Banta och träna hästen?

snoofy

Trådstartare
Hej!

Jag är en ridskoleryttare som nu har fått privilegier i stallet och får rida ridskolehästarna (särskilt vissa som jag tränar och tävlar lite smått) utanför lektionstid.
Mitt nuvarande "projekt" är en omogen 10åring som är otränad men har kapacitet. Planen är att om vi lyckas komma iväg och träna lite på bortaplan ska vi få ge oss iväg och tävla på lite små lokaltävlingar sent i vår.

Min fråga är bara; Kan jag få lite råd hur jag ska träna upp denna fetknopp?
Hon är allmänt ostimulerad då få av lektionsryttarna kan få henne till arbete och hon därför sällan får arbeta sig trött under veckan. Jag vill ha röd för hur jag kan stimulera hennes psyke och träna bort hennes enorma mage på samma gång. Hon skulle också behöva lite muskler för att kunna bära sig bättre...

Sv: Banta och träna hästen?

Ut och rid i naturen! Där kan du både konditionsträna, klättra för muskelbygge osv. Dessutom kan det vara roligt för hästen att göra något annat än "bara" ridas på ridbanan vilket jag gissar är fallet när den går lektion?

Har du möjlighet att rida för tränare emellanåt så är det säkert också till stor hjälp.

SOm Speedway säger; Rid ut! Galoppera på ängar, klättra i backar, hoppa stockar och "lek" dig till träning i naturen. När jag menar att ´"leka" menar jag att man kan flytta skänkelvikning längst vägarna osv. :)

Klättring är bra träning för bak och mage. Har ni snö nu är det också bra att rida i om det är lagom djupt.

Men sen vill jag säga, eftersom det är en ridskolehäst så är det kanske inte du som har hand om maten, och utan att kontrollera vad hästen äter så är det i stort sett omöjligt att banta den. Om hon äter för mycket spelar det ingen roll att du rider hårdare eller en timma längre. Självklart är det viktigt att träna också, men om hon får för mycket mat så blir det liksom ingen större effekt av det. Äter hon 50 MJ och förbränner 30 så spelar det ingen roll om man höjer förbränningen till 35.

Så jag tycker att du ska prata med ridskolechefen, berätta att du vill hjälpa till att få ordning på vikten, fråga om fodret. Förhoppningsvis tar denna sig tid att berätta och tycker det är kul att du vill engagera dig och lära dig.

Sen är det kanske inte alltid så lätt på en ridskola heller, eftersom det ofta finns massor med barn som har med sig allt möjligt gott till hästarna.

Liknande trådar

Hoppning Jag rider och tävlar en sjuårid D-ponny, ridskolehäst. Han kom till ridskolan i somras och var då inte så utbildad, men har gjort stora...
Svar
11
· Visningar
1 063
Senast: LLaika
·
A
Träning Har bekymmer med en häst och har grubblat fast i mina egna tankar och spekulationer nu. Har en häst som alltid varit pigg,fräsch och...
Svar
13
· Visningar
2 616
Senast: Alfons Å
·
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 886

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst
  • Muskelbristning