Balanskudde som alternativ till kontorsstol?

Acto

Trådstartare
Så vet inte riktigt om denna tråd ligger på rätt ställe. Gör den inte det så får den gärna flyttas.

Till saken, efter hemarbete sedan i mars så börjar ryggen, axlar m.m. att krångla ordentligt - det är både stelhet och smärta. Jag jobbar vid mitt matbord och har en vanlig köksstol. Jag har tyvärr inte plats för en kontorsstol så jag har försökt att kolla på alternativ och då sett att det finns olika balanskuddar, jag har bl.a. kollat på JobOut Balanskudde Design. Det har dock varit mycket svårt att hitta omdömen om balanskuddar, dvs. ger dom faktiskt någon avlastning och hjälp till ryggen?

Är det någon som vet? Som har testat någon balanskudde?

För egen del är tanken alltså att ha balanskudden på min vanliga köksstol.
 
@Acto
Det kan säkert vara bra, blir ju ett mer aktivt sittande då. Dock får man nog tänka på att det kan bli anstängande för ryggen också, så att kombinera det med att jobba stående är nog bra! :up:
Nu kan ju det också vara knepigt att få till hemma, men kanske nån låda eller nått på köksbordet så man kommer upp med datorn?
 
@Acto
Det kan säkert vara bra, blir ju ett mer aktivt sittande då. Dock får man nog tänka på att det kan bli anstängande för ryggen också, så att kombinera det med att jobba stående är nog bra! :up:
Nu kan ju det också vara knepigt att få till hemma, men kanske nån låda eller nått på köksbordet så man kommer upp med datorn?

eller numera klassikern strykbrädan :D
 
@Acto
Det kan säkert vara bra, blir ju ett mer aktivt sittande då. Dock får man nog tänka på att det kan bli anstängande för ryggen också, så att kombinera det med att jobba stående är nog bra! :up:
Nu kan ju det också vara knepigt att få till hemma, men kanske nån låda eller nått på köksbordet så man kommer upp med datorn?
Tack så mycket för svar! Låter som det helt enkelt är värt att testa balanskudde men att jag ska försöka kombinera det med stående arbete. Är tyvärr rätt dålig på att stå då jag ofta omedvetet - när jag står - står och lutar/väger på ena höften, dvs. står och snedbelastar. Men det är väl något jag får jobba med.
 
Så vet inte riktigt om denna tråd ligger på rätt ställe. Gör den inte det så får den gärna flyttas.

Till saken, efter hemarbete sedan i mars så börjar ryggen, axlar m.m. att krångla ordentligt - det är både stelhet och smärta. Jag jobbar vid mitt matbord och har en vanlig köksstol. Jag har tyvärr inte plats för en kontorsstol så jag har försökt att kolla på alternativ och då sett att det finns olika balanskuddar, jag har bl.a. kollat på JobOut Balanskudde Design. Det har dock varit mycket svårt att hitta omdömen om balanskuddar, dvs. ger dom faktiskt någon avlastning och hjälp till ryggen?

Är det någon som vet? Som har testat någon balanskudde?

För egen del är tanken alltså att ha balanskudden på min vanliga köksstol.
Frågan är hur mycket balanserande det blir med en så tunn kudde som dessutom har jämförelsevis stor anläggningsyta? Eller hur fungerar den? Dessutom behöver man beakta att den höjer upp sittytan, men det kan kanske vara bra? Är man kort så blir matbord lätt för högt i förhållande till stolen vilket innebär att man - mer eller mindre aktivt/medvetet behöver lyfta axlarna.
Jag har använt stor sittboll på jobbet ibland. Vet inte hur stor nytta det gör, men jag har inte blivit sämre i a f. Tyvärr blir det väldigt varmt eftersom man sitter på plast. Men oavsett är det inte bekvämt att sitta och "vingla" hela dagen.
 
Så vet inte riktigt om denna tråd ligger på rätt ställe. Gör den inte det så får den gärna flyttas.

Till saken, efter hemarbete sedan i mars så börjar ryggen, axlar m.m. att krångla ordentligt - det är både stelhet och smärta. Jag jobbar vid mitt matbord och har en vanlig köksstol. Jag har tyvärr inte plats för en kontorsstol så jag har försökt att kolla på alternativ och då sett att det finns olika balanskuddar, jag har bl.a. kollat på JobOut Balanskudde Design. Det har dock varit mycket svårt att hitta omdömen om balanskuddar, dvs. ger dom faktiskt någon avlastning och hjälp till ryggen?

Är det någon som vet? Som har testat någon balanskudde?

För egen del är tanken alltså att ha balanskudden på min vanliga köksstol.

Jag har balanskudde och sitter gärna på den. Försök sitta på den så att du sitter på sittbenen.
 
Jag har en balanskudde på jobbet, det är en luftfylld kudde som går att använda antingen att sitta på eller ha i svanken som stöd för ländryggen. Jag är inte förtjust i att sitta på den, tycker man lätt hamnar i framvikt och man får sitta och hålla emot då det känns som man ska glida framåt av stolen. Min kollega däremot sitter gärna på den. Jag har den i svanken och tycker det är skönare.
 
Har man en pilatesboll som är tillräckligt hög så kan man använda den och sitta på också. Vet många som gjort det och säger att det är bra samt avlastar ryggen.

Har själv provat, enda nackdelen för mig är att mitt skrivbord är för högt. 😅
Annars funkar superbra och jag har problem med min rygg.

Bara ett litet tips om någon annan kanske undrar. Lätt man glömmer bort att de kan använda till annat än träning. 🙈
 
Jag gillar att sitta på pilatesboll och har bett att få en balanspall eller sadelstol av jobbet som jag kan ha hemma. Min rygg mår bra av den typen av sittande.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig. Jag känner mig nedstämd och är så sjukt trött på att ha ont. Jag har haft ont i flera år, främst i...
Svar
15
· Visningar
2 491
Senast: Sasse
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 651
Senast: prallan
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 814
Senast: lewellyn
·
Träning Egentligen skulle jag komma med en löshopningsrapport. Hästen har hoppat, ca 1 meter. Dock inte på löshoppningen. Vi kom aldrig så...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
13 191
Senast: Tarantino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Tråden för spår
  • Retrievertråden

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp