Bajsar inne - 1,5 år gammal

S

Sveipur

Jag har för tillfället hand om en Parson Russel sen 6 dagar tillbaka. Trots att han har varit ute på många och långa promenader har han bajsat inne dagligen. Igår bajsade han 3 gånger ute och 2 gånger inne. Är inte det många gånger? Rejäla högar, konstigt med tanke på att han inte äter så mycket. Han äter bara torrfoder och har inte bytt sort.

Han känns jätteharmonisk och har trivts hos oss från första stund. Däremot är han extremt upphetsad över våra katter som för tillfället är ute. Ser han en katt utanför fönstret tar det en timme för honom att lugna ned sig. Han är fullständigt fixerad vid att leta efter katterna i fönstren. Kan innebajsandet ha med upphetsningen att göra?

Vad göra? Bara hoppas att det går över?
 
Sv: Bajsar inne - 1,5 år gammal

Det kan vara en reaktion på stressen. Dessutom tycker jag han bajsar mycket. 5 högar på en dag.Kan även vara dåligt foder
 
Sv: Bajsar inne - 1,5 år gammal

Ja, det är det jag hoppas. När han släppt jakten på katterna (dvs han inte har sett dem på någon timme) är han hur lugn som helst. Sover som en stock bredvid mig på natten och i morse gick jag raka vägen från sängen till dörren (vid kl 6) men han hann ändå klämma ut en hög inne:confused:. Han hade då bara varit uppe i ca 10-15 sekunder.

Vet ej vad fodret heter då jag har fått det överhällt i en annan förpackning, men det är ett specialfoder som är gjort för att vitaminerna skall behållas och jag tror inte att det säljs i vanliga affärer. Skulle med andra ord vara extra nyttig.
 
Sv: Bajsar inne - 1,5 år gammal

Jag hade bytt foder först för att utesluta att det är några bekymmer med fodret, som vanlugt rekommenderar jag färskfoder om man vill få mindre bajs.

Sen, jag har själv en liten terrier, TJT-korsning. Hon är rumsren i allra högsta grad, men får ibland för sig att hon ska bajsa inomhus. Vi kan ha varit ute och gått och hon är rastad, men likväl så gör hon det. Det händer förhållandevis ofta, dvs mer än enstaka gång, och vi ha gett upp hoppet om henne. Hon är 10 år och det är en grej vi aldrig kan få ur henne, hon är så "egen".
Nu hoppas jag att så inte är fallet, men min tanke är att börja om träningen med rumsrenhet, att träna hunden som om den vore valp.

//E
 
Sv: Bajsar inne - 1,5 år gammal

Undrar om detta är ett russelproblem? Min femåriga tik är likadan, kan ha varit ute i flera timmar men går ändå in och sätter sig.
Däremot kan jag säga att min greyhound bajsade väldigt mycket mera när hon fick färskfoder än vad hon gör nu.
 
Sv: Bajsar inne - 1,5 år gammal

Tror att det är ett terrier-problem. Vet många som har haft jätteproblem med rumsrenheten på terriers, det tar lång tid.

Jag tror att det har med deras "ingen-kan-bestämma-över-mig-mentalitet" att de gör sina behov inomhus. Min lilltjej har iaf mycket av det och som sagt, hon är inte 100%-ig...

//E
 
Sv: Bajsar inne - 1,5 år gammal

Min började när jag träffade min sambo, då tog jag det som att hon protesterade mot honom men jag trodde att det skulle ge med sig i nya huset dit vi flyttat tillsammans.
Jaja, jag älskar henne ändå och jag är glad att hon inte kissar inne iallafall.
 
Sv: Bajsar inne - 1,5 år gammal

Min kompis hane är sex år och han både kissar och bajsar inne nästan varje dag.
 
Sv: Bajsar inne - 1,5 år gammal

Min kompis hane är sex år och han både kissar och bajsar inne nästan varje dag.

:eek:

Min hund har nog aldrig bajsat inne förutom en eller två gånger då han haft diarré. Men däremot blir jag förvånad över 5 högar per dag?! Min hund bajsar 1 och ibland 2 ggr.
 
Sv: Bajsar inne - 1,5 år gammal

:eek:

Min hund har nog aldrig bajsat inne förutom en eller två gånger då han haft diarré. Men däremot blir jag förvånad över 5 högar per dag?! Min hund bajsar 1 och ibland 2 ggr.

Min ena W är likadan, hon har aldrig gjort något inne... Den andra Wn däremot kissade och bajsade inne när jag fick henne, men det slutade hon rätt kvickt med, stressreaktion.

//E
 
Sv: Bajsar inne - 1,5 år gammal

Ja visst är det mycket! Så många högar har han bara gjort en av sex dagar. Hur många bajstillfällen per dag kan anses som "normalt"? 2-3 ggr?

:eek:

Min hund har nog aldrig bajsat inne förutom en eller två gånger då han haft diarré. Men däremot blir jag förvånad över 5 högar per dag?! Min hund bajsar 1 och ibland 2 ggr.
 
Sv: Bajsar inne - 1,5 år gammal

Det där är så olika, min ena hund bajsar lätt varje gång vi är ute, det blir ju 3-5 gånger om dagen ca, men hon är allergiker och har något av en snabbtfugerande mage. De andra bajsar 1-3 gånger/dag.

//E
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 455
Senast: Calmiche
·
Övr. Hund Hej alla, ny här på hundforumet på buke. Jag har ett problem. Min sambo köpte för lite mer än ett år sedan en vorstehvalp, en hane...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
12 746
Hundträning Hej buke! Sett att många har fått så himla mycket bra tips och råd här, så jag gör ett försök jag med :) Jag har en 17 månaders...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
7 443
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 695
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp