Baltimore 1178

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare grooney
  • Startdatum Startdatum
Sv: Baltimore 1178

Nej förklara gärna , för jag förstår inte varför min åsikt av att grimmans avkomma är så mkt mer lik Balougraph än pappa Baltimore även om dom är efter samma hingst gjorde att du var tvungen att kommentera det... Vad var poängen med det?

Är du åsiktspolis?

När är din född? Jag trodde nämligen att det var min kompis avkomma som var först ut av Baltimores avkommor. Minns inte såhär på rakarm när han är född men kan kolla upp det. I slutet av april början av maj om jag minns rätt men kan kolla upp det som sagt.

Jag köpte stoet av Harald Prince som ägde baltimore då så det var han som sa att vi var först ut men även om hon inte är först så är jag ändå super stolt!! Hon är super vacker!:laugh: Baltimett föddes 13 maj 2009!

Blir lite nyfiken på hur det kommer sig att du vet hurdan Baltimore är att hantera, berätta.
Själv brukar jag "snoka runt" ganska friskt vid bruksproven. Ofta blir ju hingstarna uppspelta lite till mans men det såg jag inte hos Baltimore överhuvudtaget, mycket belevrad under dessa tillställningar. Men det är ju inte samma sak som att se honom mycket ofta förvisso. Det vore ju ett förtret för min del att ha ett dräktigt sto honom nu, om han nu är svårhanterad, eftersom jag är noga med ett gott temperament.

Jag har en ettåring efter Baltimore och hon har ett fantastiskt temperament och det jag sett av honom själv så har jag alltid imponerats av att han är så lugn!!

De föddes väl alla därikring eftersom alla stona första året seminerades inom 2 veckor. Det vara bara min som inte tyckte att det var kul att göra allt samtidigt som övriga så hon gick ända till 30 juni.

Det är mao du som har Annika!

Nu har jag sett Baltimore live och även pratat med Magnus Österlund. Enligt honom är han en trevlig hingst som passar alla typer av ston. Dock MYCKET hingstig på tävling men cool-lugn hemma. Jag såg honom också själv och innan han skulle in på banan gnäggade han och for runt lite. Men när han fått startsignal skötte han sig exemplariskt och såg lugn och väldigt ridbar ut. Såg honom 29 juli 2010 på Equality Line Horse Show, Hammarö.

Jag har sett honom i Falsterbo & han såg mycket fin ut!

47743_1278803234.jpg

jag såg honom också i hammarö. Magnus hade stora problem att komma upp på honom för han var riktigt hingstig. stod bakom stallet jag hade mina hästar i och höll på att försöka komma upp i säkert 20 minuter innan han lyckades. Så visst var han hingstig. Men tyckte han såg lugn och fin ut på banan. Och verkade vara lugn i boxen också (stod i stallet bredvid mig).

Är hingstighet ett problem när det gäller avel? Jag menar, spelar det någon roll för temperamentet på avkommorna om hingsten är extremt hingstig?

Men denna hingst har varit mycket välanvänd i aveln i år och även förra året trots tävlande och hormonerna skjuter i höjden. Miljöträning och kraftigt ledarskap är a och o om man ska hålla detta i schack hos hingsten. Tror dock att denna hingst är hanterad av en bestämd hand, borde inte vara det som tryter.
Blir uppenbart förvånad över att Magnus skulle ha haft sådana problem med att komma upp på hästen, 20 minuter sades det av baddy96, ojoj :eek:.

Han måste utvecklat detta hingstiga beteende mer på det senaste året då eftersom under alla bruksproven jag sett honom på, från 3 års ålder, höst och vår, så har han uppfört sig exemplariskt!

Jamen är man stolt över sitt hingstval i år eller!
Baltimore till final i unghäst-VM! Fin kille det där :love:
Är det någon mer nöjd stoägare som fått "märra" dräktig i år med denna ljuvliga hingst?

kl
Har lite filmer på baltimore sen en hingstvisning i våras:
http://faran.zoomin.se/P3067100 Hoppning
http://faran.zoomin.se/P3067252 Magnus Ö om baltimore. Vid ca 1:30 säger han att "baltimore passar kanske bättre till blyga eller lugna ston för det är en hingst med lite tag i" Och där gick han bort till mitt Phaeton sto..

http://faran.zoomin.se/P3067254 Trav
http://faran.zoomin.se/P3067255 Galopp

Kameran stänger av ljudet när man zoomar.. Därav all hackning i bakgrundsmusiken..

Senast ändrad:

Då går han bort till mitt sto också, jag undviker helt tuffare temperament på hingsten jag väljer! Nog för att mitt sto har supertemperament, men jag vill ha avkommor som jag (och sådana som mig) som är glad amatör ska klara av.

Dessutom tillhör jag nog en minoritet, jag är inte alls imponerad av Baltimore! Såg honom i någon av årgångsfinalerna (minns inte vilken) i Falsterbo om det var förra sommaren eller året innan. Och han ägnade stor del av tiden inne på banan åt att sparka bakut, se allmänt irriterad ut och vrida båda bakbenen åt sidan i alla språng jag såg från den vinkeln jag satt.
Nu är jag så långt ifrån någon expert man kan vara, men det var det jag såg, och jag har blivit långt mer imponerad av andra hingstar jag sett på tävling och hingstvisningar.

Jag skulle kunna tänka mig att använda honom till ett sto med bra temperament. För att jag tror att fölungen mer präglar temperamentet av sin mamma än det nedärvs från pappan och att även hanteringen har stor roll i det hela... Inget jag säger säkrt om, som sagt jag tror ;)
Men med ett Phaetonsto så vågar jag inte chansa och lägga en sån hingst på henne... Istället blev det Careful, som jag blev väldigt imponerad av på visningen, han ser så fruktansvärt harmonisk ut. Men å andra sidan är han ju betydligt mkt äldre, 15 år gammal...
http://faran.zoomin.se/P3067102 Careful

Håller med, Careful är verkligen fin! Jag blev också imponerad av honom när jag såg honom på hingstvisning! Att han dessutom var så cool och trevlig i stallet med hela gången packad med folk där han stod med boxdörren öppen, det gjorde ju inte saken sämre så att säga! :love:

Men han "föll bort" för mig för att jag är rädd att avkomman kan bli lite för liten för mig! Jag är 179 cm lång, jag tycker Careful är ganska ädel, och mitt sto är visserligen 170 cm hög, men hon är inte av den grövre modellen, så jag vill inte få en avkomma med lättare typ än henne. Hade jag inte varit "störlång" så hade Careful varit en het kandidat! :laugh:

Håller tummarna att du får en fin Carefulbebis! :)
Jag längtar efter min Cartierbebis som om allt går väl ska komma i maj.

Nej då förstår jag att han går bort :)
Mitt ston är bara 160 men trots hälften anglo så är hon ganska rejäl, Careful är ädlare än vad hon är :) Fölungen blir kanske något högre än stoet, men kommer antagligen inte behålla den själv :) Stoet har lite temperament men hennes största bekymmer är att hon inte litar på människor längre pga dåliga erfarenheter :( Mitt andra sto är lättare att hitta hingst till, har en hel del jag skulle vilja använda på henne ;) Men det här stoet är svårt..
Bägge mina ska kollas på 90 dygn, Phaloma är nu på 60, det blir sena fölungar nästa år...
Vad är det för stam på ditt sto?

Åh, har du två dräktiga ston? Är båda betäckta med Careful?
Mitt sto är en Brandenburger, e:Drosselbart - Jirko. En stam jag aldrig hört talas om förrän jag köpte min pålle för några år sedan! :o
Fördelen med mitt stos stam är ju att jag kan välja i stort sett vilken halvblodshingst jag vill utan att den finns i hennes egen stam! :)

Min medhjälpare som hjälper mig att rida och sköta min pålle då och då när jag inte hinner ville jag skulle betäcka med Careful.

Jag hoppas få en häst med bra temperament och tillräckligt stor. I så fall är det tänkt jag ska behålla avkomman. Och blir det ett stoföl så vore det kul att betäcka den som 3-åring. Fast då blir det ju lite mer jämförande av stammar, Contender är ju i rätt många hingstar.

Liknande trådar

Katthälsa Hej. Jag undrar hur säkra alla hem-test för Gardia är? Jag har 7 katter, testade en på måfå som inte har symtom. Enligt testet är han...
2
Svar
28
· Visningar
1 299
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har aldrig startat nån dagbokstråd här innan. Men det här är för tungt att bära ensam, och jag vill inte lägga hela tyngden på min...
2
Svar
31
· Visningar
2 133
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
Katthälsa Hej allihop! Enligt blodprov så har min 14 åriga katt höga njurvärde, Kreatinin 264 (60-160 ref).. samt Urea 18 (5-12 ref). Han äter och...
Svar
13
· Visningar
527
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka