Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Exakt så!Jag ”bäddar” på nivå att jag lägger täckena så att de täcker lakanet. Främsta syftet är att hår och grus från hundarna ska hållas ovanpå täckena snarare än i sängen i större utsträckning.
Vad gäller kvalster är väl regelbunden tvätt mer effektivt.
Ja, varje morgon när jag går upp. Använder överkast ytterst sällan, men kan ibland lägga på en fin filt när jag känenr att ... jag vill. Har sängen i vardagsrummet i ett avdelat hörn så den är ju lite synlig. Dessutom har jag hund som gärna har en förmåga att hamna där i för att kolla ut något eller för att märkligt nog vila när det regnat ute..... Så, filten är för att skydda mitt täcke från honom lite grann eftersom jag inte gärna vill renbädda oftare än två gånger i veckan! Sover med balkongdörren öppen så att hunden kan sova där som han vill, sover inte i min säng på natten.Jag håller ÄNTLIGEN, efter sju (nä, sjutton!) svåra år börjat fixa vårt sovrum. Nya fina garderober, avställningsbord, och ut med allt skräp. Det ska bli en liten rofylld oas där jag kan ligga och läsa ostört när jag vill (ja, förutom att sova förstås...).
Jag har skaffat ett underbart sängöverkast, sammetsliknande chokladbrunt, och kuddar och filtar i samma ton.
Nu säger DeSomVet att man INTE ska bädda sin säng. Då förökar sig kvalstren etc i rekordfart. Istället ska man låta allt ligga i en luftig röra, gärna hänga ut rubbet.
Jag är besviken. Hur gör ni? Lever med kvalstren eller låter bli att bädda?
Så gör jag med, låter sängen vädras några timmar och sen bäddads den (inkl att kuddar läggs på). Tycker det ser så mkt trevligare och mysigare ut med bäddad säng.Nu när jag jobbar hemma luftar jag sängen på morgonen när vi klivit ur, det vill säga viker bort täckena så att så mycket av underlakan och undersidan av täckena blottas som möjligt. Bäddar några timmar senare med överkast, först då är hundarna välkomna upp
Byter sängkläder minst en gång i veckan och skakar/vädrar dem kanske va 3e dag därtill.
Jag har hört att man gärna får låta sängen svalas av innan man bäddar. Dvs inte bädda så fort man stigit upp, att bädda en kall säng ska tydligen inte ge lika stora kvalsterorgier.
I vår säng rättar jag/vi enbart till täckena så att det ser lite prydligt ut. Barnens sängar bäddas med överkast och extra kuddar för ryggen de flesta dagar, då de sitter på sängarna med kompisar etc.