Sv: Bakom hand?
Hur är hästen? Har den en ärlig bjudningen? Den jobbar med ryggen? Eller tappar den å är svår att få äkta bjudning på? Springer den på eller jobbar den? För en del hästar som går bakom hand kan ibland tappa all bjudnig när de väl måste
jobba, det låter som du har en tränare, kan inte den sitta upp? De jag ridit som går bakom hand har varit såna springare, allt jobbig sprang de bara ifrån, oftast för att de kankse inte gillar att jobba eller någon som hade ont. Undvek att använda en kroppsdel för det gjorde ont, de två jag hade var en med munproblem å en med ryggproblem. Har din häst inte problem med rygg eller mun eller nåt sånt? De som jag red började jag alltid smått med, skulle jag ha börjat driva som f-n hade vi tillslut skenat runt helt okontrollerat eller fullt bråk, så jag jobbade oftast så att kom vi i trav så drev jag in i skritt, ett ögonblicks samling å lät hästen skritta på friskt efteråt, alltså börjar med att driva in i något som är bekvämt för hästen, utan att ta i tyglen såklart, använd sitsen. Började alrig med halt då de kan tolka lite för mycket i att få stå still, kommer du från galopp- driv in i trav å låt hästen sen gå på nåt steg. Då blir det inte så forcerat å stegvis kommer ni kunna ha samlingen längre stunder, sen kunna jobbamed tempoväxlingar som är nästa steg. Jobba gärna lågt men det brukar vara det vanligaste råden så det har du nog redan fått, men oftast har den en tendens att lättare söka sig på bettet lågt då det inte är kopplat med jobb å det är då det blir spända. Låt det ta tid.
Jag jobbade oftast på rakt spår i början då de hästarna blivit inledda på volter så många gånger å sen lärt sig att ska jag ligga på volt ska jag vara JÄTTESPÄNND- så det så!
En del säger att man ska vara tyst när man rider å låta kroppen ge berömmet, det tycker inte jag
, när eftergiften kommit efter avsaktningen å ni har haft nåt steg av samling å du ger tyglarna igen-beröm! Förstärk å bara överdriv så pållen riktigt fatta, det brukar handla om lite omprogrammering det du ska göra.
Det är inte lätt att jobba bort det utan att forcera så hästen tycker det är skittråkigt eller blir ännu mer spänd, att en häst inte tar stöd är att den säger dig något, kanse vad den varit med om i sitt liv, vad den tycker om olika saker, tex bett, rid bettslöt å se om det är munnen det handlar om, en del hästar har en oacceptans för bett å mitt motto är alltid att det är sköntast att slippa bråka. Föregå å var mer envis, vänta ut så kommer det en vacker dag
Ska du sen ut på dressyrbanan så kolla runt lite i bettdjungeln, se vad hästen accepterar för bett.
Om jag nu bara gett blahatips som du redan fått å skitit sig så är det sista jag kan säga bara att tömkörning kankse kan hjälpa när inget annat kan...?
Hoppas mina små tips gett något, alla hsätar är ju olika, LYCKA TILL!