banta en kopiöst fet ponny

Sv: banta en kopiöst fet ponny

Klart att musklerna bygger upp sig vid vila efter ansträngning- nedbrytning- om den får god nutrition- ingen brist på protein.

Tråden handlade om en muskelfattig fölis med proteinunderskott kanske även på energi.

Orkade inte läsa din länk såå noga, men det handlar ju om att inte FÖRLORA muskelmassa- inte direkt uppbyggande.
En aktiv idrottsman som proppar i sig proteiner vid sjukdom kanske det stämmer på, men knappast en icke normalt aktiv.

Har jag läst fel:angel: är aningens stressad:crazy:

Tråden startade nog med en fölis men muskeldiskussionen är nog mer om muskler allmänt. Den andra länken handlar om att man kan bygga upp muskler i vila om man får rätt aminosyror. De som deltog i den var vad jag minns inte sjuka (lästa den i julas). Men tanken med själva experimentet var inom vården.

I den här tråden har jag bara svarat på din kommentar om vilande hästar och förmågan att bygga muskler. Jag har alltså förstått det som att de kan bygga uipp musklerna men att de sedan måste träna dem för att de ska bli starka.

Bygga upp- volymen?

Ja hjälp axel, hur kom vi nu in på detta?
Jag måste nog erkänna att jag minns inte exakt hur det fungerar med musklerna. Det är muskelmassan som byggs upp under förutsättning att man äter tillräckligt med essentiella aminosyror. Vad det är jämfört vad det blir om man sedan tränar dem kan jag inte svara på, inte just nu i alla fall.

Intressant att proteiner eller vad det nu var som kunde bygga upp lamellklistret igen.
Jag äter själv proteinpulver:cool: men för att inte bara bli fet måste jag träna;). Även proteinerna innehåller cal.:bump:

Intressant att proteiner eller vad det nu var som kunde bygga upp lamellklistret igen.
Jag äter själv proteinpulver:cool: men för att inte bara bli fet måste jag träna;). Även proteinerna innehåller cal.:bump:

Proteiner behövs för att kunna bygga upp i stort sett allting i kroppen även lamellerna i hovarna och "klistret" är byggda av proteiner. Jag kan tänka mig att det går åt en hel del extra proteiner för att bygga upp hovarna igen.
Proteiner innehåller inte så mkt energi som man tror. Men jag antar att man tillsätter en del energi till proteinpulver för att det ska vara effektivt? Hmmm jag har aldrig ägnat mig åt att träna så intensivt. Nu rider jag bara, hinner inget annat.

Överskott på proteiner omvandlas till fett ja (men inte lika lätt som kolhydrater). Varför äter du äta proteinpulver? Är det ett rent proteinpulver du äter (inga kolhydrater i)? Vilken typ av protein innehåller det?

Det jag är skeptisk till är att överutfodra en fet ev. fånghäst med massa extra proteiner. Står den dessutom lär den bli än fetare.

Det jag är skeptisk till är att överutfodra en fet ev. fånghäst med massa extra proteiner. Står den dessutom lär den bli än fetare.

Men att dra ner energimängden och behålla proteinet på behovs nivå är väl inte att ge extraproteiner, även om det känns så.

det är möjligt att ngn påstår att de ska ha en massa proteiner. Jag menar att man bör ge så pass mkt proteiner så att man är säker på att den får tillräckligt för att kunna reparera den vävnad som är skadad. Dvs lite mer än normalbehovet.

Om man nu är rädd för att hästen ska bli tjock så är det bara att se till så att energin man ger är lagom. Den energi som anges för ett foder är all energi dvs även den från proteinerna så jag förstår inte riktigt hur du menar att den blir fetare.

Så har jag förstått detta med proteiner.

Jag är väl otydlig...
Jag manar att banta en REDAN fet häst- genom att ge MER proteiner- utan att dra ner på energin.

sÅ uppfattar jag många av råden här:crazy:

Jag är väl otydlig...
Jag manar att banta en REDAN fet häst- genom att ge MER proteiner- utan att dra ner på energin.

Oj så olika vi uppfattar! Det har jag inte alls läst.

Tanken är ju dra ner på energin men behålla proteinet.

Det kan jag köpa.
Jag menar inte denna tråden specifikt, utan allmänt.

Att man skriver- Lägg till ett par kg lucern!

Det kan jag köpa.
Jag menar inte denna tråden specifikt, utan allmänt.

Att man skriver- Lägg till ett par kg lucern!

Men det måste väl ändå vara en felsyftning från skribentens sida. Ingen kan väl på allvar mena att man ska öka maten för att banta hästen?

Nej, men så har jag uppfattat många många inlägg.:mad:

att man utgår ifrån att alla hästar är svultna o ser ut som Biafrahästar med uppblåst mage. Få hästar ser ut så i S. idag. Välfärden har ju nått hästarna oxå:grin:

Jag är väl otydlig...

Hur kan du tolka det så? Jag tar mitt första inlägg som du började med att hugga i, men det finns även fler som skriver samma sak.

Hästar i överhull av den kaliber som bilderna visar, har i regel fått ett klart överskott på energi (Mj) och tittar man på buken så inser man att en brist av protein finns. Lucern innehåller protein, det är också ett grovfoder som är jättebra för hästar med en obalans i intaget som den här hästen har.

Nej, men så har jag uppfattat många många inlägg.:mad:

att man utgår ifrån att alla hästar är svultna o ser ut som Biafrahästar med uppblåst mage. Få hästar ser ut så i S. idag. Välfärden har ju nått hästarna oxå:grin:

Nej alla hästar är långt ifrån svultna, dock är många hästar felfodrade vilket i mina ögon är minst lika illa.

Rubriken är som ovan. kopiöst fet.

Sen ger du bara rekommendationen att lägga till lucern- inget om vad som ska tas bort. Ursprungligen postat av Boj
Hästar i överhull av den kaliber som bilderna visar, har i regel fått ett klart överskott på energi (Mj) och tittar man på buken så inser man att en brist av protein finns. Lucern innehåller protein, det är också ett grovfoder som är jättebra för hästar med en obalans i intaget som den här hästen har.
Vad innehåller lucern i energi?
Bukens omfång behöver inte alls betyda att den har fått för lite protein- mkt gräs bara o inte några bukmuskler för nuvarande.. Annars skulle det även visa sig på överlinjen.

Om man stirrar sig blind på buken skulle alla avelsmärrar lida av allvarlig proteinbrist, när de i själva verket är otränade o föder bäbisar varje år.:love:

Senast ändrad:

Jag rekommenderar aldrig att lägga till lucern på en häst som behöver gå ner i vikt, däremot att byta ut mot lucern.

Är man hästägare, måste man ändå själv ha lite egen tankeverksamhet. Har hästen fått ett överskott av Mj, ser man lämpligen till att kapa intaget för att motverka ytterligare viktuppgång.
Är det så att du själv har behov av att folk tänker åt dig, och därför tror att övriga är lika dana?

Om man stirrar sig blind på buken skulle alla avelsmärrar lida av allvarlig proteinbrist, när de i själva verket är otränade o föder bäbisar varje år.:love:

Buken är det sista jag tittar på, men är enklast för gemeneman att se bristen i.

Har fö själv en avelsmärr, det var henne du såg foto på.

Jag rekommenderar aldrig att lägga till lucern på en häst som behöver gå ner i vikt, däremot att byta ut mot lucern.

Är man hästägare, måste man ändå själv ha lite egen tankeverksamhet. Har hästen fått ett överskott av Mj, ser man lämpligen till att kapa intaget för att motverka ytterligare viktuppgång.
Är det så att du själv har behov av att folk tänker åt dig, och därför tror att övriga är lika dana?
Här frågar o läser folk om råd o sen ska de tänka själva:rofl: fast råden inte är enhetliga o man har inte en aning om vad hästen äter i nuläget. Det kan bli hur fel som helst.

Avelsmärr är en sdn som får flera föl o sällan rids.
gud vad många kärringar det måtte vara som har proteinbrist:rofl:för att inte tala om alla ölmagar:devil:

Liknande trådar

Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
2 260
Hästvård Jag ska köpa en väldigt trevlig liten shettis, problemet är bara att hon är ruskigt fet! :o Hur bantar jag ner henne utan att hon...
Svar
4
· Visningar
1 116
Senast: Jamtland
·
Foder & Strö Jag har en del egna funderingar om detta men vill höra vad ni tycker. Vi har 6 hästar i stallet. 2 är mina( Ponny A och Häst A), 2...
2
Svar
25
· Visningar
3 454
Senast: marti130
·
L
Hästvård Nu börjar jag blir förvirrad med min ponnymärr, och inga veterinärer eller kliniker ger mig svar heller. Varav jag nu letar efter folk...
Svar
1
· Visningar
2 697
Senast: allroundhästarna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka