Bandagetter?

Sv: Bandagetter?

inte mkt skiljer märken åt, har både från börjes och från eskadron, köpte dem exakt samma månad använt dem lika mkt båda märkena ser lika slitna ut.

och snart lär tråden försvinna då de är förbjudet att lägga in bilder så..

*kl* Jag tycker (som centaur) att JHL damasker eller Jacsons kopior är jättebra. Snygga, sitter bra, ger bra skydd (upplever jag i alla fall) och är lätta att tvätta (hottar in dem i maskin på 30 grader, som nya). Enda nackdelen är väl att fodret blir lite äckligt rätt fort men oftast räcker det med låta dem torka och sen borsta av dem.

Jag köpte såna som i länken (fast hööks modell) och jag tycker att de suger. Är det blött ute fastnar allt i dem och man måste skölja av dem, och har man inte uppvärmd sadelkammare så torkar de aldrig. Sköljer man inte dem så måste man fästa kardborren på exakt samma ställe som förra gången.
Tycker faktiskt att man lika gärna kan använda strykkappor. Vill man att leden ska få lite värme kan man ha back-on-track på på natten.

Men även ang värme så pratade jag med en som pluggat till sjukgymnast och han hade sett undersökningar som visade att den enda värme som verkligen "tog sig in" i en led var den som uppkom från individens egen rörelse. Kan tänkas att jag minns resonemanget fel men summan av kardemumman var iallafall att värme utifrån inte hade nån nämnvärd effekt.

Alla dom här finns på h**ks .
Jag har lite olika skydd, när jag rider ut o hoppar.
Equi-Guard senskydd fram o Equi-Guard baksyrykkappa bak. Funkar jättebra! har tidigare haft bakskydd som snurrar, men domhär har suttit som en smäck!
Har ett par Egui-Guard benskydd (finns på h**ks). De går ner under kotan och är superbra! Funderar på att köpa ett par till! Väldigt bra kardborreknäppning så man få nästan ta i för att få av dom ;)
Har haft eskadronstrykkappor också, men en av dom är borta o det andra är lite trasigt. Men under dom åren jag hade dom var dom jättebra!

Har mer bra skydd men vet inte märke nu..

Jag har de bandagetter som finns på hööks runtom ibland när jag rider. fungerar alldeles utmärkt:) sitter perfekt utan att röra sig alls. otrolig kardborre!!:o man måste nästan slita loss kardborren från benet på hästen:o de skyddar bra och ser snygga ut till ett mycket bra pris:)

*kl*

Jag har Hööks bandagetter med teddyludd i de dagar jag inte orkar linda! (har förstås till bak också-men på bild bara fram)

Tetrissnettfram.JPG

jo, förstår det nu:p men borde det inte ge lite mer stöd om man lindar liiiite hårdare??

Alltså.. en häst bär i galoppen hela sin egen samt ryttarens vikt plus kraften från islaget/farten på ETT ben, många många gånger per pass. Det är TON vi pratar om. Personligen tror jag en bit fleece-tyg utanpå benet inte gör varken till eller från.

Min åsikt är att de flesta inte vet varför de lindar, vissa säger att det är för stödet (vilket jag anser vara helt befängt) andra säger att det är för värmens skull... vilket jag kan tycka är mer vettigt.

Så mitt svar till TS blir att det blir säkert lika bra med bandagetter om det är "stödet" du är ute efter ;)

Jaa..frågan är om det inte är pyntet jag är ute efter? Min förra strök sig bak så det fanns mer anledning där, men denna pysslar ju inte med sådant. Det känns bra att linda, men det är nog mest en gammal vana,.. och så tycker jag att det är snyggt. Måste betyda att det jag bara vil pynta till min madam, eller hur ska jag tolka det? ;)

Tack för alla svaroch intresssant diskussion! Jag har fortfarande inte bestämt hur jag ska göra..
U

Hehe.. om du frågar mig så anser jag att lindor mest är pynt ja ;) Men det äääär fint. Det nekar jag inte till :angel: Det ser lite "ompysslat" ut eller hur ska jag säga?

*kl*

Jag har Hööks bandagetter med teddyludd i de dagar jag inte orkar linda! (har förstås till bak också-men på bild bara fram)

Tetrissnettfram.JPG

Hur är dom i passform och kardborre. Sitter dom bra eller går dom upp och snurrar runt?
Funderade på att köpa såna och ha hemme till vardags.

De är kanonbra vardagsskydd. Man får dra åt ordentligt-men hittills har de inte snurrat trots att jag har haft dom på ute i skogen och galopperat på bra samt använt dom vid löshoppning. Kardborren är rejäl och håller bra trots att jag tvättat skydden ett antal gånger. Dom ser ut som nya efter tvätt!

Undrar jag också. H**ks har några kopior av dyrare som kostar en bråkdel. Hur är de? Nån som har dem? Går de att använda? Värme under, material osv.

De funkar utmärkt, ventilerar fint och är supersnygga på.
Dock är de svårare att få bländvita igen jämfört med tex NEWs.
men å andra sidan.. man har råd att köpa fler par.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
1 063
Senast: Fille
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 010
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 093
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?