Bakdelsvändningar

P

Pennylaine1993

hej!
jag skulle villja ha lite hjälp av er.. Kan någon förklara på ett bra sätt hur man använder de olika hjälperna vid en bakdelsvändning. Jag och min häst har lite problem med detta då hon inte är så välskolad än... så jag måste få veta exakt hur man gör för att kunna hjälpa henne på rätt sätt.
tack på förhand!

Sv: Bakdelsvändningar

Jag kan göra ett försök att förklara!
Brukar börja tänka att man ska göra en liten volt tiillbaka!
Med inner tygel tar jag ledande tygeltag, med ytter korrigerar jag ställningen o att ytter bog inte åker ut, ytter skänkel driver hästen framåt runt inner skänkel :)
Tänk lite att du vänder hästen med ytter hjälper först och se till att du har en balanserad skritt innan!
Börja flytta några steg i taget och rid sen rakt fram!
Lycka till!:bump:

Jag brukar tänka att jag ska göra en volt ur sluta. Det lättaste är om man går en bit innanför spåret med tagen bakdel. Istället för att fortsätta rakt fram vänder man tillbaka hästen med innertygel samtidigt som ytterskänkel fortsätter peta in bakdelen. Jag har överdrivit väldigt mycket i början så min häst skulle lära sig att inte bara skruva runt bakdelen utan verkligen trampa över och runt. Det har funkat jättebra med det här tänket tycker jag! Nu krävs mindre och finare hjälper för att han ska göra en bakdelsvändning.

Hoppas du förstod hur jag menade! :D

Det där ska jag prova på min häst och se om det funkar. Det är inte risk för att de bli för stora?

Nej, det tycker jag inte! I början gör man bara några steg och sen när man ska vända ett halvt varv första gången är det viktigt att tänka halvhalt.. (Iaf på min häst som gärna älgar iväg) Vårt problem är snarare att han centrerar för mycket och därför bara vrider runt. Det här tänket fungerar jättebra om man ska lära hästen göra rätt. Jag tycker det har varit väldigt lätt att utgå härifrån och sen centrera mer och mer när hästen är mogen för det!
Hoppas det funkar för dig också!! :banana:

Okej, då är jag med lite mer.
Vårt problem har varit att antingen så skruvar han runt och korsar bak och ramlar sen iväg innan den är helt färdig, eller så får vi 5meters volter istället om jag vill ha han till att trampa runt hela vägen.

Jag får återkomma med hur det fungerar senare. :D

Lånar lite...

Om man har en häst som lätt börjar backa istället för att älga i väg, men samtidigt som man inte kan trycka på för mkt för då kanske de blir trav eller till och med galopp.. Något som har ett bra tips där? Hon är bara fem, och vi har inte alls tränat mkt innan, så bra tips mottages!

Jag skulle prova att tänka sluta där också.. Då har du rumpan lite innanför och kan påverka den framåt lättare. Min häst har inte backat ett steg sen jag började göra så! Rid i sluta längs med fyrkantsspåret och när du känner att du har henne med så tar du en halvhalt, leder med innertygeln, men bibehåller stödet med ytterskänkeln så rumpan inte flyter ut. Då har du stopp av staketet om hon vill backa.

Lånar lite...

Om man har en häst som lätt börjar backa istället för att älga i väg, men samtidigt som man inte kan trycka på för mkt för då kanske de blir trav eller till och med galopp.. Något som har ett bra tips där? Hon är bara fem, och vi har inte alls tränat mkt innan, så bra tips mottages!

I det fallet skulle jag skippa bakdelsvändningarna ett tag och träna övergångar övergångar övergångar tills hästen bjuder ärligt framåt.

kl Nu blev jag lite confused av allt centrerande, övertramp, vridningar osv:D Vill nån förklara hur en bakdelsvändning ska se ut?? Jag tror jag kanske blnadar ihop nånting här..:grin:

Jadu, nu ska vi försöka förklara.. :)
I bakdelsvändningen är det framdelen som trampar runt, bakdelen ska liksom vara centrum kan man säga. Däremot får hästen inte bara vrida runt bakbenen utan yttre bakbenet måste trampa fram och förbi inre bakbenet. En bakdelsvädning behöver inte vara jättecentrerad, då har man istället gjort en skrittpiruett! Så har jag lärt mig iaf, är det någon annan som lärt sig annorlunda?

Det lättaste sättet att lära sig själv och hästen bakdelsvändning är att börja med volt tillbaka.Hjälpgivningen är den samma.
Man gör gör helt enkelt volt tillbaka mer och mer centrerad.Och till slut har man en bakdelsvändning.

tycker detta är ett ypperligt sätt oxå på hästar som gärna skruvar sig runt och inte trampar.

Hm okej, tack! Men jag skulle ända säga att hon alltid annars bjuder ärligt framåt, men när hon inte riktigt förstår (antar att jag ger hjälpen för dåligt) så kan hon ta till backningen. Hon har annars lätt för både öppna, sluta, skänkelvikning osv. Jag får känslan av att hon är för klipsk och därför skyndar iväg lite för hon redan tror att hon vet vad som skall hända.. Tror du det kan stämma?

Backar den- har man för mkt i handen.
Rid på framåt- stanna inte innan o vänd tillbaka- med vikten ditåt.

Hm okej, tack tack. Får göra mig ett försök (:

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
939
Senast: Ketrawzc
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 739
Senast: Nevermind
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 488
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?