Balanserad skoning?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare laser
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 64
  • Visningar Visningar 6 356
Sv: Balanserad skoning?

Får väl blanda mig i diskussionen jag med...Är själv hovslagare och kapar tån rätt av, jag gör alltså ingen "grop", lika med infälld tåkappa. Jag skor med Mustads skor, och de är lite tvärtåade framtill också. Korta tår har alla mina ridisar jag skor, och mina kunder är nöjda, för deras hästar slår inte i skorna längre! Ska inte blanda mig i diskussionen om NB-skor, aldrig sett, men jag tycker principen verkar vara densamma, inga långa tår, utan så korta som möjligt. Fast jag brukar kalla det för sunt förnuft...;). Säger sig självt att hästen mår bättre på en kort tå, med snabb överrullning, för att inte i onödan fresta på senor, leder och ligament.

Jag har en liten fråga ang detta som du skriver här.
Min hovslagare (som är jätteduktig och väldigt engagerad) tåriktar alltid min häst genom att gräva ur en liten grop fram i tån på hoven, där sedan tåkappan går in i så att säga.
Nu var min hovis sjuk och en annan gammal (men erkänt duktig) hovslagare kom och skodde istället. Han kapade tån rätt av när han verkade.
Min häst som i perioder går med dubbelslående slag verkar trivas väldigt bra sista skoningen. (har haft välidigt mkt problem med hans hovar och har klippkort på kliniken)
Tror du att det kan ha med sättet att tårikta att göra? Skall jag be min ordinarie hovis att tårikta på det sättet istället? Jag vet ju inte om det beror på det, men kan det vara anledningen tror du?

Att klara av att tårikta en hov samtidigt som man dessutom klarar av att gräva ur en liten grop fram i tån låter för mig som att den skos med lång tå för i annat fall skulle det vara praktiskt omöjligt att genomföra detta.

Att som hovis nr två "tjoppa" av tån genom att kapa tån rätt av låter som lite gammalmodigt och "rumphugget" då det leder till en tvär styv bestämd överrulling över själva tådelen utan en fri överrullning i tå, tåsidodel,sidodel är mer fysiologiskt för den enskilda individens välbefinnande.

Verka hoven i balans och korta tå in till strax framför lamellranden med en bibehållen symetrisk rund tådel där tåsidodel,sidodel oach traktdel har samma tjocklek i vägghornet brukar vara det bästa

Senast ändrad:

Att klara av att tårikta en hov samtidigt som man dessutom klarar av att gräva ur en liten grop fram i tån låter för mig som att den skos med lång tå för i annat fall skulle det vara praktiskt omöjligt att genomföra detta.

Att som hovis nr två "tjoppa" av tån genom att kapa tån rätt av låter som lite gammalmodigt och "rumphugget" då det leder till en tvär styv bestämd överrulling över själva tådelen utan en fri överrullning i tå, tåsidodel,sidodel är mer fysiologiskt för den enskilda individens välbefinnande.

Verka hoven i balans och korta tå in till strax framför lamellranden med en bibehållen symetrisk rund tådel där tåsidodel,sidodel oach traktdel har samma tjocklek i vägghornet brukar vara det bästa

Tack för ditt svar! :) Jo, han har långa tår som min hovis verkligen jobbar mkt med att få tillbaka. Han skos var 4 vecka pga av detta. Grop kanske är att ta i men ett jack iallafall.
Så du tror inte att det kan vara de olika sätten att tårikta som gör att han slutade dubbelslå? Tänker på det du skrev om blodgenomströmmningen i tån?

Får väl blanda mig i diskussionen jag med...Är själv hovslagare och kapar tån rätt av, jag gör alltså ingen "grop", lika med infälld tåkappa. Jag skor med Mustads skor, och de är lite tvärtåade framtill också. Korta tår har alla mina ridisar jag skor, och mina kunder är nöjda, för deras hästar slår inte i skorna längre! Ska inte blanda mig i diskussionen om NB-skor, aldrig sett, men jag tycker principen verkar vara densamma, inga långa tår, utan så korta som möjligt. Fast jag brukar kalla det för sunt förnuft...;). Säger sig självt att hästen mår bättre på en kort tå, med snabb överrullning, för att inte i onödan fresta på senor, leder och ligament.

Tack för ditt svar med!:) Jo, den gammla hovisen hade mustards skor och min ordinarie har ngt annat. Han varmskor gärna och sätter själv dit kappan.
Kan det kanske vara så att hästen trivs bättre med Mustards skor då? Eller kan det vara så att infälld kappa kan göra ont?
Vad menar du med "för deras hästar slår inte i skorna längre! " ?

Tack för era synpunkter!!

Liknande trådar

Foder & Strö Nån som kan hjälpa mig, har ett hösilage med väldigt högt manganvärde (se bild). Hur ska jag balansera det med koppar o zink? Alltså...
Svar
1
· Visningar
337
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Min häst skulle skos nästa vecka men tyvärr så har hovslagaren fått förhinder. Därför kommer han skos en vecka senare som blir 9 v...
Svar
7
· Visningar
734
Senast: Fibusen
·
Utrustning Jag har en ponny som nu har gått barfota i lite mer än ett halvår. Då han hittills bara har gått i hage o promenerar har han inga...
Svar
7
· Visningar
253
Senast: Tossa90
·
Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
550
Senast: CarEr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka