Balanserad skoning?

Sv: Balanserad skoning?

Tack från Mig också.

Har du några tankar kring idén ?

Jag vet inte hur man skall skilja detta från Mustangmetoden barfotaverkning. Givetvis förstår jag att den ena är barfota och den andar skodd.

Men så mycket presenteras som "vetenskapligt" och det senaste.

Hur seriöst är det? Utifrån vad man vet idag

Tvärtom, hoven blir lite "trubbigare" och man flyttar överrullningen längre bak.
Och så heter den NATURALbalance, inte New bal...

Ja med skoning med Natural ja - men inte med traditionell skoning med "vanlig sko" Det var det jag refererade till

Just nu ångrar jag inte att jag var övertydlig i mitt förra inlägg...

Senast ändrad av en moderator:

Vad är det för skillnad på modellerna?
Är den ena för bättre grepp- den med skåran runt tån.

har sett såna på hästar här.
Kallas mer för greppsko.

Tvärtom, hoven blir lite "trubbigare" och man flyttar överrullningen längre bak.
Och så heter den NATURALbalance, inte New bal...

Hur blir belastningen i benen? Min visar problem i fram. kan det va skadligt m skon längre bak? Det m tån stämmer har blivit längre.

Senast ändrad av en moderator:

Tack från Mig också.

Har du några tankar kring idén ?

Jag vet inte hur man skall skilja detta från Mustangmetoden barfotaverkning. Givetvis förstår jag att den ena är barfota och den andar skodd.

Men så mycket presenteras som "vetenskapligt" och det senaste.

Hur seriöst är det? Utifrån vad man vet idag

Det är säkert seriöst att sko med NB-skor, menjag vet inte så mycket om de skorna, jag använder mig mest av vanliga dojor.
Men som jag sade så vet jag ett antal erfarna veterinärer som anser att de som inte klarar sko tåriktat använder NB. Men det får stå för dem, jag vet som sagt inte! Vad jag vet finns det 2 i sverige som i princip BARA skor med dessa skor, jag har bara provat dem nån gång...

Om tån blir längre med NB så har din hovis nog inte gjort rätt.

Min bekant som använder dem på vissa hästar säger att det är en viss teknik att använda dessa.

Låter som du behöver en sekond opinion

Somliga veterinärer påstår lite fult att den hovslagare som inte klarar av att utföra en tåriktad skoning använder NB.

Det måste väl så fall vara inkompetenta Veterinärer som inte förstår vilket tryck på tådelen en tåriktad sko bidrar med och heller inte hur mkt en tåriktad sko stryper blodgenonströmningen i venerna som löper under hovbens spetsen och upp i själva tådelen.

Jag har själv sett massor av sk. tåriktade skor som ska vara så bra för snabbare överrullning samtidigt som dom är skodda med denna tåriktning och uppvisar drygt 1 cm tåvägg Men hallåååå???

Hade det inte varit mkt enklare och mer fysiologiskt att backa tån in till vita linjen med en helt vanlig plan sko, berabeta symetri i övriga vägghornet och åstakomma en överrullnings punkt så nära hovleden som möjligt??? Är verkligen fysiologisk skoning så himla svårt att utföra och förstå??

Balanssvårigheter i skrift eller inte, jag är fortfarande osäker på om det är just NBS skon som trådskaparen talar om. Mig veterligt finns ingen i norra Sthlm som gått deras utbildning och behärskar metoden.

I skåne däremot så finns det en "hejjare" på just denna typ av skoning. Kanske lite för hejjig.

Min bekant som använder dem på vissa hästar säger att det är en viss teknik att använda dessa.

En "viss" teknik finns det absolut inte utan bara ett rent fysiologiskt tänkande. Det gäller att för den enskilda individen och dess exteriör att försöka skapa en så fri centrerad överrullning så nära hovleden som möjligt och i vissa fall är just denna sko rätt placerad ett bra alternativ.

Hittils är ingen skotyp så välutvecklad att den är fysiologisk korrekt på alla hästar,däremot så finns det massor av olika skotyper och man hittar alltid ngn häst som passar till varje skotyp.

Det måste väl så fall vara inkompetenta Veterinärer som inte förstår vilket tryck .

Det är faktiskt vår vän på fortbildningen som sade det! Och jag lägger ingen värdering i det jag kan helt enkelt inte skon...

Har nattat barn o hästar. Har världens bästa hovis men tyvärr har han varit sjuk sen i sommras. Gick o prata ställa dumma konstiga frågor till honom. Han förklara så jag förstod. Den jag har nu är utb o jobbat j flera år. Säger att han varit på kurs om dessa skor. Dom är något tåriktade o ser ut i tån som om man vänder på en stråltryckar sko. Hoppas ni förstod. Går ej att fråga honom om allt, är vrång. Självklart litar jag på dom m mer kunskap m . Påtalade problemet m att hästen snubbla mer o verka trött i knäna. Han sa då att han hade förlängt hästens liv. O jag bor ca 2 mil fr stockh.Detta va ej menat som kritik mot hovisar. Har alla mina hästar skodda. Han vill sko resten av hästarna på detta vis men....Vart låångt.

Varför ska han ändra skoningar som fungerat?
Det tycker jag låter oseriöst.

Att sko efter individen är A och O enligt mig.
Inte klabba på dojjor som är moderna bara för att.

Varför ska han ändra skoningar som fungerat?
Det tycker jag låter oseriöst.

Att sko efter individen är A och O enligt mig.
Inte klabba på dojjor som är moderna bara för att.

Varav denna tråd. Svårt att få bra hovisar att åka ut hit. Fast det är en hel daggs jobb. Är ju inte gratis heller. Har oxså olika hästar så det känns som dom två som är skodda på detta vis är försökskaniner.

:rofl::rofl: Så här kan det bli när en blind ska leda en annan blind.

Förlåt det va inte meningen att verka oförskämd men det är skitkul att läsa er blindskrift.

Vår vän kanslisten har vissa synunkter ibland när jag uttrycker mig lite "snabbt"(läs slarvigt...)
Som sagt, blind leder blind...

Men coari skrev ockå "Kanske lite för hejjig" som slutkläm

Det måste väl så fall vara inkompetenta Veterinärer som inte förstår vilket tryck på tådelen en tåriktad sko bidrar med och heller inte hur mkt en tåriktad sko stryper blodgenonströmningen i venerna som löper under hovbens spetsen och upp i själva tådelen.

Jag har själv sett massor av sk. tåriktade skor som ska vara så bra för snabbare överrullning samtidigt som dom är skodda med denna tåriktning och uppvisar drygt 1 cm tåvägg Men hallåååå???

Hade det inte varit mkt enklare och mer fysiologiskt att backa tån in till vita linjen med en helt vanlig plan sko, berabeta symetri i övriga vägghornet och åstakomma en överrullnings punkt så nära hovleden som möjligt??? Är verkligen fysiologisk skoning så himla svårt att utföra och förstå??
.

Jag har en liten fråga ang detta som du skriver här.
Min hovslagare (som är jätteduktig och väldigt engagerad) tåriktar alltid min häst genom att gräva ur en liten grop fram i tån på hoven, där sedan tåkappan går in i så att säga.
Nu var min hovis sjuk och en annan gammal (men erkänt duktig) hovslagare kom och skodde istället. Han kapade tån rätt av när han verkade.
Min häst som i perioder går med dubbelslående slag verkar trivas väldigt bra sista skoningen. (har haft välidigt mkt problem med hans hovar och har klippkort på kliniken)
Tror du att det kan ha med sättet att tårikta att göra? Skall jag be min ordinarie hovis att tårikta på det sättet istället? Jag vet ju inte om det beror på det, men kan det vara anledningen tror du?

Liknande trådar

Foder & Strö Nån som kan hjälpa mig, har ett hösilage med väldigt högt manganvärde (se bild). Hur ska jag balansera det med koppar o zink? Alltså...
Svar
1
· Visningar
331
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Min häst skulle skos nästa vecka men tyvärr så har hovslagaren fått förhinder. Därför kommer han skos en vecka senare som blir 9 v...
Svar
7
· Visningar
733
Senast: Fibusen
·
Utrustning Jag har en ponny som nu har gått barfota i lite mer än ett halvår. Då han hittills bara har gått i hage o promenerar har han inga...
Svar
7
· Visningar
242
Senast: Tossa90
·
Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
541
Senast: CarEr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka