Re: Bajskir korsning (andra \"allergihästar\")
Ok, vart ska jag börja någonstans...
Vi har en häst bland alla basjkirer som är korsning mellan basjkir och rysk ardenner, och henne tål oftast inte allergiker. Men hennes son, Bobosj, är 3/4 basjkir och han är allergivänlig.
Och det är inte bara pälsen som gör att allergiker kan umgås med basjkirhästar, eftersom att även om de slickar på en allergiker som skulle reagareat på en "vanlig" häst, så märks det ingenting. Man vet inte säkert med det kan ha något att göra med äggvitesammansättningen.
"bättre gång och ridbarhet" ???!! Det var det värsta jag har hört. Det är klart det är olika från häst till häst, men vissa av basjkirerna har underbart steg. Och alla är ridbara! Folk tror att de är hästar man bara lufsar ut i skogen med... T.ex en gång skulle jag visa två damer runt på gården, och de blev väldigt förvånade när de såg vårat ridhus " rider ni med dom i ridhus?" blev kommentaren. Väldigt förvånande. Vi rider dressyr, hoppar, rider western kör dom m.m Så det är verkligen en allroundhäst.
Den kanske har blivit klassad som en "lufs-häst" eftersom när de första basjkirerna kom till sverige i början av 90-talet, så var de flesta av dom unghästar. Och allergivänlig som rasen är var det många allergiker som köpte hästarna, som inte alls var speciellt hästvana. Och då gick det som det gick.
Nu är många av basjkirhästarna i sverige väldigt bra utbildade, och vänta bara, snart ser ni oss ute på tävlingsbanorna också