Bakteriekultur vid antibiotikakur?

M

My Precious

Har fått råd att ge bakteriekultur till mitt sto efter pencillinkuren för att hennes mage skall återhämta sig optimalt. Nu funderar jag hur man ger det. Skall finnas i pulverform har jag för mig men hittar inget om det. Lite hjälp vore kanon;)
 
Sv: Bakteriekultur vid antibiotikakur?

Pulver vet jag inget om, jag gav min ProEquo när han fick antibiotika. Det är flytande och luktar sockerkakssmet, men min kräsne pålle åt det glatt ändå. :)
 
Sv: Bakteriekultur vid antibiotikakur?

Har inga bra tips- googla.:crazy:
Nästa gång- ge henne en kur mag/tarmbalans under pågående behandling
 
Sv: Bakteriekultur vid antibiotikakur?

Det ska väl finnas något på lantmännen.. eller granngården vad det nu heter ;)
Ganska stor burk... typsikt att jag inte kom ihåg vad det hette :crazy:
 
Sv: Bakteriekultur vid antibiotikakur?

Det kan det mycket väl göra! :idea:
Ska itne säga att det ringer en klocka bara för jag hör namnet, men jag har aldrig köpt det själv.
Har du testat det?
 
Sv: Bakteriekultur vid antibiotikakur?

Microbalans eller Probimin.
K´s Mag/ tarm får man överdosera rejält för att uppnå samma effekt.
 
Sv: Bakteriekultur vid antibiotikakur?

Mikrobalans!! Det låter mer bekant! Tackar, tackar!
Har du provat det själv?
 
Sv: Bakteriekultur vid antibiotikakur?

Tack, det var nog det jag fumlade efter:D Kanon!

Vet att jag skulle gjort de men hon fick så mycket medicin och åt inte kraftfodret alls så det var svårt att få i henne något.

TUUSEN TACK!
 
Sv: Bakteriekultur vid antibiotikakur?

Vi använder kontinuerligt microbalans till alla våra hästar i förebyggande syfte.Vi ger de ett mått en gång per vecka kanske ,om inget foderbyte eller något annat är i görningen -då ger vi oftare.
Började med det för ett par år sedan då vi hade en häst som fick upprepade kortisonbehandlingar och därpå följande fånganfall.
Då gav vi Proequeo men tyckte det var lite struligt att det måste förvaras i kylen så då övergick vi till Microbalans.
Jag arbetar med bakterier själv och har gjort tester på om antalet levande bakterier per ml stämmer med det uppgivna värdet och det gör det faktiskt!
 
Sv: Bakteriekultur vid antibiotikakur?

Det var bra att veta! Man är ju annars mycket skeptisk, i alla fall jag..
Tack för du delar med dig! :bow:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
898
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
1 982
Senast: super
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 443
Senast: Mabuse
·
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
855
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp