Baksele och skakellängd

V

vectra

Tror jag börjar få kläm på min sele nu, hoppas jag verkligen :mad:

Nån som kan tala om hur långa skaklar man bör ha, alltså hur mycket utrymme ska finnas mellan rumpan på hästen och kanten på vagnen? Kör en shettis.

Hur spänd ska bakselen vara? Har hållare för bakselen i skaklarna men de är flyttbara. Ungefär hur långt fram ska de sitta? Hur tight spänd ska bakselen vara?

Kan nån hjälpa:confused:

Sv: Baksele och skakellängd

jag har hört 50cm mellan hästens has och svängeln...men det vet jag inte om det stämmer på shettis.

bakselen ska vara så spänd att den hjälper i nerförsbackar och bromsar vagnen men hindrar inte rörelserna när det är plan mark.
den ska då glappa.

när hästen står stilla ska du kunna med lite svårighet kunna sätta en handsbredd bakom rumpan på låret typ,.

men det bästa är att kolla när någon annan kör om den verkligen verkar.

du kan sätta den hur långt fram du vill öglan allstå tror jag iaf har adrlig hört talas om såna fästen men bara bakselen sitter bra på hästen så spelar det nog ingen roll.

Runt 150 cm skaklar för shettis, 50 cm mellan bakbenen o vagnen, gäller ant för stor häst så lite mindre kan det nog vara.

Bakselen ska sitta en tvärhand ovanför bakknäet och en nedanför bärbensknölen på stor häst, lite mindre på shettis såklart! :D
Två tvärhänder (stor häst mått) bakom låren, en blir nog bra!

Vill gärna se lite bilder på ditt ekipage! :)

/Lisa

Skackellängden beror på hästens modell och vilken sele du har. 50 cm från has till svängel är ett minimimått för tävling om jag inte missminner mig. Ska du inte tävla högre klasser så behöver du inte korta av vagnen till det måttet om den skulle vara längre! När hästen står i drag, draglinorna är spända, ska du få in en handsbredd mellan bakselen och rumpan. Men viktigast är ju att det fungerar bra när du kör så kolla hur den sitter i rörelse också.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
18 544
Senast: Mineur
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 339
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (Ni som kommer ihåg något av mina tidigare dagboksinlägg i år bör varnas om att jag kommer skriva ett typ precis likadant gnällinlägg...
Svar
4
· Visningar
2 120
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 813
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar