Bäddar ni sängen?

Jag/vi bäddar nästan dagligen på så vis att vi slätar ut täckena så att de ligger över sängen och lägger kuddarna rätt.
Har hört det där med kvalster men jag har inte märkt någon som helst skillnad på mitt mående oavsett om det varit bäddat eller inte så för min del struntar jag i det. Man har ju småkvalster överallt på huden och är man inte allergisk tror jag inte det är klokt att vara allt för renlig runt om sig ;)
 
När jag var singel och bodde själv var jag noggrann med att bädda med överkast och kuddar. Sen kom småbarnstiden och orka, liksom... Jag skyllde på kvalstren och struntade i att bädda. Och ytterligare lite senare kom pandemi, hemmajobb och plötsligt tillbringar jag större delen av dygnet i sovrummet/hemmakontoret. Jag tycker det ser så trist ut att ha sängen i en röra bredvid mig, så nuförtiden skakar jag kuddar och täcken och lägger ihop dem prydligt. Orkar inte med överkast till vardags dock.
 
Jag rättar till kuddar och täcke när det är balkongväder och jag ska ha gäster. Då fungerar nämligen sovrummet som genomgång till balkongen. Övriga 320+ dagar så är täcken och kuddar kvar där jag lämnade dem vid uppstigning.
 
Jag har hört att man gärna får låta sängen svalas av innan man bäddar. Dvs inte bädda så fort man stigit upp, att bädda en kall säng ska tydligen inte ge lika stora kvalsterorgier.

I vår säng rättar jag/vi enbart till täckena så att det ser lite prydligt ut. Barnens sängar bäddas med överkast och extra kuddar för ryggen de flesta dagar, då de sitter på sängarna med kompisar etc.
 
Eftersom jag ogillar att ha det stökigt eller för ögat rörigt omkring mig så gillar jag tanken på en bäddad säng med överkast (fast jag får lite rysningar när jag tänker på det där med kvalster), men det har jag inget. Det känns över huvudtaget ganska meningslöst att ha en massa textilier i en lägenhet med innekatt (ASVKYR katthår). På sin höjd rättar jag till täcke och kuddar när jag stiger upp på morgonen.
 
Jag håller ÄNTLIGEN, efter sju (nä, sjutton!) svåra år börjat fixa vårt sovrum. Nya fina garderober, avställningsbord, och ut med allt skräp. Det ska bli en liten rofylld oas där jag kan ligga och läsa ostört när jag vill (ja, förutom att sova förstås...).

Jag har skaffat ett underbart sängöverkast, sammetsliknande chokladbrunt, och kuddar och filtar i samma ton.

Nu säger DeSomVet att man INTE ska bädda sin säng. Då förökar sig kvalstren etc i rekordfart. Istället ska man låta allt ligga i en luftig röra, gärna hänga ut rubbet.

Jag är besviken. Hur gör ni? Lever med kvalstren eller låter bli att bädda?
Ja, varje morgon när jag går upp. Använder överkast ytterst sällan, men kan ibland lägga på en fin filt när jag känenr att ... jag vill. Har sängen i vardagsrummet i ett avdelat hörn så den är ju lite synlig. Dessutom har jag hund som gärna har en förmåga att hamna där i för att kolla ut något eller för att märkligt nog vila när det regnat ute..... Så, filten är för att skydda mitt täcke från honom lite grann eftersom jag inte gärna vill renbädda oftare än två gånger i veckan! Sover med balkongdörren öppen så att hunden kan sova där som han vill, sover inte i min säng på natten.
 
Låter det vara stökigt tills jag kommer hem från jobbet, då bäddar jag. Tycker att det ser renare ut med bäddad säng. Bor i liten 2:a och sovrummet har dörr till både kök och vardagsrum så man ser ju rakt in om man inte stänger.
 
Nu när jag jobbar hemma luftar jag sängen på morgonen när vi klivit ur, det vill säga viker bort täckena så att så mycket av underlakan och undersidan av täckena blottas som möjligt. Bäddar några timmar senare med överkast, först då är hundarna välkomna upp :p
Byter sängkläder minst en gång i veckan och skakar/vädrar dem kanske va 3e dag därtill.
Så gör jag med, låter sängen vädras några timmar och sen bäddads den (inkl att kuddar läggs på). Tycker det ser så mkt trevligare och mysigare ut med bäddad säng.
 
Jag har hört att man gärna får låta sängen svalas av innan man bäddar. Dvs inte bädda så fort man stigit upp, att bädda en kall säng ska tydligen inte ge lika stora kvalsterorgier.

I vår säng rättar jag/vi enbart till täckena så att det ser lite prydligt ut. Barnens sängar bäddas med överkast och extra kuddar för ryggen de flesta dagar, då de sitter på sängarna med kompisar etc.

Det var vad läkaren sa till mig, jag har kvalsterallergi.
Känner aldrig av den hemma, däremot hos andra 🙄😂

Pedanten i mig gråter av obäddade sängar, tur att sambon är likadan. Vi har ett galet smidigt system för hur vi viker överkastet så det går jättesnabbt att bädda snyggt.

Jag ligger ofta på sängen när jag är hemma, läser eller surfar på mobilen. Känns väldigt sunkigt att göra det utan överkast.
 
Vi har ibland stort tacke som Maken slanger over sangen sa det ligger slatt ... och ibland varsitt tacke som Maken viker pa mitten och lagger med vikta kanten innat pa sangen (som vi upplevt att det har baddats i Schweiz och Osterike). Om maken inte "fixar sangen" ligger allt i en hog da jag inte har tillrackligt langa armar for att vika och lagga till tackena.
 
Bäddar inte. Har fullt nog ändå att förbereda familjen och mig själv inför skola och jobb.

Kan dock bädda inför kalas, någon gång per år alltså 😁
 
Bädda är väl att ta i.... Men när det är viner och katten är inne om dagarna så slätar jag ut täcket så jag inte får kattsand i sängen. Under fästingsäsonge händer et att jag slänger på ett tyg som jag använder som överkast. tycker det äer så äcklig med fästingar krypande i sängen. Elelr när det ramlat av fullmatade dito. Uäck.

Helst skulle jag vilja ha allting i en luftig hög. För fräschören.
 

Liknande trådar

Hemmet Äntligen har vi fått tummen ur och börjat göra huset till vårt. Det var nästan ny rustat när vi flyttade in, men oj vad 3 år med...
Svar
1
· Visningar
1 029
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp