Bakom hand ?!

Aliina

Trådstartare
Är det dåligt eller bra att hästen går bakom hand? Alltså att han fäller in nosen istället för att huvudet liksom är lodrät. Såg på barbacka nyss (film) och där så sa en tränare att många har problem med att hästen går bakom hand...men jag förstår inte riktigt varför det är dåligt...
Om det är dåligt, hur tränar man bort det? :)

Sv: Bakom hand ?!

Det är dåligt!
Hästen arbetar helt fel med hela sin kropp när den går bakom hand.

För att bli av med det :crazy: är det väl bara att höja handen och arbeta framåt?

Det är inte så bara. Vissa hästar lär sig att det är ett smidigt sätt att komma undan då de har mycket lättare för att stänga av då och inte lyssna på ryttaren.
Jag har det problemet med min lilla häst.
För mig är det uppresande tygeltag, massa drivning, och framförallt råstrunta i formen en period. Så länge hon trampar på bra med bakbenen får hon gå lite som hon vill under en kortare period tills bakom hand-tendenserna försvinner. Sen börjar jag jobba mot samling igen.

Okej:) men de visade mkt när malin baryard red och hon red typ rätt mkt bakom hand:O

Senast ändrad:

du måste ju skilja på bakom hand och bakom lod!!!

hoppryttare brukar rida mkt bakom lod, men det är inte alls samma sak som bakom hand.

en häst som går bakom hand har krullat ihop sig så mkt att det inte går att styra eller inverka ordentligt, den har släppt kontakten med bettet.

en som går bakom lod har helt enkelt nosen bakom lodlinjen. det kan beror på styrka eller dårlig ridning, eller att ryttaren placerat huvudet så.

en som går bakom lod har helt enkelt nosen bakom lodlinjen. det kan beror på styrka eller dårlig ridning, eller att ryttaren placerat huvudet så.

då måste en som inte är med helt fråga vad lod och lodlinje är?:)

Lodrät = uppifrån och ner
Vågrät = från höger till vänster

Fast det var iförsig malins tränare som beskrev att bakom hand var när hästens huvud är in mot kroppen, liksom att hästens huvud INTE är lodrät...:S de tog en häst och ryttare till hjälp som skulle visa hur det såg ut och han kunde ändå styra hästen fast hästen gick "bakom hand" ...förvirrad:)

hoppryttare brukar rida mkt bakom lod, men det är inte alls samma sak som bakom hand.

en häst som går bakom hand har krullat ihop sig så mkt att det inte går att styra eller inverka ordentligt, den har släppt kontakten med bettet.

Det låter alltså som att din beskrivning på bakom lod är malins tränares beskrivning på bakom hand...för han hade ändå full kontroll på hästen :confused::angel:

då använder han fel ord.... bakom lod har inget med bakom hand att göra öht, dock sammanfaller det ibland om inte hästen är genomriden.

men att hästen går bakom hand är verkligen inget att sträva efter!! det är så fel som en häst bara kan gå...

då måste en som inte är med helt fråga vad lod och lodlinje är?:)

Bakom lod är när hästens nosrygg inte är i en rak linje utan går lite innåt.

Bakom lod.

Något bakom lod men jobbar ändå ganska bra.

I lod. (eller vad man ska kalla det^^)

Ridningen i övrigt behöver inte diskuteras här, tack! :)

Bakom hand är när hästen knäpper av i nacken, tappar suget till bettet och kröker på nacken utan att vara som i en spänd båge från bakhovarna, genom ryggen till nosen. Den arbetar då inte korrekt och bär inte upp ryttaren på ett bra sätt.

Inte så bra förklaring kanske^^

Tack! jätte bra med bilder, nu förstår jag!:)

( hästen:love:!)

Hu vet man om hästen bara samlade sig eller krullade ihop sig? För när jag red min ponny ibland förut så när jag ridit ett tag så blev han helt höjd med huvudet och han typ släppte kontakten med tyglarna (han hängde väldigt på bettet då). Men man kunde svänga och allt sånt, det var bara det att det gick väldigt sakta och man kunde inte få honom att trava/galoppera lite snabbare. Han tyckte det var rätt jobbigt iaf, och det var sällan det blev sådär. Jag har liksom aldrig ridit på en väldigt samlad häst så jag vet inte hur det känns :P

Är inte bra, hästarna böjer då bara på halsen och de tar inte stöd i bettet. Får oftast rida på för att få ur dom det och navända mer ben och bromsa mer med sitsen istället för med tyglarna.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 633
Senast: Shaggy
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 556
Senast: Hedinn
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 425
Senast: Sesca
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 122
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar