banta en kopiöst fet ponny

Sv: banta en kopiöst fet ponny

fan pixbox funkar inte idag heller :mad:
bilder kommer så fort pixen funkar igen

Apollo jag har nog missuppfattat dej då. jag har vart redigt sjuk dom senaste dagarna och tänkt lite trögt. förstår hur du menar.

Alla vi skiter i äpplen och morötter. har gjort ett litet schema på hur vi ska motionera hästen. det blir lugnt och försiktigt och ingen ridning än. tösen blev lite besviken men hon förstår varför när jag förklara och går mer än gärna ut och promenerar med hästen.

fortsätt gärna att skriva och komma med tips. allt är välkommet

tack för eran hjälp :)

Som fler har skrivit äpplen och morätter är inte så bra hästmat och inget jag skulle ge till fet eller känslig häst.

Nu har vi ju inte sett kort och vi vet inte vad hästen har ätit innan den kom. Bara gått på bete eller ätit tillskott?
Om den haft föl vid sidan så låter det skumt om den skulle vara så kraftigt äkta fet.

Många raser, shettisar å andra småraser, fjordingar, haflinger mfl. kan tyvärr få detta späcklager av näringsbrist och inte bara en stor buk med toppig rygg. De kan även ha detta späcklager när proteinet är alldeles för lågt.

Många gånger kan man urskilja vilken fetma det handlar om genom att titta på hur späcket beter sig. Om späcket är ett tjockt men fast lager över kroppen så är det äkta fetma, är de ett tjockt mer dallrigt lager så är det oftast näringsbristsvullnad.

Om det finns analys så räkna ut och ställ hästen på en underhållsfoderstat med rätt proteinmängd och så börja att motionera. Hästen behöver mat så att den får tuggbehovet tillfredställt och den får absolut inte gå onödigt hungrig för det kan vara superstressande för dem och ger andra tråkiga bieffekter istället. Finns ingen analys så ge mindre hömängd och fyll ut med lucernstrå för att säkerställa näringen.

Senast ändrad:

jo det är ju ett fast och jämt lager. hästen är en korsning shettis/russ. vet inte vad hon har ätit innan, men hon gick iallafall på 6 ha kraftigt bete.

Det har jag inte varit med om någongång. Då har vi helt olika erfarenheter helt enkelt.

Inte varit med om? Då låter det som om bantningen gått för fort fram.

Grunden till viktminskning är ju att öka förbränningen, större muskelmassa ger högre förbränning. Det är samma sak som viktminskning för människor. Att banta med bara minskat kaloriintag medför ofta dessutom för litet proteinintag = hästen tar av sina muskler för att klara sig, svält alltså. Snabb viktnedgång påverkar även muskler som hjärtat... mindre bra alltså.

Madíck:
Nej jag har aldrig snabbat på bantning av häst. Det måste få ta tid. Jag har räknat ut en foderstat efter den förväntade vikten i kombination med att hästen fått lätt motion, men ofta. (som ökas efter hand) Vill inte fresta på i onödan när en häst bär på väldigt mycket övervikt. Är det mindre övervikt kan hästen tränas normalt tycker jag, men inte de extremt feta. Dessutom beror det på om hästen varit i träning öht den senaste tiden. En ponny som bara gått i hagen senaste året och blivit jättetjock måste sättas försiktigt i träning.
Hur som helst så har gången alltid varit den samma: Hästarna minskar relativt långsamt i vikt och när överskottshullet är borta börjar de sätta muskler.
Det är viktigt att tänka på varför hästen är tjock också. De´har ju inte samma bakgrund alla.

Senast ändrad:

men en häst som sätts i mortion bygger ju muskler, även om det bara är lite så byggs det ju om hästen får röra på sig. något som är viktigt under igångsättning är att gå på mycket olika underlag, grus, asfalt och i skogen, det stärker senor och ligament, och en häst som går på så varierat underlag i backar osv bygger ju muskler. självklart kanske inte det är något man reflekterar över den första tiden eftersom musklerna täcks av några dm fett så syns de ju inte. men ju mer muskler det finns ju mer muskler finns det som kan arbeta och förbränna fett.. det låter ju iaf logiskt? så ju längre man kommer i bantningen (ju mer musklerna tar över efter fettet) så borde det ju gå fortare och fortare åt rätt håll ?

Ja jag kan bara svara för hur det varit de gånger jag haft överviktiga hästar. Jag hade en fundering på om det var så att kroppen hade "nog jobb" med övervikten och därför inte byggde muskler förrän i nästa skede. Men det är bara min egen fundering. Eftersom det varit likadant varje gång funderade jag i de banorna sista gången, för jag tyckte själv det var lite underligt.
Till sammanhanget hör också att det alltid varit nyinköpta hästar det handlat om. De har ju både fodrats och tränats annorlunda av sina gamla ägare och det kan ju också påverka i viss mån.

Söt liten pålla med äkta fett..Nu har jag ju ingen aning om det finns tillgång till analyserat foder eller inte, kanske står fast jag missat det nånstans.

Även om hon är tjock så är hon väldigt fin i formen och den vill man ju inte tappa. Jag skulle ha en grund med hö och lucern om hon tål det. Underhåll på Mj och en smrp kvot på 6,5-7 skulle jag börja med å så massa motion.

Finns olika alternativ att sätta henne på men kan inget mer än ge lösa förslag.

men lucern ger man väl till hästar med dåligt hull? kan det funka för tjockisar åxå? tyvärr så finns inte tillgång till foderananlys.

Hästar i överhull av den kaliber som bilderna visar, har i regel fått ett klart överskott på energi (Mj) och tittar man på buken så inser man att en brist av protein finns. Lucern innehåller protein, det är också ett grovfoder som är jättebra för hästar med en obalans i intaget som den här hästen har.

Personligen så tycker jag inte om lucern vare sig till att fodra ner eller upp med, jag anser det överreklamerat, men det är en annan femma.

Om hon tål det så är det ändå ett snällt grovfoder som säkerställer proteinet och det innehåller väldigt låg fetthalt därför kan det vara bra för tjockisar som behöver banta.

Vet inte hur ditt öga är, själv är mitt öga övertränat och jag ser väldigt fort åt vilket håll det går när jag ändrar fodermängder eller sorter.

Men inom en vecka till två bör du sett skillnad om ni börjar nu.
Vet inte alls vad hon får eller hur strukturen är på ert hö å jag kan inte råda vad du skall ge här i mängd för då bryter jag nog mot nån regel.

selprojekt055.jpg

Min a-tjockis ser ut att vara i samma viktklass. Jag har minskat på hagen rejält, och har in henne på nätterna med halm att äta, och någon morot. Sen är jag ute och går med henne och tömkör ibland, minst 5 gånger i veckan. Jag har ökat rundorna gradvis från en timmesrundor till att någon gång i veckan vara ute 3-4 tiummar. Då är det ändå inte så hård motion utan mest lugn promenadtakt och eventuellt stanna och snacka med grannar.. Ser det även som tid utan gräs när jag är ute, vilket också är bra..Min plan är att öka hennes motion mer nu, med mer trav. Ibland joggar jag med henne men jag orkar inte så mycket som jag tror hon behöver. Nu har jag snackat med en granntjej som sja hjälpa till att rida henne lite så att hon får jobbat ordentligt. Det är svårt med en a-ponny! Håller på att köra in henne så sen ska hon få jobba..

Jag tar bilder på henne med jämna mellanrum och mäter med viktband då och då..

Lycka till med er ponny!

Men om den fått föl nyss är buken pga det.

KL
Som jag fattade det går den på gräs på dagarna- med fölis:confused:
Det borde räcka med ngt kg hö extra bara- beroende av när den kommer in- ut.

Söt häst.

Sen håller jag inte med alla som tror att det går att motionera bort stor övervikt.
För att undvika fång bör man satsa seriöst- inte bara försöka rida ski.en ur den. Tag bort den x antal h. dagligen från maten.

Det sägs ofta att hästen äter 16 h./ dygn- inte om den har frodigt bete som nu.
Allt som ligger på ovansidan av en rund häst är INTE muskler. Snarare fettdepåer.
Hur många feta människor har mkt muskler?

Om de som fått en fånghäst tror att man kan banta genom att ge megaprotein till en bantande häst- har de missbedömt att överskott av proteiner blir till fett. En häst i vila behöver inte mkt i underhåll- ännu mindre en ponny.

Blir trött på dessa rekommendationer- till feta hästar.
Tror jag det att fånghästar ökar i antal( om de nu verkligen gör så:angel:)

Nu måste ju inte en häst ha hängbuk pga föl, här är en nyförlöst med marginell buk och efter en vecka fanns inget kvar alls. Det handlar alltså om hur hästen har fått mat, alltså hur balansen har gjorts.
Fö, just lucern är något man rekommenderar till fånghästar. Googlar man, så kanske man upptäcker att protein inte är upphovet till fång.

Kopiaav100_0057.jpg

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=902262&page=2

Krafft Ponny är det mest onödiga foderslag som skapats. Det innehåller ungefär samma energi/protein som ett hyfsat hö och det är billigare att ge lite extra hö än att ge lika mkt Krafft Ponny.

Nej, det är inte farligt att ge hästen mat innan du rider den.
Hästar är skapta för att kunna springa även med mat i magen.

En viss del av ett proteinöverskott kan omvandas till energi.
När man gör en foderanalys så tar man hänsyn till just detta och det energivärde man får på pappret efter analysen är fodrets "kemiska" energiinnehåll plus den energi som ett proteinöverskott kan generera.

Urklipp från länkad tråd.

Jag utgår ifrån att de flesta fånghästar är tjocka.

de som inte är det är en annan femma.

Få ston ser ut så- möjligtvis en ung förstföderska som har fått ett litet föl o lite för lite mat:cool:

Det som du citerar från en annan tråd:
En viss del av ett proteinöverskott kan omvandas till energi.
När man gör en foderanalys så tar man hänsyn till just detta och det energivärde man får på pappret efter analysen är fodrets "kemiska" energiinnehåll plus den energi som ett proteinöverskott kan generera.

Jag håller med om att det bara är en del av proteinöverskottet som kan lagras som fett.
Men ovanstående citat kan väl inte stämma riktigt ändå om man ska vara riktigt noga.

Jag har förstått det som att en analys visar fodrets sammanlagda energinnehåll minus det som går åt att förbränna maten (förenklat). All energi som finns i ett foder är kemisk dvs den kommer från de kemiska bindningar som finns där och som frigörs när fodret spjälkas och omsätts i kroppen. I denna energi finns då energin från proteinerna inräknad. När det gäller proteiner så går det åt en hel del energi för att omvandla proteiner antingen till nya proteiner eller för att göra av med kvävet. Men den kan inte ange ett ev proteinöverskott. Hur skulle det fungera?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
2 260
Hästvård Jag ska köpa en väldigt trevlig liten shettis, problemet är bara att hon är ruskigt fet! :o Hur bantar jag ner henne utan att hon...
Svar
4
· Visningar
1 116
Senast: Jamtland
·
Foder & Strö Jag har en del egna funderingar om detta men vill höra vad ni tycker. Vi har 6 hästar i stallet. 2 är mina( Ponny A och Häst A), 2...
2
Svar
25
· Visningar
3 454
Senast: marti130
·
L
Hästvård Nu börjar jag blir förvirrad med min ponnymärr, och inga veterinärer eller kliniker ger mig svar heller. Varav jag nu letar efter folk...
Svar
1
· Visningar
2 697
Senast: allroundhästarna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka