Balanstrav...

O

overtyre

Jag är egentligen inte en barockryttare, snarare lite mer utav en russinplockare, dvs jag plockar små bitar här och där som verkar vettiga och bra. Anledningen till att jag väljer att skriva här är för att jag känner att många kloka ord kommer ifrån just er, ni är även villiga till att förklara och noga samt grundligt gå igenom saker och ting...

Nog med svammel. Det jag undrar är vad balanstrav är, varför hästen tar till det och även om det går att känna/se när en häst 'balanstravar'. Visa gärna med bild om möjligt.

Sv: Balanstrav...

Putt, putt.
Ingen duktig som käner sig manad?

Nåväl,

Balanstrav brukar man kalla den svävande/studsande trav som en häst ger när den spänner sin rygg och rör sig från diagonal till diagonal genom att studsa på sina senor istället för att använda sina muskler (för benen). Det kan mer eller mindre se ut som passage, men är högst obehagligt att rida då hästen inte är det minsta på hjälperna samt att det är väldigt obekvämt. Jag har ridit en häst som balanstravade hela tiden så fort man bad om något, detta till försvar mot krav då hon var van att man gick ner till skritt och började om då hon gjorde detta. Mycket svårt att komma till rätta med, men jag lyckades med hjälp av skänkelvikning/tvär öppna att behålla trav och få henne att börja arbeta med musklerna samt att slappna av i ryggen.

På bild är det svårt att se, men i verkligheten ser man att hästen är väldigt stel, ryggen sänkt samt att hästen studsar från diagonal till diagonal. Kan se väldigt spektakulärt ut, men man ser även att det är obekvämt.

Tessan

Senast ändrad av en moderator:

Är det inte lite så man kan se hästar när dom blåser upp sig i hagen och älgar?
p.s saknar din sida... :(

Min sida återkommer i höst, så var tålmodig...

Ibland ser man jättebra trav när hästarna blåser upp sig, men för det mesta är det någon slags studs-trav eller balanstrav, ja. Kriteriet är att hästen inte arbetar effektivt, utan studsar passivt på ståapparaten. Och det kan de ju göra då.

Många förhärligar hur hästen rör sig självmant eller hur den beter sig i hagen när något är på G. Men precis som alla andra varelser så krävs det 1 avslappning och 2 träning för att hästen skall röra sig optimalt. Vilka otränade människor rör sig optimalt? Vilka otränade människor kan inte flasa runt eller bete sig mycket spännt eller uppblåst ändå? Många...

Tessan

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 385
Senast: MML
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 363
Senast: Enya
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 845
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 163
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar