• Träning
  • Trådstartare Trådstartare ninjonikodemusvivaldi
  • Startdatum Startdatum
N

ninjonikodemusvivaldi

Hej Har nyligen köpt en nordsvensk äldre häst. Vid provridning i skogen tyckte jag att hon gick helt okej men nu här hemma där jag mest rider på åkermark och på ridbana tycker jag att hon hela tiden snubblar, svårt att få henne i balans i trav o galopp. Hon är ej rakriktad, går lite snett om ni förstår vad jag menar, hur ska jag träna för att lösgöra henne?

Sv: balans

Börja med att bygga upp hennes muskler, att hon snubblar beror på att hon saknar muskler och inte har styrsel på sin kropp.
Först efter det kan du börja lösgöra och jobba vidare.

Immer

Tack för tipset, hon har nog inte gjort så många knop i sitt liv har mest gått i hage och skrotat.

Har någon några bra tips på hur jag ska arbeta henne för att bygga muskler, har ingen natur där klättra ingår tyvärr t ex

Fast jag skulle nog akta mig för att "bygga muskler" på en häst som är så tydligt ojämn.
Snubblighet *kan* vara ett tecken på låsningar, antingen att du som ryttare hindrar hästen i tygel eller sits, eller att hästen rent fysiskt har låsningar rygglinjen, kanske även problem med SI-leden/sneda höfter om den är väldigt tydligt ojämn i dressyren. Svårt att avgöra vilken grad det rör sig om utifrån det du skrivit.
Så den biten skulle jag tycka är värd att kolla upp. Och att du tänker dig att du länger ut hela hästens överlinje och kan få hästen slappna av ordentligt i nacke/hals/rygg innan du går över till trav eller galopp.

Tänk på att musklar du en ojämn häst så kommer muskulaturen bli ojämn =hästen blir ännu svårare att rida jämn eftersom den kommer vilja använda sina starkare muskler. Bättre att försöka komma åt roten till varför hästen är ojämn och bara successivt försöka rätta till rörelsemönstret några steg i taget, däremellan hellre stretcha och satsa på lösgjordhet än satsa på att bygga muskler.

Jag svarade utefter mina erfarenheter :cool:
Mitt sto, som var nio år gammal när jag köpte henne, var så fruktansvärt snubblig att hon i princip kunde gå omkull på slät mark. Dessutom strök hon sig mycket bak.
Efter hand som hon byggde muskler (genom långa skrittpromenader och dressyrövningar i skritt) slutade hon snubbla och stryka sig.

Därmed inte sagt att du har fel, jag såg det bara från min egen synvinkel.

Immer

Nej jag säger inte att du har fel heller! :p Kan såklart finnas många olika lösningar och orsaker.

Dock är det en sån typisk grej som min ET skulle säga "då har den en låsning i ** (kommer inte ihåg vilken kota det rör sig om)!" (men så kan man såklart bli insnöad om man är väldigt inne på en enda linje också), likaså hästar som är extremt lätta att störa i munnen. Jag hade t ex en häst som åtminstone till en början inte gick att ta i munnen när den gick i terräng för då snubblade den till. Det blev bättre i takt med att kroppen blev mer låsningsfri.

Min snubbliga fröken är väldigt känslig i munnen därför gör det extra ont i mig när hon snubblar till och får ett litet ryck i munnen när hon tar stöd. om låsningar finns det bra övningar för detta?

ta ut massör/ET tror inte att det finns så många övningar som tar bort låsningarna (jag skulle iallfall inte göra det genom en övning jag läst på internett, allt kan bli fel eller förvärra det.)

ta ut massör/ET tror inte att det finns så många övningar som tar bort låsningarna (jag skulle iallfall inte göra det genom en övning jag läst på internett, allt kan bli fel eller förvärra det.)

Nej precis, finns det låsningar eller om man misstänker det så är det bättre att ta ut Equiterapueft eller kiropraktor för att behandla innan man börjar "träna". Sen finns det en hel del lösgörande övningar, TTeam har väl t ex en del övningar för koordination, lösgjordhet/smidighet? Man får se det som i rehabiliteringssyfte, för om det berodde på låsningar så försvinner själva grundproblemet oftast automatiskt när det väl lossat, men att man får jobba lite rehabiliterande för att mjukgöra kroppen, låta hästen hitta sin "nya" kropp, och så smått börja muskla om.

Min snubbliga fröken är väldigt känslig i munnen därför gör det extra ont i mig när hon snubblar till och får ett litet ryck i munnen när hon tar stöd. om låsningar finns det bra övningar för detta?

En grej till just angående trådtiteln - OM det faktiskt skulle bero på balansen - tänk på hur man själv inverkar på hästens balans.
hästen kommer alltid få bättre balans av att få hitta den själv genom så lite störning som möjligt från ryttaren. Det innebär en stadig sits och en ryttare som kan "bära sig själv" och att den absolut inte får ett femte ben eller blir låst i ryggen av illasittande sadel (eller låsningar) eller annan orsak.

Har nu ridit min nordsvensk i ca två månader började med enbart skrittrundor varvat med den lilla klättring som jag kan åstadkomma dvs sluttande träda där hon fick gå upp o ner några ggr, red ca 15- 20 min totalt per dag började därefter med korta travpass 10 steg o sedan skritt osv. även cavaletti på ridbanan på sista tiden. Detta har hjälpt jättebra, hon har byggt muskler och blivit riktigt pigg och bäst av allt hon snubblar inte längre.....

Jag hoppas för din plånboks skull att ni gjorde ordentlig vetbesiktning vid köpet. I så fall handlar det nog om dressyrarbete, och muskling av hästen så den blir jämnstar i båda sidorna. Rid mycket ute i skogen och skritta för att få hästen smidig och hålla ev stelhet i bukt som lätt kommer med åren.

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Roxy
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 480
Senast: Fiorano
·
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 903
Senast: Fazeem
·
Ridning Har hamnat i en ond cirkel med min nya häst sedan 8 månader. Såldes som vaken och det gillade dom då hon inte var reaktiv. Och vaken är...
2
Svar
32
· Visningar
4 561
Senast: Skrämd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar