Baltimore 1178

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare grooney
  • Startdatum Startdatum
Sv: Baltimore 1178

Intressant. Vi har seminerat två men ingen tog sig på första! Ny seminering i helgen för båda troligen. Vad tråkigt om han inte funkar lika bra som ifjol!

...eller vänta nu.... vi pratar nog om samma två ston du och jag :D (såg var du bor), mitt och ditt eller hur?

Han är ju en väldigt smidig, lätt hingst och rör sig bra också. Jag har använt honom till ett sto, långlinjerat, högställd typ där jag inte vill lägga på någon grövre variant av hingst. Stoet är e Roderick - Maximus.
Att han har fått goda betyg utav testryttarna är han väl unnad, god ridbarhet! Jag har varit närvarande vid samtliga bruksprovsomgångar som han varit på och det är mycket därför jag använt mig av honom, en kille som kan föra sig :love:
Nackdelen, tja, det är ju inte så lätt att veta. Men vissa exteriöra avvikelser har ju alla hästar, så det bör man ju gå in på ext. utlåtanden som finns så att man inte bygger på en avvikelse (som även stoet har) ännu mer, men det beror ju på vad det är.
En nackdel till möjligen, han är ju en obeprövad hingst fortfarande, vi har inte sett avkommornas prestationer ännu så vi vet ju inte hur väl han nedärver sina goda anlag.
Det är en vinnare :banana:

Pssst! Ni vet väl att fotbollsspelaren "Henke" Larsson med fru är nyblivna delägare i "Baltimore"!

Semineringen tog på vårt sto båda ggr. Första gången dubbel-ovulerade hon, klämde bort en men den anra blåsan satt fast i den andra och försvann den med :cry:
2:a semin-omgången så blev det också dubbelovulation :eek: och så klämdes det. Nu är hon konstaterat dr på 45 dygn. YES! :bump:

Kan bli hingstig i tävlingsmiljö. Detta har bekräftats flera gånger. Men väldigt fin hingst med enorm potential!!! Han man ett schysst sto så ser jag inga hinder.

Såklart alla hingstar KAN blir hingstiga. Det kan ju valacker med. ;)

B har ju varit svårhanterlig. Det finns massvis med hingstar som inte bryr sig ett smack! Men det gör B uppenbarligen.

Javisst, men för mig har det ingen betydelse i hingstvalet. I alla fall väldigt liten. Det är naturligt för hingstar att bete sig så, och det är inte en lätt situation för dem att tävla och tappas parallellt. Många hingstar tävlar ju inte heller under säsongen.

Sen kan jag tycka det är synd när man använder en sån hingst, för många gånger kommer de inte så långt som de skulle ha kapacitet för när de ska vara i avel. Jag har t ex tagit två avkommor efter Lucky Point, som också är en hingst som blir väldigt hingstig under säsongen och därför tävlar lite. Det är synd att han inte "hinner" klättra i klasserna som ha kanske skulle ha kunnat göra, för mina uppfödningars skull.

Många gånger blir det också bättre med åren.

Blir lite nyfiken på hur det kommer sig att du vet hurdan Baltimore är att hantera, berätta.
Själv brukar jag "snoka runt" ganska friskt vid bruksproven. Ofta blir ju hingstarna uppspelta lite till mans men det såg jag inte hos Baltimore överhuvudtaget, mycket belevrad under dessa tillställningar. Men det är ju inte samma sak som att se honom mycket ofta förvisso. Det vore ju ett förtret för min del att ha ett dräktigt sto honom nu, om han nu är svårhanterad, eftersom jag är noga med ett gott temperament.

Jag tror hingstägarna till Baltimore planerar dra ned på antalet ston till nästa år pga tävlandet, så man får väl hålla med om att det är dags för honom nu.
Det ligger ju på hingsthållarnas ansvar att begränsa stoantalet om det finns fog för det.

Kl
Såg honom hoppa i Falsterbo nu. Shit vilken fin häst! Totalt cool o mogen inne på banan. Lugn utanför.. :)

Har du hanterat/träffar Baltimore?

att en tappande hingst är hingstig är ju inet så konstigt men att han varit svårhanterad? (mer än vad de flesta unghingstar kan va) har jag aldrig hört, snarare tvärt om. enligt de som hanterar honom flera dar i veckan så ska han va en av de trevligaste hingstar de haft kontakt med..

eheh dock nästan "synd" på mitt sto/föl, hade gärna haft lite baloubet-jävlarannamma till det stoet jag betäckte, nu ärvde den helt sin mors temperament och står och latar sig under sin korkek (äppelträd) dag ut och dag in och älskar att bli kliad och verkar int eveta vad busa, ifrågasätta och testa är för nåt...

Eftersom jag har bott granne (500 m från den gården) med Baltimore och sett honom från att han var 2 till han var 4 på riktigt nära håll kan jag ju bara lugna alla med att han har ett fantastiskt bra temperament.
Han är hur harmonisk som helst och jag har bl a tvättat rent sår på insidan av ett lår på honom i boxen och han stod helt stilla utan att lyfta en hov.

Däremot är det ju nu en häst i tävlingskondition som tävlas och betäcker. För att klara av båda måste han ju vara rätt taggad. Men som sagt, i grunden är den hästen en stor teddybjörn och jättego på alla sätt.

Jo, det kan man nog säga. Nu är hon ju nästan 1 år faktiskt (30 juni).

31106604.jpg
31106601.jpg

Jag tänker på Balougrauph när jag ser din avkomma :o

balougraph_huvud.jpg

Mitt stora sto skall bli inseminerad för andra gången med Baltimore, hon hade bakterier och är behandlad så nu hoppas jag att det tar sig denna gången :)

Det är väl inte så konstigt när Baltimore och Balougraph är efter samma hingst?

Görel menade nog att det inte var så underligt att B o B kan ge avkommor som är väldigt lika eftersom de faktiskt är halvsyskon o bär på många lika anlag. ;)

Eftersom Baltimore är svart o Balougraf fux så känns det naturligtvis mest naturligt att de ger ungefär de färgerna på sina avkommor.
Jag hade ju "turen" att ha fux på farfar o morfarsfar o då spelade det ingen roll vad jag tycker om fuxar :angel:

Exakt precis vad jag menade.

Kund aldrig föreställa mig att det skulle vara svårt att förstå.

Liknande trådar

Katthälsa Hej. Jag undrar hur säkra alla hem-test för Gardia är? Jag har 7 katter, testade en på måfå som inte har symtom. Enligt testet är han...
2
Svar
28
· Visningar
1 299
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har aldrig startat nån dagbokstråd här innan. Men det här är för tungt att bära ensam, och jag vill inte lägga hela tyngden på min...
2
Svar
31
· Visningar
2 133
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
Katthälsa Hej allihop! Enligt blodprov så har min 14 åriga katt höga njurvärde, Kreatinin 264 (60-160 ref).. samt Urea 18 (5-12 ref). Han äter och...
Svar
13
· Visningar
527
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka