Bebben

Trådstartare
När brukar ni låta hundarna börja bada ute?

Jag tänkte släppa ner valpen min i Maj, men hon har försökt att bada ända sen i Februari, så vi får se hur länge jag lyckas hålla henne borta från vattnet. Hon har ju inte direkt någon päls som stöter bort vatten, så det blir verkligen kallt och blött på henne om hon hoppar i.. Då vill man ju gärna ha varm sol som kan torka henne när hon kommer upp också.

Såå, när släpper ni ner era (badvilliga) hundar?
Ras?

Med vett och vilja skulle jag vänta tills solen värmde, men mina galningar badar så fort de kommer åt redan :crazy:. Alla diken och djupa pölar i skogen utnyttjas till max, och jag har mer eller mindre gett upp om att få med mig obadade hundar hem efter våra promenader. :smirk: Som varande cockerlockar med mycké magpäls fryser inte hundarna, men de torkar långsamt.....

Mvh
Duvan

Min badar tack och lov inte i vattenpölar, men dessa små sjöar som funnits överallt när snön smält bort var väldigt roliga! :crazy:

Jag har en springer spaniel och att hindra honom från att bada går icke!
Han skulle bada i en tekopp om inget annat fanns tillbuds.
Här har det precis börjat vattna upp på isarna så att det ligger nån decimeter vatten på isen, där badar han! Lägger sig på sidan med framdelen och springer med bakdelen så han blir som en plog.

Stora tiken badar så fort hon känner att det är tillräckligt varmt. Lilla valpen 4 mån. badar dagligen hemma. :crazy: men ute så lär hon nog följa mammas fotspår.

Valpen är tokig i vatten! När jag sitter i badkaret kommer hon infarandes i 190 och tar ett skutt och landar......i mitt badkar. :( :smirk: Sen ska hon dricka lite och mysa innan hon tar ett skutt ur och springer runt som en tok i vardagsrummet på parketten. Sen kommer hon tillbaka och hänger över kanten på badkaret och dricker. Vet inte om hon ska hjälpa matte ifrån att drukna, hon dricker och dricker.

När de vill själva.
Min lilla har kört dikesbad länge nu!

Då behöver jag inte känna mig som en djurplågare när jag tänkt att hon ska få välja själv då ;)
Men jag väntar helst på solen, och det är ganska enkelt att hålla henne borta genom att inte gå promenadslingan vid sjön bara :) Släpper jag henne om vi går där så är hon i direkt och plaskar med fötterna. Men då var det fortfarande tunn is, så hon doppade sig tack och lov inte :p

fast lite får man ju tänka på med vilken ras man har och så. grandisars päls är väl inte den tjockaste medan jag har två dubbelpälsade vovvar. pussa henne på nosen från mig :love:

Min hoppade i vattnet idag. Men simmade inte, badade bara upp till magen. Han får "vattensvans" så fort han badar (simmar) när det är kallt, så jag försöker hålla honom borta från vattnet så mkt som möjligt men detär inte alltid så lätt. Han är en ridgeback.

Precis, det är ju därför jag vill ha solen där som kan torka hennes päls direkt hon kommer upp. Den torkar på typ 20 min efter bad här hemma, visserligen med hjälp av lite handdukstorkning, men ändå. Den tar ju ganska kort tid att torka :)

Jag ska pussa hennes slemmiga ansikte från dig ;)

Har aldrig funderat i de banorna. Men så har jag också en hund som i likhet med Falstaff Fakir säger att "vatten är ett farligt gift". Hans åsikt är att duger att dricka, men icke bör komma i kontakt med kroppen. När vi någon gång ser en annan hund som glatt badar i dammar och pölar blir han väldigt bekymrad och tror sig beskåda någon raffinerad form av kinesisk vattentortyr.

Vattenpölar ska hoppas över eller springs runt, inte nedsänka kroppsdelar i. Dock blir han blöt om magen ändå när vi är ut i blött gräs, eftersom han har så korta ben...

Jag jar en dalmatiner som inte tycker om att simma men hon tycker om att doppa tassarna o ænda upp till magen. Mitt enda råd till dig ær att låta hunden bada om den vill det. Den ær ju ung så den springer sig varm.. Låt den bada en gång o sen kan du ju se om den blir førkyld eller så. Min mammas hund(som jag brukar ta med ut) ælskar att bada (blandras) och hon får bada hur mycket hon vill. Jag har aldrig mærkt att hon blir sjuk. Fast ingen av dem går ner i vattnet nær det ær før kallt før dem. alla har sina egna grænser ju.. MVH Johanna :)

Liknande trådar

Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 101
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 783
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 898
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 547
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Hemmasittare