Sv: balans
Fast jag skulle nog akta mig för att "bygga muskler" på en häst som är så tydligt ojämn.
Snubblighet *kan* vara ett tecken på låsningar, antingen att du som ryttare hindrar hästen i tygel eller sits, eller att hästen rent fysiskt har låsningar rygglinjen, kanske även problem med SI-leden/sneda höfter om den är väldigt tydligt ojämn i dressyren. Svårt att avgöra vilken grad det rör sig om utifrån det du skrivit.
Så den biten skulle jag tycka är värd att kolla upp. Och att du tänker dig att du länger ut hela hästens överlinje och kan få hästen slappna av ordentligt i nacke/hals/rygg innan du går över till trav eller galopp.
Tänk på att musklar du en ojämn häst så kommer muskulaturen bli ojämn =hästen blir ännu svårare att rida jämn eftersom den kommer vilja använda sina starkare muskler. Bättre att försöka komma åt roten till varför hästen är ojämn och bara successivt försöka rätta till rörelsemönstret några steg i taget, däremellan hellre stretcha och satsa på lösgjordhet än satsa på att bygga muskler.