Balanserad skoning?

Sv: Balanserad skoning?

Är en vanlig rid häst på 19 år. Har ej några skador. Hovarna är kartong ettor enligt förra hovis. Han slapp rikta skon.

Är den bättre än vanlig skoning. varför ändra på en fungerande skoning. För nackdelar m denna sko. ändrar man även verkningen. Hovis spar mer hov nu.

Om den är bättre är helt omöjligt att sia om. Vissa hästar kräver en liknande manöver vad gäller skoning. Och vissa inte. Prata med din hovslagare istället.

Fördelen med NB-skon är att den påstås vara mer lik den naturliga barfotahoven fast med sko.
Somliga veterinärer påstår lite fult att den hovslagare som inte klarar av att utföra en tåriktad skoning använder NB. Nackdelar vet jag inte, öht är jag inte särskilt insatt i NBskoning. Jag gör tåriktad skoning när jag anser att det är nödvändigt!

Iom att du inte får vettiga svar:D så sök på natural balancesko, även på övriga Internet

Försöker svara er båda. Jag är inte snabb att skriva helle. Men det m bar fota skoning lätt som min skoning. Fins det att läsa mer om det? Med kartong skoning menas att hästen har hovar som passar skon direkt utan att behöva riktas.

Jag vet väldigt lite, om New Balance men som jag har förstått det, så förändras hästens hovform av skoning, hoven blir längre och överrullningen kommer längre fram

Jag förstår tanken när jag ser unghästar som är nästan runda i hoven till skillnad mot äldre hästar som har mer "skoform" (mer avlånga) på sina hovar.

Tanken med new balance - om jag då förstått det rätt är att flytta överrullningen längre bak, för att mer likna det naturliga, och om jag förstått uppbyggnaden rätt så blir den heller inte så styrd som en tåriktning.

Jag tror att man på Strömsholm uppfunnit ngt "liknande"

Jag har bara andrahandsuppgifter, men jag känner till en hovis som använder dessa och om du vill ha bättre hjälp så pm'a mig.

Eller ring

http://www.newbalance.se/

Det väsentliga är att alla hästar inte skall ha ha samma sko

(sko) Don efter person - heter det av någon anledning.
Hästen skall vara hjälpt och inte stjälpt av beslaget

"Norsk skoning" Är en "öppen tå" - och något helt annat

Vi har ingen brådska.....

Däremot måst ejag nog säga emot din hovis lite där.

Skon ska anpassas efter hoven. inte tvärtom....
Tror inte jag stött på några fall där man inte behövt rikta något vid skoning. Ibland mer ibland mindre eller olika på hovarna. Men inte helt.

vdb kan kanske dementera detta?

:rofl::rofl::rofl:

ha ha sorry - det var människoskor i länken

Nork skoning har man ibland på travare för att få snabbare överrullning.
Skon sitter då bak och fram och får givetvis inte ha någon tåkappa.

Finns andra "special" skor som ger samma effekt också.

Tok-sko har jag lärt mig att det heter! Tycker det är ett roligt namn :D

Nä det var jag som hade fel

Den heter natural balance :D ( = flinar åt mig själv, som hade fel )

H'r har vi hä'stskon Jag har iten dyselxi, men det är mrörkt och jag missar tangenterna:D (flinar åt mig själv igen )

LÄNK

http://www.tfp.uk.com/natural.htm

Tror inte jag stött på några fall där man inte behövt rikta något vid skoning. Ibland mer ibland mindre eller olika på hovarna. Men inte helt.

Nja, jag har nog hittat en och annan som man i princip inte behöver göra något med skon, bara att spika dit! De dagar brukar jag även köpa en trisslott, fast är har jag aldrig samma lycka...

Det skulle var jätteintressant att få kommentar från hovis med påbyggnadsutbildning.

De skriver ju bland annat att vilda hästen bär vikt med sulan

Kanske inte TS häst fixar?

[
Vi har ingen brådska.....

Däremot måst ejag nog säga emot din hovis lite där.

Skon ska anpassas efter hoven. inte tvärtom....

Nix sömmhålen va i vitalinjen. Därför denna tråd. Tycker hästen fått längre tå plus går sämre.

Jag vet väldigt lite, om New Balance men som jag har förstått det, så förändras hästens hovform av skoning, hoven blir längre och överrullningen kommer längre fram
t

Tvärtom, hoven blir lite "trubbigare" och man flyttar överrullningen längre bak.
Och så heter den NATURALbalance, inte New bal...

Så du misstänker att din hovis använder denna skoning endast för att slippa rikta skorna?

Liknande trådar

Foder & Strö Nån som kan hjälpa mig, har ett hösilage med väldigt högt manganvärde (se bild). Hur ska jag balansera det med koppar o zink? Alltså...
Svar
1
· Visningar
331
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Min häst skulle skos nästa vecka men tyvärr så har hovslagaren fått förhinder. Därför kommer han skos en vecka senare som blir 9 v...
Svar
7
· Visningar
733
Senast: Fibusen
·
Utrustning Jag har en ponny som nu har gått barfota i lite mer än ett halvår. Då han hittills bara har gått i hage o promenerar har han inga...
Svar
7
· Visningar
242
Senast: Tossa90
·
Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
541
Senast: CarEr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka