Baldur sadel, vad tycker ni om den?

E

ettben

Ja nu har ju sadeln funnits ett tag på marknaden, och jag har funderingar på att kanske köpa en,,men jag har varken sett den "live" eller suttit i den..bara fått för mig att den pasar min häst:D

jag vill höra era åsikter om den, både bra och dåligt !

Vad är er uppfattning att den passar för typ av islänning?

Sv: Baldur sadel, vad tycker ni om den?

Ja nu har ju sadeln funnits ett tag på marknaden, och jag har funderingar på att kanske köpa en,,men jag har varken sett den "live" eller suttit i den..bara fått för mig att den pasar min häst:D

Köpte en Baldur i april och har ridit flera gånger i veckan i den sedan dess på min ena häst. Både jag och hästen trivs väldigt bra med den. Hon är "sportmodell"-typen - ganska smal och nätt för att vara islänning, med rak kort rygg. Baldurn låg däremot inte bra på mitt andra sto som är liten, enormt bred, något överbyggd och har ännu kortare rygg.

Jag har också en Baldur sadel.
Den är jätte skön att rida i och passar faktiskt alla mina hästar.
Tycker själv att den passar bäst på lite bredare ryggar,i och för sig så ligger den bra på Litla också som är väldigt smäcker och smal.Den passar ingen häst med mycket manke ,(men det brukar ju de flesta islännningar inte ha)
Men det bästa är väl att åka och prova ut!!:laugh:
Men kan verkligen rekomendera sadeln,jätte skön!!
Hur är hästen som du söker sadel till?? E han lite smäckrare eller grövre?...

Jag har testat en sån på min Gáski, satt bra på honom. Men jag tyckte den var hård att rida i & lite stöd, gillade den inte alls.

jo min häst är BRED ,stor (144cm) och har en lång rygg som är lite svankig....

Jag vill ha en sadel utan mkt stöd så det gör inget,men hård vill jag ju inte att den ska vara,,

Är dom rymliga i sitsen?

Jag har också en Baldur sadel.
Men det bästa är väl att åka och prova ut!!:laugh:

Absolut! men nu bor jag i södra delen av landet och den som säljer sadeln bor ju norröver....:-(

Vet ingen som har en, så man kan låna och prova..

Jag provade den sadeln men jag tyckte inte om den, den är väldigt hård och bred att sitta i tyckte jag.
Hon som säljer sadeln åker och provar ut över hela landet så vill du prova den så är det bara att ringa henne.

Jag provade den sadeln men jag tyckte inte om den, den är väldigt hård och bred att sitta i tyckte jag.
Hon som säljer sadeln åker och provar ut över hela landet så vill du prova den så är det bara att ringa henne.

jo jag har redan kollat ,, men det dröjer innan hon ska så långt ner igen,
har ju ingen sadel alls nu.....

jo jag har redan kollat ,, men det dröjer innan hon ska så långt ner igen,
har ju ingen sadel alls nu.....

Ok, ja ibland kan det dröja länge innan hon kommer och man ville ju helst ha en ny sadel i förrgår:o

Jag tycker att Baldur sadeln ger lite stübben känsla, de äldre modellerna så vet du vad du kan jämföra med.
Den ena modellen passar rakare ryggar, dock ej spikrak och den andre passar böjdare ryggar.

De är ganska normala i sätet tycker jag.

Du kan säkert skicka bilder på din hästs rygg till henne så borde hon ju kunna avgöra om det finns någon chans att den ska passa alls.
Jag menar så att du inte går och väntar och hon sedan säger att det inte ens är någon ide att prova den på din hästs rygg.

Baldur är Tess absoluta favoritsadel. Hon tycker inte den är hård. Vi har tre stycken av den mer "böjda" sorten. Skulle vilja prova den lite rakare.

Jag kan inte uttala mig om likhet med stübben.

Jag har också den "böjda" sorten,jag kan hålla med om att det inte är den mjuuukaste sadeln,men inte hård tycker jag,dom blir ju mjukare desto mer man rider i den,i början var min också ganska hård.
Jab bor också södra delen,men hon kom och provade ut.
Tycker det e en bra sadel,mycket bra läderkvalitet!
Det som också är bra är att jag kan ha den på de flesta islänningar faktiskt.:p

Jag har också en baldur till min polle och trivs bra med den :)
Dock så köpte jag den med för stor sits (Min rumpa var större då ;) ) Nu känns det ibland som jag inte får tillräckligt med stöd.

Hård tycker jag den inte är men fast och det gillar jag.
Tycker verkligen att du ska prova en på din häst och se hur det känns! :laugh:

Jag har en Baldur på Filipus, och den är helt :love:

Dock passar den inte så bra längre så när jag väl får råd ska jag byta till en annan sadel..

Filipus har en lång rygg, lite överbyggd och bred som tusan över ryggen :angel:

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 244
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 607
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 655

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka