bank på hopptävling

snigelfarmor

Trådstartare
Jag tycker man ska använda Pulvermanngraven och banken mer vid hoppning, varför används de så sällan?
varför bygger man en grav om man aldrig använder den?

Sv: bank på hopptävling

vi använder sällan gravarna, mest för att de är så underhållskrävande.........lat!
vattengraven läcker som ett såll numer. har ingen lust att lägga massa tid och pengar på den, finns så mycket roligare att göra.

Jadu, jag har egentligen inget svar på din fråga, men skulle kunna tänka mig att pulvermannagravar används sparsamt för att de kräver en hel del underhållning samt att de är rätt sällsynta och därmed "läskiga" för de flesta hästar och därför undviker man att ha med dem i de lättare klasserna och istället spara "svårigheterna" till de lite större klasserna......

själv så älskar jag och alla hästar jag ridit att hoppa pulvermannagrav :bump:

vad det gäller banker så håller jag inte riktigt med i det du skriver, jag tycker att banken varit ofta förekommande på de tävlingar som jag varit på, men kanske likadant här att man spar på "svårigheterna" till de högre klasserna

Ja du säg det, men jag tror att det är ekonomin som tryter för många klubbar.

Ofta så använder de ju den vanliga banken de har, men den är väl lättare att hålla ordning på kanske. :confused:

När jag tävlade var det flertalet tävlingar där jag det var med bankar, men har ännu inte tagit mig igenom en pulverman grav.

Synd faktiskt för det är sånt som gör livet lite mer intressant på en tävling. ;)

det jag har hört av banbyggare som bygger på nationell nivå så anser de oftast att de inte anser sådana "naturhinder" höra hemma i en ren hoppklass och att det oftast kan bli för utslagsgivande, vilket jag inte förstår, då jag aner att hästar som går 130-140 klasser ska klara av att hoppa pulvermangrav och bank. Vattengrav är ju ganska vanligt förekommande under utomhussäsongen om inte annat iaf en större vattenmatta.

Antar att om man vill hoppa mer naturhinder får man satsa på lite mer derbyaktiga klasser/tävlingar ex värnamo i aug!

Jag tror åtminstone på lokal och kanske även regional nivå att det handlar om att det är stor konkurrans mellan arrangörerna om att få ekipage. Många tävlingar - och alla vill ha många starter. Risken med att ha med dessa hinder är ju att folk väljer bort de tävlingarna för att man kanske vet att hästen strular på sådana saker. Alla har inte tillgång till att träna på sådana hinder. Ett ekonomiskt beslut av klubbarna alltså.

Sen tycker jag som långnos att man får se till att välja de klasser som har dessa hinder om man är sugen på att hoppa sådant.

Senast ändrad av en moderator:

I vilka klasser får det finnas bank? Med hinder uppepå då eller bara upp-ner?

Så vitt jag vet så finns det ingen gräns för i vilken klass bank får förekomma, men det handlar ju lite om vanligt vett från banbyggarens sida. Att ha bank i en LC är kanske inte det allra smartaste då det är mycket orutinerade hästar och ryttare. Brukar väl knappast förekomma på lok tävling(få arrangörer som har tillgång till bank)
Har själv hoppat bank från LB ,men då var det enkelt, rida upp på banken och hoppa ned. Har även hoppat bank i 120-135 klasser, lite knicksigare med bruten brutna linjer, hoppa upp och hoppa ned, två tre galoppsprång och ett hinder, eller som i en A:0 där man skulle hoppa snett över banken som en spets för att tjäna tid...

tror inte att bank får vara med i 110 cm eller lägre (lb eller lägre för ponny)

Flower_Power skrev:
tror inte att bank får vara med i 110 cm eller lägre (lb eller lägre för ponny)

Vi hade med en bank på våran regionala hopptävling i höstas. 110-130 cm.

På reg tävling tror jag inte det är något problem att ha bank med. Så länge det står tydligt i proppen att banan har bank osv.

Har själv hoppat nån 110 där bank förekommit

På de tävlingar jag varit på (lokala/regionala/nationelle) har man både använt bank, pulvermangrav och både grav under hinder med vatten i och vattenmatta.

Red en 1.00m för unghästar där det var bank med, men självfallet med valfritt hinder vid sidan om (kombination)

Den frågan har jag ställt till ett par banbyggare.
Jag fick svaret att de flesta hästar tittar, många stannar och det tar TID, ingen orkar sitta o vänta så länge, eller jobba så länge.

Tänk då om man har tävlingar och man har så många starter att det kommer ta hela dagen, då lägger man inte in ett sånt svårt hinder, man vill inte riskera att halva startfältet tar minst dubbelt så lång tid som normalt.
I större klasser ska hästarna klara av sådana hinder och då förekommer dom oftare, enligt min erfarenhet.
Sen vet jag flera tränare som önskar mer vattengravar osv i unghästklasser för att hästarna ska lära sig i tid.

vet många banbyggare som anser att dessa hindertyper är mer fälttävlans hinder och inte ska va i hoppning.
själv tycker jag bara de e kul om det finns bank / grav / vatten! :)

Har hoppat bank ett par gånger på tävling bara. Men det är bra att de inte är med ofta i lägre klasser, eftersom det kan hända olyckor. Det krävs en del av ryttaren vid uthopp från bank för att inte få hästen att gå omkull, pga att rytaren stör hästens balans.
Pulvermangrav har jag hoppat i terrängbana, aldrig på vanlig hopptävling. De flesta tävlingsplatser har ingen.

Vet inte om det beror på att det krävs utrymme för att ha stora permanenta hinder stående.

minimi skrev:
Det krävs en del av ryttaren vid uthopp från bank för att inte få hästen att gå omkull, pga att rytaren stör hästens balans.
Eh... Va? Jag skulle säga att det krävs ganska mycket av ryttaren för att FÅ hästen att gå omkull. Om det nu inte är en ryttare som är på tok för stor för hästen, men det är det ju sällan och då är det lika farligt oberoende på vad det är för hinder... :confused:

Sen så är väl bank oftast en kombination och får därför inte vara med förrän i L:B och uppåt på ponny och 1,00 m och uppåt på häst?

Liknande trådar

Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 019
Hemmet Vilken bank har ni ert huslån på? Vad betalar ni ränta? Är de klokt att binda räntan och isåfall hur länge? Är ny på detta då jag ska...
Svar
17
· Visningar
617
Senast: Eurydome
·
Juridik & Ekonomi Vi ska eventuellt köpa en liten gård och måste då byta bank för bolånet. Vi har SBAB i dagsläget och är supernöjda, men tyvärr så lånar...
2
Svar
36
· Visningar
1 664
Anläggning Haft min foderhäst hos en kompis, nu ska han åka hem, Nu vill kompisen jag målar där lösdriften är, samt byter ut nån bräda. Kan jag då...
2
Svar
31
· Visningar
3 559
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025