Bakselen har för många remmar!

mariajonsson

Trådstartare
Hjälp mej för jag har kört fast.
Köpt en begad loksele till hästen, bakselen var aldrig ens provad, å jag skulle sätta på den i dag. Jag kör med en stor flakvagn utan fästen för bakselen så jag sätter den i ringen till deckeln. Men jag tycker att det ser så fel ut. Å så har jag två remmar över!!
Dom grövsta remmarna som jag har satt på selen är 155 cm långa å tre cm breda. Remmarna som ligger på golvet är 145 långa å 2 cm breda. Å nog ligger väl bakselen duktigt för långt ner bakom rumpan! Hjälp mej, Jag känner mej som värsta idioten! :crazy:

Maria

Sv: Bakselen har för många remmar!

Bakselen sitter helt klart för långt ner, men det är väl bara att justera med fler hål? Dom andra två remmarna kan vara linhållarna, som sitter i bakselen och "håller upp" draglinan, men det känns som 145 cm är lite väl långt för att vara linhållare... Försök att fästa en bakselering i skacklarna, det ger bakselen mycket bättre inverkan.

jag som inte är så haj på lokselar, tycker ändå att draglädren sitter för långt ner..?? hjälp?

Remmarna kanske är extra remmar till baksele till loksele. oftast kan man inte fästa bakselen i svanskappan som tillhör en loksele, utan fäster den på annat sätt i lokselen. Bara en tanke :)

Ja lite långt ner kanske, men det är ju svårt att säga när man inte ser den i drag, hästen ser ju ut att "stå och hänga" lite så dom kanske hamnar bättre när den sträcker upp sig och börjar dra? :)

Jo, det kan nog vara att sätta draglinorna i (tänkte inte på de :angel:) Men så har jag ett nytt bekymmer! Som jag kan fatta så fattas det säkert fyra...... jag vad heter det? .....små runda remmöglor som sitter runt remmen för att man ska stoppa in änden i? Ohygligt flummigt men kanske någon förstår vad jag menar. :o Idiotiskt att inte veta vad det heter när man använder dom varje dag. *känner mig som en idiot igen* ;)

Maria

Söljor heter det (om det är det jag tror du menar) :) Kan du inte sätta gummiband eller eltejp (eltepj är superbra på de remmar du inte ändrar eller tar loss så ofta). Vet inte om man kan köpa nya, men det kanske en sadelmakare kan fixa annars?

Hej tycker att bakseleremmarna på hästen påminner om stigläder hör dom verkligen till selen .Dom som ligger på sidan tror jag mer på ,trä dom i ringen och tillbaka i söljan se efter att det som blir över pekar bakåt

Remmarna längst ner ser lite ut som stångkoppel men alldeles för klena sådana. Dem har ju söljor på båda sidorna om spännet. Ingen aning om vad dem är till

Det kanske helt enkelt är så att de bakseleremmarna som var i original var för korta, så de gjorde ett par till. De som ligger lösa på fotot ser ut att vara vanliga bakseleremmar tycker jag, för sådana brukar alltid ha en sölja även på baksidan av remmen som de har.

Hur är det med de remmar som du har satt på bakselen nu? Har de sölja även på baksidan? (De ser inte ut att ha några alls). Då är det med största sannolikhet inte några remmar som var till bakselen från början utan snarare ett par vanliga stigläder skulle jag tro.

Liknande trådar

Körning Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 374
Senast: trassel
·
Körning Efter MÅNGA om och men har jag fått ihop selen som jag tror att den ska sitta. Här i Finland (är jag bor)kör man inte med draglinor och...
Svar
17
· Visningar
4 604
Senast: Egonson_
·
Körning Jag är jättesugen på att köra min häst, som är inkörd hos förre ägaren. Har mest bara kört shettisar i mitt liv och aldrig varit sådär...
Svar
7
· Visningar
1 191
Senast: IdaaaSun
·
Utrustning Eller inte jag kanske, jag trivs utmärkt i mitt duntäcke som är 100 år gammal:D Men värre är det med min häst.... Hon är ett halvblod...
Svar
12
· Visningar
1 604
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V