R

ristroem

(Hoppas att tråden ligger rätt)
Jag och min sköthäst måste få mer balans mot hindret vad ska vi göra?
Innan vi hoppar så kommer vi vingligt in mot hindret, även mot bommar :confused: men det börjar gå bättre med bommar.

Men inte med hinder, vad ska vi göra?? :crazy:

hon är 5 år men har haft föl så vi har missat 1 år i sadeln nästan!

Sv: Balans!

Då är hon ganska ung och det är ganska vanligt med unga hästar att dom inte riktigt vet vart dom ska. Galoppera mycket och stå upp i lättsist så får framför allt du bra balans och lär dig hur just din häst fungerar och vilken rytm hon har.
När ni sedan närmar er hindret är det väldigt viktigt att du som ryttare är bestämd om hästen är lite ostadig. Ha en bra galopp mot hindret och sitt upp och håll om lite med benen så att hon känner att hon har stöd från dig. Börja på lagom höga hinder så att ni får upp självförtroendet och får in rytmen i hoppningen.
Lycka till!

Det är väl inte så konstigt att hon är vinglig, hon är ju fortfarande bara unghäst... speciellt med tanke på att hon varit borta ett år. Hästen har ju fortfarande inte lärt sig "suga" mot hindret, det är därför det blir vingligt. Du måste hålla om med benen ordentligt och ha ett tydligt stöd i tyglarna, på så vis hjälper du hästen att vara rak hela vägen in mot hindret. Bom innan hindret får inte hästen att sluta vingla, den hjälper bara till att hitta avsprångspunkten.

Lägg ngn galopp-bom innan hindret typ 1-2 st, så den får balansera upp sig Lite..:P

Lycka till

Hej alla, tack för alla tips :D
Vi hoppade i dag 20 cm 2 skutt, läste tipsen förns nu :S men vi kom bättre denna gång iaf, hon hon lyssnar bra och bjuder :DDDDD
Men vi kommer frammåt. har en till fråga , hur ser jag om ni har skrivit? måste alltid gå till tråden för att kolla :S det är lite jobbigt.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 824
Senast: Kajsalisa
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 120
Senast: zarmino
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 278
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar