Baksele och rockard

L

Lonievska

Jag har fått hem min häst:love: som är inkörd och älskar att köras men jag kan inte så mycket. Fick med ett sele när jag köpte hästen men det saknas baksele. Jag undrar vilken funktion bakselen har, vad jag har kunnat läsa mig till så är det en del i utrustningen. Man kan väl inte köra rockard utan eller?

Ville också höra om det är någon som har tips på var i Skåne man kan köpa en rockard till nordsvensk travare (160 i manken).

Sv: Baksele och rockard

Hästen bromsar vagnen med bakselen genom att "sätta sig" i den. Har du ingen baksele hamnar trycket i svanskappan och/eller i däckeln vilket inte är särskilt skönt för hästen.

Du bör inte köra rockard utan baksele nej :)

Vad är det för sele du fick med?

glöm inte att ta hjälp om du vill lära dig köra, det krävs mer kunskap att köra än att lära sig rida. I skåne finns många bra körklubbar!

Tack för hjälpen! Jag har redan gått med i en klubb och ska absolut inte köra utan hjälp av någon kunnig! Men jag blev bara så fundersam kring det där med bakselen, men nu vet jag.

Jag har ingen aning om vad det var jag fick med men den selen har hon haft sedan i våras. Hon har livit körd med den och en för liten vagn där skaklarna tryckte henne lite i sidorna men det brydde hon sig inte om. Vagnen tackade jag nej till men selen ja den tog jag. Jag tänkte att jag alltid kan köpa något riktigt till henne den dagen vi ska köra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 604
Senast: Ragdoll
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 794

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Olja till häst ?
  • Dressyrsnack nummer 18