bakselar??

_Skifting_

Trådstartare
Jag har några frågor...

Vi har bestämt oss för att börja köra par med ponnysarna här hemmma nu och har hittat jätte trevliga parselar som vi funderar på..

Men de säger att bakselarna som är med till dom är enbetsbakselar igentligen och att de inte kommer räcka fram..

Frågorna då... Räcka fram till vad??
Vad är det för skillnad mellan enbets och par-bakselar??
Är det värt att köpa dessa selar iom detta??
Är det svårt att få det att bli bra?? Lämna in och få det justerat??

mm..

Tacksam för snabbt svar..

Sv: bakselar??

Enbetsbakselar sätter man ju oftast direkt i skaklarna. I ett par så måste man ju sätta ihop bakselarna med bröstan eftersom det är där stången sitter fast i sitt stångkoppel. När vagnen skjuter på ett par så kommer ju kraften i stången. När vagnen skjuter på ett enbet så kommer kraften i skaklarna.

Här är en bild: http://www.driveout.se/selkammaren/index.php?act=viewProd&productId=65

Vad är det för bakselar som du har? Är det vanliga "bruks" bakselar så räcker de fram men är de köpta i paket till en vanlig bröstsele (lös brösta) så kan det bli problem.

Enbetsbakselar sätter man ju oftast direkt i skaklarna. I ett par så måste man ju sätta ihop bakselarna med bröstan eftersom det är där stången sitter fast i sitt stångkoppel. När vagnen skjuter på ett par så kommer ju kraften i stången. När vagnen skjuter på ett enbet så kommer kraften i skaklarna.

Här är en bild: http://www.driveout.se/selkammaren/index.php?act=viewProd&productId=65

Vad är det för bakselar som du har? Är det vanliga "bruks" bakselar så räcker de fram men är de köpta i paket till en vanlig bröstsele (lös brösta) så kan det bli problem.

jasså.. det är så dom ska sitta... så kopplar jag när jag kör enbet... :crazy:
Hmm... alla har ju sagt att det inte är någon fara att köra med dom så, eftersom vi inte har fäste på skaklarna, men då har dom haft fel???

**raderat**

Nu rörde jag till det :p

Senast ändrad av en moderator:

Nej det behöver inte vara fel. Är det en sk ringsele (med fast brösta) så är det ok men har du en sele med höga skakelfästen så kan du lika gärna slänga bort bakselen för då gör det ingen större nytta.

Ställ dig jämte hästen och ha en medhjälpare som drar respektive skjuter på vagnen så ser du hur bröstan/bakselen jobbar.

Nej det behöver inte vara fel. Är det en sk ringsele (med fast brösta) så är det ok men har du en sele med höga skakelfästen så kan du lika gärna slänga bort bakselen för då gör det ingen större nytta.

Det fungerade för mig:

Jag fäste min baksele fram i skackelöglan på skackeln, fast det var höga fästen (giggsele med lös brösta), då den inte hade fästen längre bak för bakselen. Detta fungerade utmärkt, (men eftersom jag kör shettis så är det inga stora avstånd eller höjder det handlar om. )

Senast ändrad:

Jo det var ju det jag skrev ;) Om du har höga skakelfästen så måste man fästa bakselen i skaklarna precis som du skrev att du gjorde.

_Skifting_ skrev att hon fäster sin baksele i selen och inte i skaklarna och undrade om det var fel. Jag svarade att det beror på vad hon har för sele.

Jaha. Jag blev förvirrad när du sen skrev att bakselen inte gör nytta om man har höga skackelfästen. Det brukar ju gå att lösa ändå, även om man har giggsele.:)

Ja jag förstod hur du tolkade mitt inlägg. Insåg att man var tvungen att läsa alla inlägg för att begripa det så det var ju inte bra ordval. Men det var ju bra att det blev klarlagt.

Baksele är alltid bra till alla selar och körning tycker jag sen är det lite upp till vilken sele och vagn man har hur man fäste den.

Men det är enkelt att ändra om bakselarna från enbet till par. kostar inte mer än några hundra att lämna dem till en sadel makare så att denne får sätta dit en rem till. eller så gör man det själv.

Jag har några frågor...

Vi har bestämt oss för att börja köra par med ponnysarna här hemmma nu och har hittat jätte trevliga parselar som vi funderar på..

Men de säger att bakselarna som är med till dom är enbetsbakselar igentligen och att de inte kommer räcka fram..

Frågorna då... Räcka fram till vad??
Vad är det för skillnad mellan enbets och par-bakselar??
Är det värt att köpa dessa selar iom detta??
Är det svårt att få det att bli bra?? Lämna in och få det justerat??

mm..

Tacksam för snabbt svar..

Hej Hej

Jag hade samma problem och hade bara enbetsbakselar till mina parselar...
jag gjorde så att jag köpte 2 par stigläder som jag bytte ut den remen mot så att de räcker...
det är ett tipps iaf...

Mvh/ Anton och Ponnyexpressen
www.ponnyexpress.se

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 379
Senast: alazzi
·
Ridning (förlåt mig om jag lagt denna tråd på fel plats, jag är ny här på buke!) Att rida är bland det bästa som finns, men ibland känns det...
2
Svar
27
· Visningar
5 061
Senast: AW
·
Relationer Såhär i bröllopstider har jag fått en inbjudan för någon månad sedan. Mamma ska gifta sig med sin sambo sedan många år tillbaka. Jag är...
2 3
Svar
43
· Visningar
7 283
Senast: Avalbane
·
Avel Min 2-åriga hingst ska visas på rådgivande bedömning i NWB i slutet på Augusti. I samband med det känner jag att det skulle vara...
Svar
2
· Visningar
1 217
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka