bakkotor som "hakar" upp sig?

Trådstartare
Patella läser man ofta att unghästar drabbas av, dock så är det problemet just i knä´t. Min unghäst har samma symptom fast i kotorna bak, är det någon som vet vad det kan vara?
Inge halt eller liknande, men att det "hakar" i kotan när han går. Verkar helt opåverkad av det då han springer å härjar och leker hela dagarna.
Går på lösdrift och äter b-vitamin.

ska göra det såklart. Men när man söker på liknande så hittar jag ingenting, tänkte därför fråga allvetande buke om någon varit med om liknande :)

Är du säker på att det verkligen är i kotan det hakar? Det ser ju lätt ut som att det är i kotan det hakar eftersom de blir stående på kotan när de hakar i knät...

hmmm jadu intressant, ska kolla det imorgon. Om det är patella hur länge räknar man med att unghästen kan ha det (syftar på den patella som "växer" bort) Han är i dagsläget 3,5år

Patella läser man ofta att unghästar drabbas av, dock så är det problemet just i knä´t. Min unghäst har samma symptom fast i kotorna bak, är det någon som vet vad det kan vara?
Inge halt eller liknande, men att det "hakar" i kotan när han går. Verkar helt opåverkad av det då han springer å härjar och leker hela dagarna.
Går på lösdrift och äter b-vitamin.
Jag har en häst med samma; bak-kotorna "hakar" upp sig speciellt när hon går i nedförsbacke. Hon blir därför lättare gallig bak och har haft lättare inflammationer pga det. Dock blir hon bättre med träning när hon får bli starkare.
Fick förklarat av veterinär att hon är svag i bakkotorna och enda sättet att få det att försvinna är att träna hästen; dock inte träna för hårt så att hon blir överansträngd (vilket hon lätt blivit). Gäller att hitta en balansgång :) Idag är hon skadad och halt pga spark och rids därför inte; men innan det kunde jag rida henne som vanligt och hon var i tävlingskondition.

Hon är som sagt påverkad av det och man får vara försiktig så att hon inte blir överansträngd men heller inte för "mesig"; då blir hon aldrig bättre. Jag har hittat ett "mellan-läge" och vet hur jag ska träna henne. När hon är i kondition och tränas försvinner upphakningarna. :)

Jättetack för svar :)
@kimmis87 Det hakar i knät, så jävla dum att jag stirrat mig blind på kotorna. Syns att det hakar till i knät sen strålar det till kotan och hakar.
@saraaandersson jättetack för info! Det är en Am Miniatyr detta handlar om så han blir endast körd, får försöka som du skriver hitta en balans.

Vad ska jag tänka på mer, B-vitamin är bra har jag hört samt lösdrift. Det har han i dagsläget.

@Cita Det är väl inte säkert att din häst har samma problem som de andra som har skrivit och berättat om sina? Veterinär först, tycker jag, så att du får bekräftat vad som felas hästen innan du börjar fundera på hur han ska tränas!

klart det inte behöver vara samma! men då hästen visar typiska patellasymptom. Är ohalt, varken tjock i kotor ej varm i de hovarna mm så gör jag en egen bedömning att avvakta. Han har inge ont utan det är det typiska haka upp sig, kommer givetvis ha stenkoll på han. Hästen står hemma på gården så har tillgång till att se han hela dagen. Märker jag att han skulle ha ont så kontaktar jag givet en vet!

@kimmis87 Det hakar i knät, så jävla dum att jag stirrat mig blind på kotorna. Syns att det hakar till i knät sen strålar det till kotan och hakar.
@saraaandersson jättetack för info! Det är en Am Miniatyr detta handlar om så han blir endast körd, får försöka som du skriver hitta en balans.

Vad ska jag tänka på mer, B-vitamin är bra har jag hört samt lösdrift. Det har han i dagsläget.

Min har jag haft både på lösdrift och på box. Kanske något bättre i lösdrift :) har annars bara räknat foderstat och uppfyllt hennes behov.
Har upplevt att det blivit lite sämre om hon gått upp i vikt (ex på bete), så försöker alltid ha henne i bra hull. Gör eller ger henne inget speciellt; bara mer noga vid träning som sagt :) har back on track på en stund efter ridning, ibland linement också om vi tränar hårdare, men så behandlar jag mina andra hästar också ;)

B-Vitamin är super! Har en valack som har hakat mycket på just ena bakbenet och efter två veckors behandling med EMINS flytande B vitaminer så var han upphakningarna borta. Nu äter han B vitamin varje vinterperiod.

Min har jag haft både på lösdrift och på box. Kanske något bättre i lösdrift :) har annars bara räknat foderstat och uppfyllt hennes behov.
Har upplevt att det blivit lite sämre om hon gått upp i vikt (ex på bete), så försöker alltid ha henne i bra hull. Gör eller ger henne inget speciellt; bara mer noga vid träning som sagt :) har back on track på en stund efter ridning, ibland linement också om vi tränar hårdare, men så behandlar jag mina andra hästar också ;)

Min gör samma sak och det blir också värre nä hon är omusklad eller fet.
Just nu är hon fet efter betet och skall bantas, och är väl inte 100% i kondis ty 60% , händer några ggr när man rider aldrig när jag kör.
Men kan även hända när vi går fort till hagen att bakkotorna inte hänger med och hon "snubblar" kotan viker sig liksom.
Hon är också gallig i bakbenen och har alltid varit detta.

Veterinär är givetvis tillkallad och jag fick samma förklaring efter undersökning.
Hästen är superfrisk inge fel på henne men hon har svag bakkärra och byggd i nerförsbacke och när hon är fet/inte så mkt musklad är de lätt för henne att snubbla helt enkelt.

Hon blir värre när hon vilat så jag ser till att hålla igång henne året om men med korta viloperioder typ 1 vecka här och där ist!

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 161
Senast: Trott
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 156
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 786
Senast: yamyam
·
Hästvård Vill bolla en hälta, veterinär bollas huvudsakligen med såklart. Är det någon som haft en seg läkt kotvrickning? Eller någon...
Svar
14
· Visningar
1 433
Senast: Svejsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka