T

Tosa

Jag planerar att näta in min balkong och bygga roliga klätterställningar till katterna, så nu vill jag se bilder på era kattvänliga balkonger och gärna ha lite tips.

Sv: Balkong

funderar oxå på det..ingen som har någon bild, tips? :crazy:

Det beror ju lite på hur din balkong ser ut, men det enklaste vi har gjort är att bygga träramar (av reglar 45X45) som nätet fästs på, t ex med häftpistol. Ramarna har vi fäst i balkongräcke samt i varandra med kraftiga buntband och det har gett en stabil konstruktion.

Jag rekommenderar inte hönsnät, utan svetsnät (fyrkantiga rutor, brukar finns bl a på ÖB). Har haft katter som har gnagt hål i hönsnätet...

Vi har köpt hållare till blomlådor och lagt brädor på dem så att katterna har kunnat sitta/gå utmed balkongräcket.
En stor kruka med en grästuva i kan också uppskattas.

Jag gjorde precis som du skrev, fast jag tror jag använde 4x4 impregnerat virke och fäste nätet med mälor då häftorna höll fast dåligt. Går bra vilket som.

Såhär såg min ut iaf, jag hade möjlighet att bygga ute på gräsmattan och lyfta upp, annars kan man ju anpassa ramarna efter balkongdörren.
Övre hörnet. Här syns både hur jag fäst ihop ramarma med varandra och med vinkeljärn för att hålla ihop.
balkong1.jpg

Jag satte upp en hylla längs långsidan på detta vis. Planen var att inrda mer, men detta sattes upp förra året och jag flyttade från lägenheten nu i våras, så det blev inte mer än så.
balkong6.jpg

Nedre hörnet, min stod på balkonggolvet
balkong5.jpg

Utifrån, ena kortsidan
balkong2.jpg

Långsidan
balkong3.jpg

Det man ska tänka på även om man har nät, är att om kattens klor är för långa och dom klättrar, så kan dom fastna och bryta sig.

Min balkong är stor. Har inga mått men den är väldigt lång. Går från vardagsrummet till sovrummet. Jag tänkte försöka sätta dit nätet utan träramar, om det blir snyggt. Fästena till stupränna ovanför borde gå bra att sätta fast nätet i med buntband. På sidorna är det betongväggar, så där behöver jag bara en liten bit nät, så inte grannarna får besök. :angel:

Jag skulle vilja ha en stooor trädgren i ena änden av balkongen som dom kan klättra på. Måste bara komma på något bra sätt att få den och stå stadigt på.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har berikat mitt liv med två underbara Birmapojkar och vill naturligtvis att de ska ha det så bra som möjligt. Vill väldigt gärna...
Svar
18
· Visningar
1 118
Senast: Noxos
·
Katthälsa Hej! Min katt har hoppat från balkongen, första våningen för 5 timmar sedan. Hon verkade OK, åt lite mat precis som hon brukar men nu...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 247
Senast: Keb71
·
Däggdjur Börjar bli dags att flytta in kaninerna för vintern och jag behöver lite idéer och inspiration till deras inomhusmiljö. Det är tre...
Svar
4
· Visningar
563
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
867
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama