Banta hund......

pippilotta

Trådstartare
Jag måste banta Wilma eftersom hon gått upp lite för mycket i vikt.:angel:
Nu får hon 1 dl/2ggr /dag utav Nutra Nugget light, och hon är ständigt hungrig, vad kan jag blanda i som ger mer mättnadskänsla?
Rivna morötter fungerar inte för då får jag plocka morötter på hela golvet, hon spottar nämligen ut det.

Vill ha massor av råd från er som bantat hundar.
 
Sv: Banta hund......

Har själv ingen erfarenhet av bantning på hund, men jag funderar lite på hur mkt du motionerar henne.

2 dl om dagen. Vad är det för ras?? Tänk på att precis som vi människor så ska hon gå ner i vikt långsamt. Inte vrålbantas

Har hon tuggben som hon ak sysselsätta sig med??


Lycka till
 
Sv: Banta hund......

Det är en Sheltie och hon får ordentligt med motion.
Tuggben o.d.y vill hon inte ha ,inte ens märgben går hem hos henne, däremot äter hon mer än gärna knäckebröd :angel:

När jag fick henne i somras så var hon alldeles för tunn och hon vägde då 9,1 kg, (Hon är en stor sheltie 38 cm).
Uppfödaren sa att det räckte med 2 dl om dagen men hon fick 3-4 dl av mig, med sakta upptrappning, jag har gjort nedtrappning på maten succesivt, hon var likadan innan jag började banta henne, ständigt hungrig.
Hon väger nu 10, 9 kg och det är alldeles för mycket.
 
Sv: Banta hund......

Det låter väl som om 3 dl/dag vore ganska lagom för din hund då? Att hon är "ständigt hungrig" skulle jag inte bry mig så mycket om ifall jag vore du, vissa hundar är helt enkelt sådana:smirk: Tro mig, jag har fyra golden som gärna skulle äta ihjäl sig om dom fick!
 
Sv: Banta hund......

Jag skulle nog byta ut lightfodret mot ett vanligt dito. Jag upplever att de inte blir ordentligt mätta/tillfredsställda av lightfoder och jag vet också att många veterinärer brukar avråda från light vid bantning.

Jag skulle nog ge ett högkvalitetativt foder i mindre mängd två gånger per dag och ge lite rivna morötter för bukfyllan en gång/dag.

Edit: Förlåt, läste slarvigt angående morötterna.
 
Sv: Banta hund......

Jo, det var just det som jag ville ha råd med, vad jag skulle ge istället för morötter...

Har precis bytt till Light, annars har jag Nutra Nuggets Lamm och Ris till båda mina hundar, kanske blanda light och vanligt.........funkar det tro.......vet ju att vissa foder kan slå ut varandra.
 
Sv: Banta hund......

Jag har varit väldigt nöjd med royal canin- fodret!
 
Sv: Banta hund......

Ett lightfoder är för att hålla vikten, för att gå ner krävs ofta ett reduktionsfoder, t.ex. Hills r/d
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 175
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Just nu upplever jag en sömnbrist som jag senast upplevde under valptiden. Min kära snart tvååriga hund har nämligen bestämt sig för att...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 923
Senast: kolblakkur
·
Hundhälsa Hej! Förra söndagen ”insjuknade” hund nr 1 i diarré, fortsatte enda tills på onsdag då vi såg en liten förbättring. På onsdagen...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
14 175
Hundhälsa Vår (mammas) gammelhund behöver gå ner i vikt då hon lagt på sig lite för mycket senaste åren. Det är inget överdrivet men nu när hon är...
2
Svar
30
· Visningar
4 094
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sekretessbrott?
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Fejkljus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp