Balansera om rockard?

• Körning
  • Trådstartare Trådstartare knyttet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 1 683
K

knyttet

Har ÄNTLIGEN fått tag på en bra sele och rockard till ponnyn hemma. Efter ett par provturer är jag iallafall inte riktigt nöjd...

Jag tycker att rockarden "lutar" lite framåt och att det är mycket tyngd i skacklarna. Det måste väl bli jobbigt för ponnyns rygg om det är för mycket vikt i skacklarna?

Jag tror att rockarden är byggd för en lite större ponny, så att rockarden hade varit väl avvägd om skacklarna fästs lite högre upp.

Frågan är, vad kan jag göra för att det ska fungera? Eller ska jag fortsätta att köra med den som den är???
Kan man korta skacklarna? Eller fästa vikter bak?
Hjälp en okunnig... :o

Hej!
Det går att kapa skaklarna. Det kanske blir jobbigt om du kapar så långt att "öglan" där skakelremmarna ska sitta också försvinner... Vi har kapat vår, men inte så långt att "öglan" försvann.
Det bästa vore väl om du kunde få dit någon som kollar på vagnen?

Kan du inte ha skalmarna högre upp på ponnyn? Att förskjuta vikten påverkar ju inte "lutet".
Korta skalmarna? Varför då?

Vikten på skalmarna fram, tillsammans, bör ligga på 5-8 kg.
Kan du inte höja enligt ovan, och därmed minska vikten, kan du kanske flytta sätet bakåt? Eller vinkla om fästet för skalmarna? Som sista utväg får du ta till vikter.

LIA

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 597
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 961
Senast: Tofs
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 497
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 494
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Resa när man har hund?
  • FÅRtråden
  • Uppdateringstråd 31