Bäddar ni sängen?

Bäddar bara sängen om det ska städas, vi får gäster eller ngt annat speciellt tillfälle. Vårt sovrum ligger längst bort i huset så syns inte om det är obäddat. Däremot måste man gå genom sovrummet för att komma ut på altanen så sommartid bäddas det oftare än resten av året...
 
Rättar till täcket lite så att det täcker min halva av sängen när jag går upp, så voffsen inte skräpar ner där; han får hålla sig på sin halva. Överkast används enbart vid finstädning vid besök. Älskar min sängkammare och min säng. Har dock inget behov av att bädda och krångla med överkast dagligdags. Har annat att göra.
 
Jag håller ÄNTLIGEN, efter sju (nä, sjutton!) svåra år börjat fixa vårt sovrum. Nya fina garderober, avställningsbord, och ut med allt skräp. Det ska bli en liten rofylld oas där jag kan ligga och läsa ostört när jag vill (ja, förutom att sova förstås...).

Jag har skaffat ett underbart sängöverkast, sammetsliknande chokladbrunt, och kuddar och filtar i samma ton.

Nu säger DeSomVet att man INTE ska bädda sin säng. Då förökar sig kvalstren etc i rekordfart. Istället ska man låta allt ligga i en luftig röra, gärna hänga ut rubbet.

Jag är besviken. Hur gör ni? Lever med kvalstren eller låter bli att bädda?
Jag bäddar aldrig, förutom om vi vid något sällsynt tillfälle ska ha gäster.
 
Jag bäddar inte och har inte gjort på många år.
Om min partner går upp sist så händer det att han lägger ut sitt täcke och mitt påslakan lite fint på sängen. Överkast används dock aldrig.
 
Nu när jag jobbar hemma luftar jag sängen på morgonen när vi klivit ur, det vill säga viker bort täckena så att så mycket av underlakan och undersidan av täckena blottas som möjligt. Bäddar några timmar senare med överkast, först då är hundarna välkomna upp :p
Byter sängkläder minst en gång i veckan och skakar/vädrar dem kanske va 3e dag därtill.
 
Jag svimmar snart - nästan INGEN tycks bädda!!! Själv har jag alltid bara slängt det stora täcket så det ligger slätt och sen stängt dörren. Men känt mig lite usel. Haft fönstret lite på glänt för vädringens skull. När hunden sov med oss fick jag byta lakan varje dag, max varannan..... Grus och smuts och obestämbara fläckar....

Men jag vill ju ha ett sånt där rofyllt sovrum där jag inte bara sover..... Jag får väl kompromissa - låta kvalstren lida lite fram till lunch och sen bädda. Med det chokladbruna sammetsöverkastet :love:
 
Jag ”bäddar” på nivå att jag lägger täckena så att de täcker lakanet. Främsta syftet är att hår och grus från hundarna ska hållas ovanpå täckena snarare än i sängen i större utsträckning.
Vad gäller kvalster är väl regelbunden tvätt mer effektivt.
 
Jag bäddar typ once in a blue moon på sin höjd. Jag har aldrig gäster, och även om jag hade det så ligger sovrummet på övervåningen dit ingen annan än boende har anledning att gå i vanliga fall. Skulle de ha det så stänger jag dörren i förväg.

Dessutom sover jag med 13 kg tyngdtäcke så att bädda ordentligt varje dag vore något av ett hästjobb. Jag kastar av mig det när jag kliver upp och så får det ligga där det hamnar. Jag öppnar och vädrar sovrummet fram tills sänggående varje dag så fort temperaturen tillåter (typ allt över nollgradigt) och tvättar alltid sängkläder i hög temperatur så jag tror inte att kvalstren tycker det är partyläge oavsett.
 
Bäddar vet jag inte. Kan räta ut täcket lite ibland om jag ska få något besök. Men då jag har sovalkov med gardiner brukar jag stänga för med dom istället.

Brukar mer bli rätta iordning på kvällen inför sängdags för att göra det mysigare.
 
Nej, tror aldrig jag bäddat med överkast och sådant, beroende på väder så hänger jag ut täcke och kuddar. Får allt att åka neråt och åt höger när jag sover så rättar till det någon gång under dagen, oftast kvällen.
 
Jag svimmar snart - nästan INGEN tycks bädda!!! Själv har jag alltid bara slängt det stora täcket så det ligger slätt och sen stängt dörren. Men känt mig lite usel. Haft fönstret lite på glänt för vädringens skull. När hunden sov med oss fick jag byta lakan varje dag, max varannan..... Grus och smuts och obestämbara fläckar....

Men jag vill ju ha ett sånt där rofyllt sovrum där jag inte bara sover..... Jag får väl kompromissa - låta kvalstren lida lite fram till lunch och sen bädda. Med det chokladbruna sammetsöverkastet :love:

Ja jag vill också ha det trivsamt och rofyllt i sovrummet även på dagen. Sådär så det ser lockande ut att lägga sig på sängen och lyssna på ljudbok en stund och bara njuta av att det är fint runtomkring. Blir galen på maken som kan lägga sig i sängen sådär med vanliga kläderna när det inte bäddat 🤯 Blir ju massa skit i sängen då som vi ska sova i sen.
Jag byter sängkläder en gång i veckan.
 
Jag har en bäddningsvana som är jättejobbig, enligt min partner åtminstone. :angel: Oavsett om jag kommit till skott med att bädda under dagen, så pallar jag inte riktigt att lägga mig i en helt obäddad säng och insisterar på att bädda precis innan läggdags, alltså mest rätta till lakan och kuddar åtminstone (men inget överkast, det vore kanske lite överdrivet :D). Det är inte poppis! Speciellt inte om jag kör upp stackaren från sängen så jag kan utföra min nattritual, haha.
 
Nu i hemmajobbandets tidsperiod så är jag betydligt mer noggrann med att bädda. Eftersom vi inte stänger dörren till sovrummet är det vansinnigt trist att vara hemma hela dagen och se en obäddad säng. Med bäddad säng känns det lite mer ordning och reda (i vårt allmänna kaos ska tilläggas). Sovrummet ligger i samma plan som alla andra rum och vi har ett hus på 72 kvadrat, så allt blir ju väldigt nära.
Däremot när jag är inne på jobbet så spelar det inte så stor roll, då blir det oftast bortrationaliserat på morgonen.


och på helgen ligger det på den som går upp sist att bädda (tycker jag iaf, som går upp tidigare). :D
 
Jag bäddar när jag byter sängkläder och när jag ska ha gäster. Brukar dock svepa ut täcket över sängen så att hunden kan ligga ovanpå.
(Nu har sängen i och för sig varit bäddad i säkert två månader utan att jag rört den eftersom jag sover i soffan. :angel: )
 
Sängen syns genom hela lägenheten (rum i fil) och katterna sover gärna där under dagen så ja, sängen bäddas med överkast, en filt och ett gäng stora kuddar.

Precis som @EmmaBovary vill jag inte gå och lägga mig i sängen om inte lakanen är sträckta. Brukar puffa kuddar och skaka ur täcket också innna läggdags, även om det redan gjorts tidigare under dagen :angel:
 
Bäddar inte heller. Enda jag gör är att ta upp kuddarna från golvet och lägga tillbaka de i sängen, samt rättar till lakanet. Täcket däremot ligger i en röra om jag inte väntar gäster, eller bäddar rent.
 
Jag håller ÄNTLIGEN, efter sju (nä, sjutton!) svåra år börjat fixa vårt sovrum. Nya fina garderober, avställningsbord, och ut med allt skräp. Det ska bli en liten rofylld oas där jag kan ligga och läsa ostört när jag vill (ja, förutom att sova förstås...).

Jag har skaffat ett underbart sängöverkast, sammetsliknande chokladbrunt, och kuddar och filtar i samma ton.

Nu säger DeSomVet att man INTE ska bädda sin säng. Då förökar sig kvalstren etc i rekordfart. Istället ska man låta allt ligga i en luftig röra, gärna hänga ut rubbet.

Jag är besviken. Hur gör ni? Lever med kvalstren eller låter bli att bädda?

Jag bäddar så att jag viker täcket på hälften på längden och rättar till kuddarna. Det är så mycket bäddat det blir här, men i alla fall bättre än inget alls.
 

Liknande trådar

Hemmet Äntligen har vi fått tummen ur och börjat göra huset till vårt. Det var nästan ny rustat när vi flyttade in, men oj vad 3 år med...
Svar
1
· Visningar
1 029
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp