Bakom hand?

E

Everglade

Hejsan!
Vet inte om jag har fått detta om bakfoten, jag vill nämligen ha det klart för mig vad skillnaden är mellan bakom hand och bakom lod.

Bakom hand går väl hästen då den försöker slippa undan bettet? och bakom lod är att tygelkontakten osv är bra men hästen har mer "indraget huvud" alltså bakom lodlinjen?
Tacksam för svar!

Sv: Bakom hand?

Ja, bakom hand beror i en del fall på en spänd häst, som inte går fram på bettet och inte är "framför", den tar inte stöd i handen. Bakom lod innebär att hästen exemplevis sänker huvudet men får inte tygel nog att bli lång o låg.

Som scesar skrev. En häst som går bakom lod har pannan som "första" kroppsdel. Lätt att tänka är:
Bakom lod: bromsas
Bakom hand: dålig bjudning

Som scesar skrev. En häst som går bakom lod har pannan som "första" kroppsdel. Lätt att tänka är:
Bakom lod: bromsas
Bakom hand: dålig bjudning

Förlåt trådkap..

Hur gör man då om man har en häst som går bakom hand och MYCKET bjudning,även när jag slipper tygeln helt för att kolla att jag inte bromsar honom??

Han vill inte ta stöd på bettet/tygeln, men gör alla övningar jag ber om.:confused:

Hur är hästen? Har den en ärlig bjudningen? Den jobbar med ryggen? Eller tappar den å är svår att få äkta bjudning på? Springer den på eller jobbar den? För en del hästar som går bakom hand kan ibland tappa all bjudnig när de väl måste jobba, det låter som du har en tränare, kan inte den sitta upp? De jag ridit som går bakom hand har varit såna springare, allt jobbig sprang de bara ifrån, oftast för att de kankse inte gillar att jobba eller någon som hade ont. Undvek att använda en kroppsdel för det gjorde ont, de två jag hade var en med munproblem å en med ryggproblem. Har din häst inte problem med rygg eller mun eller nåt sånt? De som jag red började jag alltid smått med, skulle jag ha börjat driva som f-n hade vi tillslut skenat runt helt okontrollerat eller fullt bråk, så jag jobbade oftast så att kom vi i trav så drev jag in i skritt, ett ögonblicks samling å lät hästen skritta på friskt efteråt, alltså börjar med att driva in i något som är bekvämt för hästen, utan att ta i tyglen såklart, använd sitsen. Började alrig med halt då de kan tolka lite för mycket i att få stå still, kommer du från galopp- driv in i trav å låt hästen sen gå på nåt steg. Då blir det inte så forcerat å stegvis kommer ni kunna ha samlingen längre stunder, sen kunna jobbamed tempoväxlingar som är nästa steg. Jobba gärna lågt men det brukar vara det vanligaste råden så det har du nog redan fått, men oftast har den en tendens att lättare söka sig på bettet lågt då det inte är kopplat med jobb å det är då det blir spända. Låt det ta tid.

Jag jobbade oftast på rakt spår i början då de hästarna blivit inledda på volter så många gånger å sen lärt sig att ska jag ligga på volt ska jag vara JÄTTESPÄNND- så det så!

En del säger att man ska vara tyst när man rider å låta kroppen ge berömmet, det tycker inte jag ;), när eftergiften kommit efter avsaktningen å ni har haft nåt steg av samling å du ger tyglarna igen-beröm! Förstärk å bara överdriv så pållen riktigt fatta, det brukar handla om lite omprogrammering det du ska göra.

Det är inte lätt att jobba bort det utan att forcera så hästen tycker det är skittråkigt eller blir ännu mer spänd, att en häst inte tar stöd är att den säger dig något, kanse vad den varit med om i sitt liv, vad den tycker om olika saker, tex bett, rid bettslöt å se om det är munnen det handlar om, en del hästar har en oacceptans för bett å mitt motto är alltid att det är sköntast att slippa bråka. Föregå å var mer envis, vänta ut så kommer det en vacker dag :) Ska du sen ut på dressyrbanan så kolla runt lite i bettdjungeln, se vad hästen accepterar för bett.

Om jag nu bara gett blahatips som du redan fått å skitit sig så är det sista jag kan säga bara att tömkörning kankse kan hjälpa när inget annat kan...?

Hoppas mina små tips gett något, alla hsätar är ju olika, LYCKA TILL!

Jag håller med i mångt och mycket i vad skorpannorpan skrivit! Jag har en häst som när jag köpte honom för ett år sedan var EXPERT på att lägga sig bakom hand samtidigt som han la i gasen och drog iväg.
SKIT SVÅRT, man vill ju bromsa farten samtidigt som man vill driva fram nosen.

Nu är min häst rätt ung, 5½, och ligger efter endel, men något som jag märkt gjort väldigt stor skillnad är tömkörning. I början kunde han gå och krulla ihop sig och verkligen ha nosen mot bringan och det var super svårt. Men ju mer han blev van och ju mer styrka han fick, ju mer kom nosen fram. Han ligger fortfarande något bakom men jag har fått ok på det från diverse tränare som tycker att vi ska förlåta det tillsvidare. :)
Men ett pass i tömkörningen fick jag hjälp med just det där att bromsa utan att ta direkt i tömmen. När vi travade frammåt (och jag sprang) så lutade jag bara kroppen bakåt och låssades som att jag skulle stanna, utan att jag tog direkt i tömmen och det gjorde att han saktade ner utan nämnväda hjälper i munnen och kunde börja lita mer på handen.

I ridningen tycker jag att du fick bra råd ovan men det finns ett par saker jag skulle vilja lägga till. Det första är att du måste slappna av. Slappna av i kroppen, var slaffsig i hela kroppen och följ med frammåt i dina hjälper.
Alltså, det är väldigt lätt att låsa sig i kroppen när man tar förhållande hjälper i tyglarna men man måste hela tiden tänka att trotts att du tar i tygeln så måste du vara helt lealös och fortsätta frammåt med kroppen.

Det andra är något som hjälpt mig mycket, sätt röstkommando på öka och minska. Blir han springig, ta hjälp av röstkommandona.
Och glöm inte, slappna av slappna av slappna av i hela kroppen, han måste våga lita på din hand så att han kan våga jobba! (Jag säger absolut inte att du har en hård hand, jag säger bara att din häst kanske är väldigt känslig av olika anledningar, jätte bra!! (så länge han inte har ont), ta vara på det! :))

Du har fått bra tips, men jag har trist så jag kommer med mera...

Som tidigare sagt så är ju inte din i ärlig bjudning. För om du hade bakbenen in i handen och hästen bjuder så kommer nosen fram när du lättar och driver.

Man vill ju gärna tror att hästen har bra bjudning när den är "pigg" men oftast är det ju så att de väljer ett annat sätt att undvika jobbet. Så jag gissar att din häst är bakom hand- den bjuder inte fram till bettet.
Jag har oxå en häst som gärna kan komma både bakom lod och bakom hand. När det blir så är det alltid jag som rider för mycket med handen... Jag brukar börja passet med att hon får gå helt över tygel- som en giraff. Och skulle nosen komma in lyfter jag upp den igen med uppresande tygel och rider framåt. Sen gör jag massor tempoväxlingar i galopp. Hela tiden ska hon ha nosen väl framme så att jag kan ta tillbaka.
När det börjar funka bra och galoppen kommer bättre genom kroppen och jag kan öka ordentligt och enkelt ta tillbaka så ÄR formen bra. Då kan jag börja jobba med resten. Till exempel rida henne lite lägre och rundare i formen. Men först måste jag ha bjudning in i handen, annars går inte halvhalterna igenom. De stannar i halsen och nosen kommer bakom...

Men nu är ju min typen som vill lägga sig raklång i handen och då tycker inte jag att lång och låg funkar. Blir bara lång och framtung när bakbenen är i Kina:o Det får komma i slutet av passet

I ridningen tycker jag att du fick bra råd ovan men det finns ett par saker jag skulle vilja lägga till. Det första är att du måste slappna av. Slappna av i kroppen, var slaffsig i hela kroppen och följ med frammåt i dina hjälper.
Alltså, det är väldigt lätt att låsa sig i kroppen när man tar förhållande hjälper i tyglarna men man måste hela tiden tänka att trotts att du tar i tygeln så måste du vara helt lealös och fortsätta frammåt med kroppen.

Det andra är något som hjälpt mig mycket, sätt röstkommando på öka och minska. Blir han springig, ta hjälp av röstkommandona.
Och glöm inte, slappna av slappna av slappna av i hela kroppen, han måste våga lita på din hand så att han kan våga jobba! (Jag säger absolut inte att du har en hård hand, jag säger bara att din häst kanske är väldigt känslig av olika anledningar, jätte bra!! (så länge han inte har ont), ta vara på det! :))

Jag menar inte att märka ord här, men är det verkligen så bra att tänka "slafsig" eller helt avslappnad i ridningen? Jag har så svårt att se att en sådan ryttare lyckas med nåt över huvud taget. Går det då att följa med framåt? Eller jag kanske har missförstått dig... :)

KL
Jag skulle nog börja om genom att lära hästen kontakt genom eftergiften. När hästen vågar ta kontakt, ge en total eftergift så hästens nos åker ner i backen. Om hästen kan lära sig att genom att ta kontakt med bettet kommer det komma en rejäl eftergift, och det är ju skönt. Då kommer ryttaren succesivt att kunna öka tiden med kontakt. Det blir lite att börja om lixom. Det kan vara så att arbetet helt enkelt får börja i halt och sen succesivt gå upp i gångarter och det primära arbetet handlar om att verkligen behålla kontakten och se till att ge eftergiften innan hästen själv släpper kontakten. Inte om att "gå i form" eller hur jag ska förklara det. Sen i förlängningen så kommer hästen att lära sig att efter en förhållning kommer eftergift - och det gör att hästen i förhållningen kommer att sträva efter att länga ut halsen och på så sätt kommer hästen att arbeta bra med ryggen och samla sig.

Om kontakten inte fungerar i trav, så är det ingen idé att arbeta hästen i trav. Det gäller ju att programera om hästen och då förstörs allt om man går tillbaka till gamla spår.

Bjudning känns i handen, inte mycket men den känns genom att hästen alltid söker fram och inväntar eftergiften. Det är detta som är "tugga på bettet". Det är då påskjutet fungerar på ett bra sätt.

Jag tror att hästen som springer ifrån bakom hand är en häst som upplever för höga krav. Det är inte "bjudning" utan ett sätt att förlägga vikten på bogen för att orka med det jobbiga. Ryttaren behöver försäkra hästen om att kraven inte är för höga, genom att låta hästen känna efter att det faktiskt funkar och inte är för jobbigt att jobba, och då gäller det att börja om.

Hästen som lämnas i fred bakom hand förstår att det är så ryttaren vill ha det, och fortsätter - och ryttaren kan ändå rida vägar och styra runt men får problem med att länga ut halsen på hästen.

Sen vill olika hästar ha olika mycket kontakt - men så länge hästen alltid söker fram till bettet i en förhållning, så finns ju kontakt. En häst som har en väldigt lätt sökning kräver mycket av ryttaren att rida i bra balans. En sådan häst kräver mycket av ryttarens sits för det går inte att hålla något av balansen i tyglarna. En sådan häst, så länge den lyssnar bra på förhållningar genom sätet är trevlig att rida - men om den inte lyssnar på sätet så blir det bra mycket svårare att rida och då skulle jag nog kalla hästen bakom hand. Bettet är ju en kommunikationskälla, själv föredrar jag att hästen gärna rytmiskt trycker lite på bettet med tungan genom tungans muskler (inte hänger sig med vikten av halsen på bettet), det blir lättare att veta var jag har hästen då, och hästen vet var han har mig.

Rida ut mycket och motionera utan krav till en början är bra. Bara tänka på sin egen följsamma hand och att den egna kroppen är stabil och följsam, med en egen balans över hästen, utifrån hästens rörelser så att nosen kan komma fram och kontakt finns. Inte korta tyglarna mer än att kontakten finns där.

(Om hästen aldrig vill ha kontakt med handen ens i öppen form, utan alltid går ifrån bettet skulle jag ta en titt i munnen och direkt kontakta veterinär.)

Jag menar inte att märka ord här, men är det verkligen så bra att tänka "slafsig" eller helt avslappnad i ridningen? Jag har så svårt att se att en sådan ryttare lyckas med nåt över huvud taget. Går det då att följa med framåt? Eller jag kanske har missförstått dig... :)

Alltså det är ju grundläggande sitsträning. Du ska ju absoluuuuuut inte ha en spänd sits (kroppen) för då hindrar du hästen från att röra sig. (Enkel ridlära)
Du kan ju röra på kroppen trotts att du är avslappnad och följsam...
och... ja du kan fortfarande följa med frammåt i rörelsen utan att du låser dig och tänker bakåt med hela kroppen.. Det är svårt ass hell, men det går.

Sen ska du ju inte hänga som en död sill på hästryggen såklart, men faktiskt, har du inte en avslappnad sits, så har du inte mycket till sits öht faktiskt :o Sitsen är ju så mycket mer än bara en lodrät linje lix.

Alltså det är ju grundläggande sitsträning. Du ska ju absoluuuuuut inte ha en spänd sits (kroppen) för då hindrar du hästen från att röra sig. (Enkel ridlära)
Du kan ju röra på kroppen trotts att du är avslappnad och följsam...
och... ja du kan fortfarande följa med frammåt i rörelsen utan att du låser dig och tänker bakåt med hela kroppen.. Det är svårt ass hell, men det går.

Sen ska du ju inte hänga som en död sill på hästryggen såklart, men faktiskt, har du inte en avslappnad sits, så har du inte mycket till sits öht faktiskt :o Sitsen är ju så mycket mer än bara en lodrät linje lix.

Det är lite roligt att du skriver "du", menar du mig eller menar du dig själv och din egen upplevelse? :)

Jag ser att vi tänker olika här. En spänd sits och en sits där musklerna i kroppen arbetar aktivt är inte samma sak. En avspänd sits och en avslappnad sits är två vitt skilda saker. En avslappnad sits där tex magmusklerna slappnar av är förödande för ridning. Ryttaren behöver hålla ihop sin egen kropp för att underlätta för hästen och det kan bara ske genom att aktivera sina muskler. Men ryttaren får inte låsa sina leder med musklerna.

En sladdrig ryttare ger en sladdrig häst.

Var har du lärt dig din "enkla ridlära"? :)

När jag säger du, så menar jag mig, dig eller vem som helst, alltså "du som ryttare".

Min enkla ridlära (spänner du dig låser du hästens kropp och kan inte röra sig ledigt) har jag lärt mig av min dressyrtränare, C tränare och som har tävlat intimediere 1...
Men jag tror du missuppfattar mig. Jag menar inte att sitsen ska vara oaktiv eller inte inverka på hästen. Kroppen kan vara mjuk och avslappnad och vara rörlig och inverka på hästen samtidigt.

Hej och tack för alla svar:)

Hästen har jättebra bjudning och jobbar bra med ryggen, har testat jätte många bett och sadlar, hästen er kollat i munn och kropp, inga fel är hittade, hästen är ganska så egenrådig med egna meningar.

Han är nu 7 år och inte innriden förens jag fick honom som 5 åring.

Jag annvänder mig mycket av tommkjörning och 2 linors longering och han gör samma sak då..
Har varit ute och startat honom i båda hoppning och dressyr, låga klasser och lätta dressyr program, ändast för att han ska få se lite annat och testa hur han är ute bland "folk och röra", då han inte är någon änkel häst att handskas med.

Nu har han bara gått och skrotat i hagen i 6månader pga diverse tragiska händelser inom när familj, men till väckan ska vi åter starta lite lätt med träningen och då endast från backen dom första månaderna, så vi startar från scratch och hoppas lille pållen har haft nytta av sina månader med vila och bus i hagen:)

Tack änn en gång för alla råd, dom har jag sparat i min bakficka och ska ta fram dom när jag föler behov för dom:)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 232
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
2 000
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 334
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar