Bandagetter?

pastejja

Trådstartare
Jag brukar linda och gör det snabbt men ibland kunde det vara praktiskt med något vanligt skydd typ bandagett, framföralt om någon annan ska rida hästen en dag. Jag har ingen erfarenhet av detta och skulle uppskatta om nu som provat något märke vill dela med sig av erfarenheter. Vad skijer de olika märkena åt? Fungerar de tillfredsställande?
U

Sv: Bandagetter?

Undrar jag också. H**ks har några kopior av dyrare som kostar en bråkdel. Hur är de? Nån som har dem? Går de att använda? Värme under, material osv.

Jag tror man ska tänka åt andra hållet, inte "vad gör bandagetter" utan "vad är det egentligen jag vill ha ut av benskydd?".

Har svårt att tro att bandagetterna ger något slags stöd, som vissa anser att lindor gör. Och jag tror strykkappor ger mycket bättre skydd mot slag än bandagetterna, och att de sitter stadigare och bättre på.

Själv funderar jag på att börja använda skydd lite mer konsekvent. Slutade med det när jag slutade hoppa, bara lindar nån gång ibland. Jag köper nog höga Eskadron-strykkappor till alla fyra då, och vill man se lite mer dressyrig ut ändå kan man ju ha vita. ;)

jag har eskadrons höga damasker fram och bak ibland men lindar mest ifall jag rider dressyr..tror att de finns ngt märke som heter N.E.W som har teddyfodrade som ger jättebra stöd men dom kostar en del. tror att ett par ligger på 800..finns på hästbiten.

Jag tror man ska tänka åt andra hållet, inte "vad gör bandagetter" utan "vad är det egentligen jag vill ha ut av benskydd?".

Har svårt att tro att bandagetterna ger något slags stöd, som vissa anser att lindor gör. Och jag tror strykkappor ger mycket bättre skydd mot slag än bandagetterna, och att de sitter stadigare och bättre på.

Själv funderar jag på att börja använda skydd lite mer konsekvent. Slutade med det när jag slutade hoppa, bara lindar nån gång ibland. Jag köper nog höga Eskadron-strykkappor till alla fyra då, och vill man se lite mer dressyrig ut ändå kan man ju ha vita. ;)

Bandagetter har man på friska hästar, lindar för stöd gör man på skadade hästar.:idea: Bandagetter skyddar mot de slag som kan ev tänkas uppstå i dressyr (brukar i o f s aldrig hända...) Skydd mot slag i hoppning = behov av hoppskydd, vilket är helt andra slag, som kan uppstå.

Bandagetter har man på friska hästar, lindar för stöd gör man på skadade hästar.:idea: Bandagetter skyddar mot de slag som kan ev tänkas uppstå i dressyr (brukar i o f s aldrig hända...) Skydd mot slag i hoppning = behov av hoppskydd, vilket är helt andra slag, som kan uppstå.
Det är ju skillnad på sjuklindor och ridlindor - det är ju inte som att alla dressyrhästar i Sverige är skadade! Det jag hört om lindade ben vid ridning är att det är lite av en myt att det ger stöd, att man måste linda väldigt hårt och med elastisk linda för att det ska bli stadgande. Detta var från en travgubbe och jag har ingen källa, men jag tycker det lät vettigt? Hur skulle egentligen kombinationen underlägg + ett par lager ganska löst lindad fleece ge någon stöd åt senan? :confused: (Kanske lite OT, sorry. :p)

Och ur slag-synvinkel måste ju strykkappor vara bättre än ett lager neopren eller liknande..?

Eskadrons höga strykappor, både bak och fram funkar utmärkt och dom vita ser väldigt "dressyriga" ut. Hållbara till tusen och lätta att hålla rena. Har även provat med olika märken med piléfoder och det är ju gosigt men kanske inte så praktiskt en klafsig vinter som denna. Snyggast är det ju så klart att linda. Men om man inte rider i ridhus varje dag så blir det många vändor till tvätttmaskinen ;)

Enl en veterinär på SLU så ska man linda så hårt att man stryper blodtillförseln om det ska bli nåt stöd att tala om. För stora krafter det handlar om. Men det är ju snyggt med lindor och skyddar lite mot slag iallafall.

Precis så är det. Man kan inte linda för stöd när det gäller påfrestningarna under ett ridpass.

precis, lindor ger INTE stöd... särskilt inte fleecelindor, vilket är vad dom flesta dressyrryttare använder. för att ge stöd så måste man linda väldigt väldigt hårt, med tjock pad och dessutom linda runt minst en led, helst två. och då kan hästen inte röra sig.... :smirk:

jag har lindor för skydd och värme. när jag är lat har jag jacson eller jhl dressyrdamasker. dom är lagom mjuka och inte så klumpiga som vanliga strykkappor.

Tack för alla svar vad spännande att det kom igång en diskussion

Ja vad jag vill ha, egentligen kanske stöd? Jag vet inte helt faktiskt. Lindar av bara farten, och om jag slarvar så har hästen inte strukit sig än, kasnke att jag inte behöver skydd? Har inte tänkt på det..
U

Himla intressant att läsa era inlägg. Men nu blev jag ju kluven.. ;)
U

håller med här:p

har alltid trott att det ger bra stöd när man lindar med elastiska lindor. känns så när man lindar. har aldrig provat att rida med fleecelindor men kan aldrig tänka mig att det fungerar som stöd heller. snarare lite värme.

tycker dock att elastiska lindor borde ge stöd. när jag lindar de på mig själv känner jag ett bra stöd och bra cirkulation så jag trodde verkligen att det fungerade så på hästarna också. fel av mig:p

Jag tycker inte om lindor, använder det kanske typ 2 gånger om året för att det ska vara tjusigt :p annars aldrig. Tycker inte det skyddar lika bra, jag har inte förstått syftet med att hästen ska ha "stöd" ? heller , tycker inte det blir stöd när man lindar heller? :confused:

Tycker däremot jätte mycket om bangagetter, har vita från Eskadron när vi ska vara tjusiga och de är lovely :love: annars använder jag bara vanliga damasker till vardags.

Jag tycker de är tåliga och ändå skyddar bra, de sitter perfekt och jag är hittills supernöjd med dem. Har säkert använt de ca 30 tal gånger hittills.

Senast ändrad av en moderator:

hmm.. inte klokare direkt.. men.. mer förvirrad. Lindar jag mest för pynt eller är det för slag? Hjälper värmen något? (lindar oftast med fleece)..
Hööks har ett par som påminner om de på bilden i inlägget ovan. Är det något att ha? (Har jag dem bara til pynt fungerar de säkert utmärkt ;)) Vad är skillnaden på de olika i den modellenb? Det var den modelen jag tänkte på, inte de som ska föreställa lindor.
U

Pja, varför använder du lindor för? Jag använder damasker för att skydda mot ev. slag och för att hon stryker emot sig själv med bak ibland. Jag tycker att damasker uppfyller de krav jag har men ska vi vara lite tjusigare så använder jag ibland mina Eskadron Pro Dressage - alltså sånna som du ser i inlägget ovan och jag tycker de har bra effekt också och uppfyller de krav jag har. Sitter som ett smäck dessutom. Ibland om jag bara ska skritta brukar jag dock rida utan skydd alls.

Men har man en häst som inte behöver ha några skydd så är det ju onödigt att ha för sakens skull.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
1 063
Senast: Fille
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 010
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 093
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?