mineraler är viktigast, blanda i lite morötter så blir det roligare att äta.

Se till att stallägaren ger fan i att ge henne betfor!!!

Sluta skylla allt på hästens (eventuella) ras

hon får ungefär 5 medelstora morötter dagligen för vitaminernas skull, att säga åt stallägaren är itne det lätaste blir bara bråk...

Jag kanske skyller lite på hästen men du känner hon ju itne och vet inte hur hon är så... men jag vet själv att jag är väldigt svår, vill helst itne inse sanningen, ;)

men jag kan itne begränsa hennes mängd mat ute i hagen då hästen hon står tillsamans med ska äta det, så åt det kan jag inget göra:(

Tack:bow:

Du sa att hon inte dricker tillräckligt. Får de något salt? Saltsten i box eller hage? Det brukar ju hjälpa en del. Hur varmt är vattnet? Förmodligen kallt nu på vintern. Hästarna dricker hellre lite varmare vatten, typ ljummet, nästan fingervarmt. Att de inte dricker så mycket kan mycket väl bero på att vattnet är kallt. Har du möjlighet att ge lite varmare vatten så skulle jag testat det.

Hon har saltsten i boxen och vid jätte hård träning när hon svettats mycket får hon salt(utan jodd) i vattnet för att hon ska dricka ;)
jag kan itne riktigt blanda ut höet med halm då hon har halm som strö i boxen och itne äter det, men jag ger hon mindre hö på nätterna nu förut fick hon 4(inte jag som gav) nu är jag hård, så hon får mellan 1-2 kg, emn hon äter inte alltid upp allt då hon är seg på att äta... ( vi har kollat munnen och den va fin )
jo det kna va att hon inte vill dricka kallt vatten, hon äter ju inte snö heller, iaf inte vad jag sett, när hon r jätte törstig ställer hon sig hellre med huvudet (i den tomma hinken) än att ta lite snö, då jag inte kan va i stallet och passa hela tiden och fylla vatten så kan jag ju iten hjälpa det, men hela söndagen tar jag hand om hästarna och då har de iaf tillgång till frächt vatten hela dagen :D

Tack :bow::bow::bow:

hon får ungefär 5 medelstora morötter dagligen för vitaminernas skull, att säga åt stallägaren är itne det lätaste blir bara bråk...

Det är DIN häst. Inte stallägarens. Det verkar som om stallägaren tror att det är tvärtom. Du bör ta reda på detta med om hon rids/körs när du inte är där. I så fall bryter de säkerligen mot diverse lagar.

Snöa inte in på detta med att det är arab i henne. Har inget med saken att göra. Har en renrasig sådan i stallet. Det kan precis lika gärna vara cobben i henne som är problemet.

Och snälla, för din egen yrkesverksamma framtids skull, lär dig skillnaden på hon och henne och när man använder hon och när man använder henne. ;)

Det är DIN häst. Inte stallägarens. Det verkar som om stallägaren tror att det är tvärtom. Du bör ta reda på detta med om hon rids/körs när du inte är där. I så fall bryter de säkerligen mot diverse lagar.

Snöa inte in på detta med att det är arab i henne. Har inget med saken att göra. Har en renrasig sådan i stallet. Det kan precis lika gärna vara cobben i henne som är problemet.

Och snälla, för din egen yrkesverksamma framtids skull, lär dig skillnaden på hon och henne och när man använder hon och när man använder henne. ;)

jo jag har svårt att säga ifrån, så kallad feg :(
ne vem vet, men alla tränare frågar jämt om hon är arab så ;)
hehe ne jag skriver ganska så grötit det kan jag förstå, men jag kan svenska annars :) men skriver oftaste även orden fel inte-itne och sånt xD

Men tack, ska börja tänka på det :D:bow:

jo jag har svårt att säga ifrån, så kallad feg :(

Du är inte ensam. Varje gång jag sätter foten i backen så sitter jag i ett hörn och darrar efteråt och väntar på reaktionen som jag ju räknat ut kommer bli hur hemsk som helst. Blir lika förvånad varje gång som motparten ger sig, vilket händer ganska ofta. Inte alltid men det händer. Så kaxa upp dig. Det ÄR din häst. Det är DIN häst. :)

Ochjag slår också om bokstäver. Massor av gånger. Sitter och läser igenom oftare och oftare numera innan jag skickar iväg.

Så kaxa upp dig. Det ÄR din häst. Det är DIN häst. :)

Och jag slår också om bokstäver. Massor av gånger. Sitter och läser igenom oftare och oftare numera innan jag skickar iväg.

Jo, jag ska nog börja gör det, haha fast då kommer man väl bli kallad bitch ;)
jag ska också börja läsa igenom så folk kan se vad det är jag skriver :D

TackTack:bow:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 170
Senast: Lady_S
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 314
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama