banta en kopiöst fet ponny

Sv: banta en kopiöst fet ponny

Jag resonerar såhär: Om hästen nu har FÅTT Fång o är överviktig även på redan ganska modest kost- är det knappast läge att öka proteínintaget.
Det är av stor vikt att då få ner kroppsvikten som ger en extra påfrestning på de redan svaga hovarna.

På Strömsholm kunde man inte nog påtala vikten av vikten:D:angel:
De har ju även ett väldigt gott resultat på sina patienter.

En häst som en gång har varit i gott/ över hull o varit musklad, har sällan problem att ganska snabbt återfå dem.
Prio 1 är ju att få hästarna friska.
Såg vid ett ÅB en stor dressyrhäst där som var riktigt muskelfattig, men som då blev friskförklarad från sin grava hovbensänkning OCH rotation. Den hade varit sjuk 6 mån eller så.

För att proteinerna ska kunna fylla en funktion- måste musklerna utföra arbete- vilket en stillastående häst inte gör.

för att komma åt fettdepåerna så måste fettet i musklerna oxå tas av.
För mig var det inget snack om att äntligen ta ett seriöst tag mot övervikten. Hästen gick ner 2 storlekar men vågen visade 6 kg mindre- inte ens 1 % av den totala kroppsvikten. Fettdepåerna var dock borta o hästen var frisk:banana:

Senast ändrad:

Jag utgår ifrån att de flesta fånghästar är tjocka.

de som inte är det är en annan femma.

Få ston ser ut så- möjligtvis en ung förstföderska som har fått ett litet föl o lite för lite mat:cool:

Och jag har sett motsatsen, de om varit allt annat an tjocka.

Nej detta ar ingen ung forstfoderska, och mat det hade hon fatt och folet var inte litet. Sorry for franvaron av prickar, sitter med ett tangentbord som egentligen ar avsedd for spel.

Just detta foto ar hasten relativt hullad, visserligen inte knallfet men i god hull med en tendens till overvikt. Dock ar min erfarenhet att den forsvinner inom loppet av nagra fa veckor, och just denna hast brukar sen vara helt ok i hull genom hela sin foltid som folet gar vid sidan.

Senast ändrad:

PRECIS! Därför kan jag tycka att det låter helt onödigt att ge en fetponny/häst äpplen och morrötter, för det täcker knappast något tuggbehov och blir därmed bara mer energi att träna bort!

Usch vad tråkigt, hur mycket äpplen hade den fått i sig?

Säkert 2-3 kg.

Jag resonerar såhär: Om hästen nu har FÅTT Fång o är överviktig även på redan ganska modest kost- är det knappast läge att öka proteínintaget.
Det är av stor vikt att då få ner kroppsvikten som ger en extra påfrestning på de redan svaga hovarna.

På Strömsholm kunde man inte nog påtala vikten av vikten:D:angel:
De har ju även ett väldigt gott resultat på sina patienter.

För att proteinerna ska kunna fylla en funktion- måste musklerna utföra arbete- vilket en stillastående häst inte gör.

för att komma åt fettdepåerna så måste fettet i musklerna oxå tas av.

Jag har förstått det som att det finns två anledningar till att banta en fånghäst. Dels så måste den bli lättare så att belastningen på hovarna minskar så som du skriver. Sedan måste man minska på fettansamlingarna för att underlätta för energimetabolismen i kroppen. Det är nog aldrig bra att banta en häst för snabbt och antagligen iinte när den är sjuk tex har fång. Men jag kan tänka mig att man ändå måste göra det ibland för att snabbt få ned vikten.

En häst kan bygga muskler även utan att utföra ett arbete.
Jag undrar om man verkligen måste minska på musklerna för att komma åt fettet? Ingen aning egentligen men tycker att det verkar konstigt.

Jag har gett min fånghäst lusern hela tiden. Jag tycker att hon mår bra av det. Hon var överviktig när hon fick fång och har nu minskat en hel del. Framförallt så har fettansamliongarna minskat och musklerna ökat.

Men gav du lucern innan den blev sjuk?

Om man ska banta en häst på boxvila behövs det hellre en större mängd mindre näringsrik mat- för välbefinnandet- än när den åtminstone går i hage- har mer stimulans.

Jag menar inte att man ska svälta den, men den ska ha mindre än den gör av med.;)
Har den blivit tjock trots motion- ja då har man gett ett rejält överskott.

Har svårt att se en stillastående häst skapa muskler.
Muskler i vila är nog mer fett:D

Senast ändrad:

Vet inte om du pratar om feta hästar överlag, men denna ponny har ju inte fått fång, hon är ju frisk vad jag har kunnat läsa mig till.

