bank på hopptävling

Sv: bank på hopptävling

Så länge ryttaren inte väger ton och är alldeles för stor för hästen så är det väldigt ovanligt att hästen inte kan hålla balansen i landningen när man hoppar bank.

Brukar snarare vara så att det är ryttaren som går omkull, alltså inte kan hålla balansen för att hästen hoppar till lite när man hoppar bank.

Tycker det är utmärkt att man får träna på att hoppa sådana hinder, vet man med sig att det ska vara med bank i en klass så ser man förhoppningsvis till att träna på bank innan man ger sig på det på tävling, både för sin egen del och för hästens.

I lägre klasser är det oftast så att man rider upp på banken och hoppar ned och då räknas det inte som kombination. Banken står oberoende av något annat hinder.

Det krävs rätt mycket för att gå omkull vid ett nedhopp från en bank på en banhoppningsbana. Ett konststycke enligt mig :crazy:

De är aldrig speciellt höga, ca 40-50cm om ens det.

Kan man inte landa i balans efter en sådan liten bank så borde man träna mer tycker jag

Vår klubb har Pulvermangrav ,bank o vattengrav på tävlingsbanan ,dessa används på alla tävlingar även ponny o lokal .I lägre klasser finns alltid ett alternativhinder att rida. De flesta tycker det är kanon att få chansen att hoppa lite annorlunda hinder spec med unghästar .Tycker själv det ska va lite mer annorlunda hinder i lätt klass utom LD som jag tycker ska va lätt för alla att ta sig runt spec ponnyklasser . Det är bra att vänja hästarna från början tycker jag i alla fall.

Vi har vattengrav, pulvarmangrav och bank på vår ute bana och det används alltid. Banken används redan i LC/1.00 men då väldigt enkel. Pulvermangraven brukar finnas från LB/1.10 och vattnet från LA/1.20.
Har man en häst som hoppar dessa hinder tycker jag att det är bra! Men min vill inte ens gå nära dessa på tävling trots att hon hoppar dem på träning med övertalning så jag är väl mindre glad åt det... Men jag väljer hellre att inte starta på dessa tävlingar.

tillgången styr nog det mesta.. oftast krävs ju en gräsbana...

Långnos skrev:
I lägre klasser är det oftast så att man rider upp på banken och hoppar ned och då räknas det inte som kombination. Banken står oberoende av något annat hinder.
Jo, du har helt rätt, det var därför jag skrev "oftast".

har hoppat bank i både ld o lc på ponny i ungponny klass o pulvermannagrav i lc, ponnyklass

Liknande trådar

Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 019
Hemmet Vilken bank har ni ert huslån på? Vad betalar ni ränta? Är de klokt att binda räntan och isåfall hur länge? Är ny på detta då jag ska...
Svar
17
· Visningar
617
Senast: Eurydome
·
Juridik & Ekonomi Vi ska eventuellt köpa en liten gård och måste då byta bank för bolånet. Vi har SBAB i dagsläget och är supernöjda, men tyvärr så lånar...
2
Svar
36
· Visningar
1 664
Anläggning Haft min foderhäst hos en kompis, nu ska han åka hem, Nu vill kompisen jag målar där lösdriften är, samt byter ut nån bräda. Kan jag då...
2
Svar
31
· Visningar
3 559
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025