BulletForMyValentine

Trådstartare
Kan man bada hästen ute nu när vädret inte är så varmt?

Måste bada min pålle pga ohyra men har varken varmvatten eller spolspilta i stallet.
//B

Sv: Bada nu?

Jag skulle också behöva bada min, men tycker det är för kallt, tror det gör mera skada än nytta. :(

Jag skulle inte duschat hela hästen i kallvatten. Om du måste bada den hade jag tagit en vattenkokare och blandat till lagom varmt vatten och sedan tvättat delar av hästen i taget med svamp och hink. Dock blir det lätt schamporester kvar i pälsen då så det kräver ju att du använder en sort som inte behöver sköljas ur så noga. Det kanske inte fungerar vid ohyra?

Finns det varmvatten så skulle jag inte ha några problem att snabbduscha hela hästen utomhus på dagtid. Men skulle inte få för mig att spola hela hästen i kallvatten om det inte var betydligt (!) varmare än det är nu.

Svarar alla:

Tack för svaren:)
Varmvatten finns men inte inne i stallet, måste stå ute vid garaget för att få varmvatten.
Så det skulle kunna funka att bada han ute nu om man använder varmvatten?
Han kommer få stå inne med fleccetäcke tills han torkat ordentligt. Hästen är en shettis med full vinterpäls.

Jag spolade av min ena häst efter en träningsritt som hon blev genomsvettig av (mycket päls). Det var ett par-tre veckor sedan och det var inga problem. Om du har kan du ju ta en handduk modell större och försöka torka bort det som går innan du lägger på fleecen så kortar du ner torktiden ganska bra.

Ja om du kan ordna varmvatten hade jag inte haft problem med att tvätta hästen ute. Skrapa av så mycket vatten du kan efteråt bara och låt honom torka med täcke :)

Är det en shettis med vinterpäls så hade jag klippt den och sedan tvättat. Pälsen torkar aldrig i detta kalla/fuktiga väder.

Bada ute med varmvatten funkar, men räkna med att det tar tid innan hästen torkar. Du får bunkra upp med flera täcken och handdukar.
Har inte hästen fällt av nånting än? Mina har fällt mycket och är inte speciellt tjockpälsade nu, men du kanske bor norrut?

Bor på västkusten:)

Jo han fäller men tyvärr bara lite åt gången, de brukar ta lång tid innan han fällt färdigt. Jag tycker inte han har så tjock päls nu, den e mest bara lång:p

Fjordtokan: har tyvärr ingen möjlighet att klippa han.
//B

Om du inte har varmvatten i stallet kan du kanske ta några spannar varmvatten från garaget och bära till stallet, om det inte är för långt alternativt ta med en vanlig vattenkokare till stallet och koka upp vatten som du kan blanda med kallvatten i en hink.

Det finns ju shampo som man inte behöver skölja ut, typ linimentshampo, sånt kan du ju blanda i vattnet och sedan skrubba med svamp.

Har för mig att jag har sett särskilda torkhanddukar till hundar som utlovar snabb torkning. Tror det var på Clas Olsson jag såg dem. Kanske funkar även på häst - någon som har testat?

Jag har såna torkhanddukar fast dom är till häst, dom är super. Kommer inte ihåg vad jag köpte dom dock. Har en svart och en vit som det är hästar på.

Om hästen har ohyra måste du nästan raka pälsen för att komma åt att tvätta bort ohyran. Vi hade en shettis för många år sen som fick små kusar i vinterpälsen och då rakade vi hela henne och fick tvätta 2 gånger med ett speciellt shampoo. Vi hade varmvatten i hink och stod ute på gården. Blev många hinkar vatten innan det var klart även om det bara var en shettis ;)

som många andra sagt, så går det utmärkt att ta spannar med varmvatten och tvätta hästen med. tar längre tid bara. är det varmt ute så kan man snabb spola hästen med vattenslangen på ben, hals mage och sen ta allt med varmvatten sen. så man sparar lite på varmvattnet.

men en shettis med klåda/ohyra är svår att få ren även med sommar päls, hade definitivt klippt den + tunnat ut manen för att få bort så mycket som möjligt av ohyran och så hästen torkar snabbt. är det ohyra så tar det ju mer än en tvätt för att få hästen sanerad antar jag.

min shettis har så tät päls att man inte ens kommer ner ordentligt i hennes sommar päls för att tvätta henne knott exem :( hade hon inte tappat päls pga exemet så hade jag behövt raka henne. och går hästen inte att klippa så får man dråga hästen, har du ingen klipp maskin så kan man hyra.

Jag var tvungen att tvätta min pålles rygg för någon vecka sedan, använde hinkar med ljummet vatten, skrapade bort så mycket jag kunde med svettskrapa och lade på en fleecefilt. Ledde honom tills han var torr igen. Inga problem, nöjd häst hela tiden :) Men det ska nämnas att jag gjorde det på en dag då det var ca 15 grader varmt och helt vindstilla, skulle inte bada hästen ens med ljummet vatten i 10 grader och mulet som det lika gärna kan vara nu i april...

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 190
Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat...
2
Svar
29
· Visningar
2 798
Senast: Tualma
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 858
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 481
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18