Att fånghästar alltid är feta är också helt fel, har sett smala och normalhullade som fått fång, hur är detta möjligt? Jo, för foderrelaterad fång är en obalans i magen och kan komma precis när som helst vilken dag som helst för både en fet häst, en normal eller mager häst kan få felbalanser.

Proteinet i sig har inget med fång att göra. Lucern/alfalfa är nummer ett som foder att ge en fånghäst om man läser litteraturen som finns utomlands där de är långt mer framskridna gällande fång än vi här. Inte ens våra kliniker runt om i landet har alla hunnit ikapp uppdateringarna som finns att inhämta från andra länder utan det kan ibland fortfarande vara horribla åtgärder.
Antagligen för att det ofta är deras grundfoder som vårt hö, det innehåller bra proteiner och har låg energi och fetthalt.

För kanske nåt år sedan så talades det om nån studie som hade gjorts utomlands, (mins den tyvärr inte i detalj, men dettalades om den i en tråd här) där hade man stallat in hästar på box och matat på dem med proteiner, efter en viss tid så var alla väldigt välmusklade och fina, så tydligen behövs inte rörelse, har själv sett hästar med minimal rörelse fina och välmusklade å jag vet att man kan fodra till muskler.

Senast ändrad:

Men gav du lucern innan den blev sjuk?

Om man ska banta en häst på boxvila behövs det hellre en större mängd mindre näringsrik mat- för välbefinnandet- än när den åtminstone går i hage- har mer stimulans.

Har svårt att se en stillastående häst skapa muskler.
Muskler i vila är nog mer fett:D

Hon fick inte lusern innan hon blev sjuk. Jag visste inte så mkt om utfodring av hästar då. Men nu har jag läst på lite eller snarare ganska mkt.
Det är ju inte lätt att banta en häst som är akut sjuk i fång. Då kan den ju inte röra sig precis. Jag kantänka mig som jag skrev tidigare att det kanske ibland är läge att få ner vikten snabbt. Men annars måste det vara minst lika viktigt för en fånghäst som för alla andra att verkligen få i sig de proteiner som den behöver. Vävnaderna i hovarna ska ju repareras igen. Lusern är då ett bra foder eftersom det innehåller bra proteiner för hästen. Dessutom tror man att det är bra för tarmbalansen eftersom det inehåller en del kalcium.

Man har gjort försök med människor som har legat stilla i fyra veckor och ätit extra proteiner. De bildade muskler ändå. Det är inte så stor skillnad på hästar och männsikor som man kanske tror.

Senast ändrad:

jag har hört att det är en skröna att äpplen kan framkalla fång.

Var på en forskningskonferens med norra europas främsta "fångforskare". Enl. dem så kan stora mängder av BÅDE äpplen och morötter (även betfor) ge fång. Mycket fruktanrik kost skapar obalans i tarmfloran och en insulinresistens, vilket i sig kan ge fång. Ungefär som när vårt blodsocker åker upp och ner vid intag av snabba kolhydrater. Vi eftersträvar ju en jämn nivå, dels för att hålla vikten och dels för att må bra och orka. Nu är ju inte 1-3 äpplen per dag stora mängder, så det är nog ingen fara:)

Var på en forskningskonferens med norra europas främsta "fångforskare". Enl. dem så kan stora mängder av BÅDE äpplen och morötter (även betfor) ge fång. Mycket fruktanrik kost skapar obalans i tarmfloran och en insulinresistens, vilket i sig kan ge fång. Ungefär som när vårt blodsocker åker upp och ner vid intag av snabba kolhydrater. Vi eftersträvar ju en jämn nivå, dels för att hålla vikten och dels för att må bra och orka. Nu är ju inte 1-3 äpplen per dag stora mängder, så det är nog ingen fara:)

Jag har förstått det som att äpplen och morötter lagrar energi som stärkelse i stället för fruktan. Nu kan ju hästar få fång både av fruktan och av stärkelse.
Hur kan fruktan ge insulinresistens? Fruktan bryts inte ner till socker utan till organiska syror. Det är dessa syror som ger obalans i tarmfloran. Stärkelse däremot borde kunna bidra till IR.

Sedan förstår jag inte riktigt hur betfor skulle kunna ge fång? Det måste väl i så fall vara stora mängder och då bero på melassen som är tillsatt?

Vi köpte en extremt fet häst men tänkte inte så mycket mera på det. "Hon går väl ned i vikt när vi rider in henne" sa vi och släppte ut henne i lösdriften, fri tillgång på hö :angel:. Fången kom som ett brev på posten, och då var det så klart bantning som gällde. Eller om man nu kan kalla det bantning: Vi gjorde en höanalys, räknade ut normala dagsbehovet och fodrade efter det. Alltså ingen svält. Hon har gått ned otroligt mycket i vikt, ser jättefin ut efter 8 månader trots att hon bara gått i hage :). Håller nu på att rida igång henne. Så mitt råd är höanalys och nogrann foderstatsuträkning- en sådan enkel sak kan göra skillnad.

Den prickiga ser ut som våran prickiga bantarhäst i miniatyr :p.
Ska börja rida och sätta muskler nu.

Vid köpet:
23342113.jpg

En bit på väg:
23342115.jpg

Då är min fråga- är hästen vägd eller är det en synbar skillnad?

För att återgå till TS- så tycker inte jag att den är kopiöst fet- bara överviktig. Har den dessutom ett diande föl ramlar det av bra fort:bow:

O jag vet att ej överviktiga kan få fång, men som regel är det en stor utlösande faktor.

Jag ser bara till min jämförelse med vad blicken sa o vad den faktiska viktminskningen var.

Från 638 kg till 632. Trodde att den hade gått ner minst 40 kg.

Trodde att det var fel på vågen:D

Det var ett väldigt fint fölsto, fin i kroppen efter fölning. Nej jag måste säga med min erfarenhet i bakfickan så ser denna häst mycket välmående ut, tittar man över ryggen så ingen takås där inte. Tittar man på korset, är det lagom och runt fint. Tittar man bakom manken trots tokig vinkel, så kan man se att inga håligheter finns. Är det din häst? Oavsett så ser hästen ut att ha fått vad den behöver, imponerande fin trots ett så nytt föl.

Men om den har byggt muskler i stället så väger det väl mer än fett? Jag har varit noga med att rida mkt hela tiden för att hålla igång henne och göra av med energi. Jag tror att det viktigaste är att minska på fettet. Sedan kan de naturligtvis inte väga hur mkt som helst heller. Men på min häst tycker jag och de som jag har frågat att fettet har minskat betydligt.

Men jag förstår vad du menar. Det kan vara som jag inbillar mig. Hålen i sadelgjorden har i alla fall ändrats ganska mkt om det nu säger ngt.

som sagt, bilderna visar inte så tydligt. hon är fetare i verkligheten, jag som vet hur hon ser ut tycker nästan att hon ser smalare ut på korten om man jämför med verkligheten.
ang fölet så vet jag inte så mycket om det mer än att hon inte hade nått föl vid sidan när dom köpte henne. den skulle ha varit avand då.

Hörru.
hur menar du egentligen med att en häst kan bygga muskler av att stå stilla:confused:
Om den har varit mager o muskelfattig tidigare kan jag köpa det, men annars.

Finns ingen fysiolog i världen som skulle uppmuntra vila för att bygga upp kroppen- emellan hårda pass med god nutrition- Ja!- fråga muskelbyggare:D

Hörru.
hur menar du egentligen med att en häst kan bygga muskler av att stå stilla:confused:
Om den har varit mager o muskelfattig tidigare kan jag köpa det, men annars.

Finns ingen fysiolog i världen som skulle uppmuntra vila för att bygga upp kroppen- emellan hårda pass med god nutrition- Ja!- fråga muskelbyggare:D

Det är säkert så att man bygger mer effektivt om man anstränger dem och dessutom så blir musklerna starka. Men man bygger muskler även i vila.

Jag har inte hittat på det själv utan läst en tråd

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=841919&highlight=Belgian+blue&pa

och också läst denna undersökning som jag skrev om tidigare

http://jcem.endojournals.org/cgi/reprint/89/9/4351

Klart att musklerna bygger upp sig vid vila efter ansträngning- nedbrytning- om den får god nutrition- ingen brist på protein.

Tråden handlade om en muskelfattig fölis med proteinunderskott kanske även på energi.

Orkade inte läsa din länk såå noga, men det handlar ju om att inte FÖRLORA muskelmassa- inte direkt uppbyggande.
En aktiv idrottsman som proppar i sig proteiner vid sjukdom kanske det stämmer på, men knappast en icke normalt aktiv.

Har jag läst fel:angel: är aningens stressad:crazy:

Liknande trådar

Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
2 260
Hästvård Jag ska köpa en väldigt trevlig liten shettis, problemet är bara att hon är ruskigt fet! :o Hur bantar jag ner henne utan att hon...
Svar
4
· Visningar
1 116
Senast: Jamtland
·
Foder & Strö Jag har en del egna funderingar om detta men vill höra vad ni tycker. Vi har 6 hästar i stallet. 2 är mina( Ponny A och Häst A), 2...
2
Svar
25
· Visningar
3 454
Senast: marti130
·
L
Hästvård Nu börjar jag blir förvirrad med min ponnymärr, och inga veterinärer eller kliniker ger mig svar heller. Varav jag nu letar efter folk...
Svar
1
· Visningar
2 697
Senast: allroundhästarna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka