banta en kopiöst fet ponny

Sv: banta en kopiöst fet ponny

Här frågar o läser folk om råd o sen ska de tänka själva:rofl: fast råden inte är enhetliga o man har inte en aning om vad hästen äter i nuläget. Det kan bli hur fel som helst.

Jag håller med dig. Det kan säkert bli tokigt många gånger.
När det gäller lusern så tror jag att många ser det som ett tillskott som man ger extra till hästen. Jag byter ut en del av grovfodret mot lusern och ev halm till mina lättfödda småttingar. Till de stora ger jag det extra. De blir inte feta ändå. Men jag har förstått att en del tror att man ska lägga till det ovanpå en foderstat till en tjock lättfödd häst för att den ska få extra proteiner.

Men jag håller med Boj om att det nog finns många hästar som är felfodrade.

Avelsmärr är en sdn som får flera föl o sällan rids.
gud vad många kärringar det måtte vara som har proteinbrist:rofl:för att inte tala om alla ölmagar:devil:

Ja hon rids inte, och är nu dräktig med sitt fjärde föl. Så hon är väl att betrakta som avelsmärr.

Faktum är att många människor får i sig alldeles för lite proteiner men för mycket energi. ;)

Visst är det så.
Det är nästan bara idrottsmän som sköter sin kropp väl o vet hur de ska äta.

Tycker att det är ironiskt att feta människor ska hålla sina hästar i form, men inte sig själva- får knappt plats i sadeln:angel:

Menar att de har kunskapen, men man tänker inte på att inte belasta hästen i onödan- med egen övervikt.:cool:
Var restriktiv med bröd o choklad:grin:

Hur vet du att det är så, så alla människor som försöker hålla reda på fodret till sin häst är alltså feta? Eller vad är det du insinuerar?
Eller är det egen erfarenhet? Jag fattar inte ett jota av ditt inlägg.

Hur vet du att det är så, så alla människor som försöker hålla reda på fodret till sin häst är alltså feta?

Kan ej låta bli att kommentera er diskussion:

Hur kan du dra den slutsatsen?
Jag är kanske inte heller riktigt med på vad axel menar men får ändå inte ihop hur du resonerar.

Vad du hugger på alla mina inlägg. Du kan ignorera mitt dravel.:o

Det är bara för att få lite balans på hur noga en del är med sina hästar, men inte med sig själva eller ens deras barn.

Fetmarkerade för att förtydliga- inte alla.

Senast ändrad:

I så fall gör väl en sådan person en behjärtansvärd insats, om de försöker få hästens foder i balans. Det är därför jag inte fattar ditt inlägg, jag ser ingen ironi i det men kanske är det så att jag har för torr humor för att kunna inse.

Jag är ju en estet:D

Har svårt för att se en tung ryttare på en smal häst.
vill att de ska vara i proportion till varandra.

tung ryttare på grov häst- nema problemas.:bow:

Vet att det blev ramaskri på en DEL ridskolor sen de införde maxvikter på hästarna/ ponnyerna.:bow:

En del har ingen förståelse för häststackarna.:mad:

KL
Tänkte på din länk- att inte tappa muskler vid vila- som jag uppfattade den.
En hsät som är konvalescent länge, men som får gå i hage ska inte behöva tappa- det är ju oxå min uppfttning.

jag drar inte ner på maten nämnvärt, utan kan ev. byta ut en del av havren mot annat. Den får mat efter prestation.
kom att tänka på när min stora svårfödda hade 7 mån. konv. som 4-5åring o folk var så förvånade att den var så fin.

Så jag får väl backa ngt-däremot är jag tjurig när det gäller feta hästar som ska bantas:devil: Menar ju inte att den ska svältas o att den få dåligt med proteiner.. Kanhända har jag jäkligt bra hö.
Sen kan det vara så att jag utgår från att hästen redan är välmusklad att har svårt att se den bli en broiler - bygga än mer av att bara stå still.

Senast ändrad:

Jag igen:angel:

Kom att tänka på att det har ett samband- energi o protein- menar nu ingen kvot.

För att kunna bygga muskler måste du även ha energi.
INGEN varelse- mer än testosteronpåverkade. kan bygga när den är smal. Då krävs det massor av båda. Det verkar att vara ännu enklare om man redan har att ta av ,men som sagt även hormonerna spelar in..
av den anldeningen vill jag innan inridning ha en redan ngt rund o välmusklad häst- för då att slippa fodra upp den så mkt.
Den har oxå större förutsättningar att kunna bära upp ryttaren.

Det finns ingen smal/ häst människa som har stora muskler.
Bygg först - deffa sen- tyvärr ryker en del av massan även om du vräker i dig proteiner. Tror att det beror på fett som finns även i musklerna.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
2 260
Hästvård Jag ska köpa en väldigt trevlig liten shettis, problemet är bara att hon är ruskigt fet! :o Hur bantar jag ner henne utan att hon...
Svar
4
· Visningar
1 116
Senast: Jamtland
·
Foder & Strö Jag har en del egna funderingar om detta men vill höra vad ni tycker. Vi har 6 hästar i stallet. 2 är mina( Ponny A och Häst A), 2...
2
Svar
25
· Visningar
3 454
Senast: marti130
·
L
Hästvård Nu börjar jag blir förvirrad med min ponnymärr, och inga veterinärer eller kliniker ger mig svar heller. Varav jag nu letar efter folk...
Svar
1
· Visningar
2 697
Senast: allroundhästarna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30