Bädd? spån/halm

pixietail

Trådstartare
Halm ingår i stallhyran, så det känns mest rimligt att använda det som strö, min häst äter inte särskilt mycket halm och det ser mysigt ut :smirk: Det finns tillgång även till spån som strö på gården där jag står (fast det ingår inte), frågan är om jag borde strö upp ett tunnare lager spån under halmen? Hur ser era boxar och bäddar ut?

Sv: Bädd? spån/halm

Om du ska ha bädd kan det vara ide att lägga spån ovanpå kalken innan halmen.

Jag har ett (oftast)3-dagars schema till min pålle (endast halm och kalk):
Dag1: ta bara ut kluttar
Dag2: ta bara ut kluttar
Dag3: mocka ut allt och ha in massor med halm.

Då har man ett par dagar med snabbmockning och man kan ängna sig åt annat, det hinner inte bli otäckt i boxen men man behöver inte heller ta ut massor med kiss 1ggr i halvåret.

har haft bädd på enbart halm och den funkar bra om har häst som inte rör runt för myket i boxen

Bästa varianten tycker jag är torv under - luktar inte- blir som en "madrass"under som blir svår att röra runt i för hästen- du behöver inte byta ut torven så ofta. Torven måste först trampats ner av hästen ett par dagar innan man lägger in halmen.Ingick ju inte i din hyra förstås men jag tycker det är värt att själv betala det isåfall.Har provat varianterna ovan men har nu torvbädd med spån ovanpå. Bara torv är bäst men vill ha det ljusare därför spånet.(Halm är ju mysigast men har numera inget utrymme för att förvara det.)

Jag har bäddar till mina som man bara tar ut skiten! De är helt torra och jätte gosiga.
Till isisarna och lukas har jag kalk, torv, spån
Och till fölisen som skiter jätte pytte litet har jag kalk, torv, spån och ett tjockt halmlager över. Fungerar superbra.:)
Förut när de inte stod på bädd för ett par år sen hade vi spån under halmen för att suga upp det blöta.
Fungerade helt okej, men jag gillar bädd mycket bättre.
Blir lättare och snabbare att mocka. Är helt luktritt.
Och framför allt vet jag att hästarna inte ligger på kalla hårda betonggolvet. :)

Liknande trådar

Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 768
Senast: Ajda
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 967
Senast: Mia_R
·
Hemmet Har funderat på en grej främst idag när jag gått med dammsugaren i högsta hugg och frenetiskt städat varje liten vrå. Tycker det blir...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
21 238
Senast: Nytant
·
T
Hästmänniskan De senaste veckorna har jag kartlagt vilka av Sveriges ridföreningar som använder sig av krypterad dataöverföring (TLS, även känt som...
Svar
14
· Visningar
1 845
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix