Bada hästen?

Chili

Trådstartare
Varje sommar tänker jag på samma sak - varför man badar hästar som går ute dygnet runt?

Det har väl aldrig hänt att Sverige har en pangsommar från maj till september. Det är regn och rusk vid många tillfällen, och hästarna går oftast ute dygnet runt. När det är varmt är det massor med insekter istället.

Brukar 'alla' bada sina hästar, alltså med schampoo och vattenslang, på sommaren? Varför?

Ni som badar era hästar ofta, tar ni i större grad in hästarna vid dåligt väder (eller kanske varje natt/dag?), eller går de ute i regn och rusk (med väderskydd)?

Sv: Bada hästen?

Min går ute dygnet runt på bete. Så inga bad eller överdrivna ryktningar för min del. Trappar ner på ryktningne och ryckning av man osv ca 14 dagar före betessläpp.
Hon är verkligen läbbig i man och svans nu.... Det blir bad vid uppstallning igen :)

Mina går ute dygnet runt på lösdrift från mitten av april till ca mitten på okt.Däremellan står dom inne nattetid.(vinter)
Jag brukar bada mina med shampoo 1-2 ggr per år max.
Spolar dom gör jag då och då på sommaren om det är väldigt varmt,fast då utan shampoo.

Väldigt bra fråga!

Själv kommer jag inte ihåg senast jag badade min häst, förrutom svansen som tvättades en gång förra året. :p Var väl några år sen efter bete som vi tvättade alla fyra.
Tvättade inte ens innan tävling förra året. :D
I år ska han tvättas och schampooneras ordentligt om ett par veckor, men det är för att vi ska flytta och stallas in. Tänkte att det vore trevligt om han iaf såg ut som en dressyrhäst och inte en vildponny. :angel:

Jag badar ganska ofta. Helt enkelt för att jag märkt att de blir mindre besvärade av insekter när de är rena än skitiga. Eksemhästen behöver ju bada oftare pga eksemet, men även d eutan eksem, så rena hästar tycks locka insekterna mindre. De blir mindre bitna och mindre irriterade.

Mina går ute i regn och rusk, fbl kan få på sig ett sunshowertäcke (väldigt tunt regntäcke) om det är ihållande ösregn och 'kyligt', men det är sällsynt. Annars går han med sitt insektstäcke (i nät) i både hetta och ösregn och vind. Han fryser extremt sällan. Ponnyn har ju eksemtäcke.

Det mina tas in för sommartid är bromsarna, vädret ska vara synnerligen extremt för de ska tas in. Men när det ÖSregnade fyra dygn i sträck, och allt blev till en enda stor swimmingpool så gick de ute på dagarna (12 h) men fick stå inne på nätterna. Synnerligen uppskattat. Ponnyn gick naken då (behövde ju inte eksemtäcket), fbl gick naken eller med sitt sunshower beroende på om det blåste hårt eller ej.

Inget väderskydd i fullblodets hage, de andra har skog dock, men de går aldrig in där för regn, då står de lyckligt mitt i hagen med hängande svans och betar och njuter av att det är insektsfritt.

Så, mina går förvisso in dagtid, men det är pga bromsen och spelar ingen roll om jag badar ofta eller aldrig, bromsjävlarna blir för mkt ändå (vi har tyvärr extremt mkt broms). Övrigt går de ute så mycket det någonsin är möjligt. De som är besvärade med insektstäcke (nät), annars nakna. I regn som solsken. Tas enbart in pga väder vid extremt regnoväder. Sådant som brukar hamna i tidiningar och medföra översvämningsbilder och rasade vägar och så.

Här badas det inte under sommaren... Shamponeringen får komma till hösten.... På sin höjd att jag spolar av dom om vi vart ute å ridit dom svettiga...

Jag skulle aldrig tvätta eller rykta en häst som går ute i onödan, skiten och fettet gör ju att de får ett bättre insektsskydd, här har i alla år fram tills nu folk varit som galna i att rykta och schamponera (ofta :crazy: ) sina hästar som går på bete etc. Helt galet.
Min häst går ju däremot inte ute dygnet runt så han duschas efter arbete för att svetten lockar ju flugor och broms mer, även om han vilar men man ser att han svettats lite (vi har ju fått världens jävla sommarhetta igen nu!) så duschar jag av honom (d.v.s. inte med schampo) för att få bort det. Tror dessutom han tycker det är ganska skönt att bli lite avsvalkad så där. Sen på sommaren blir det ju insektsmedel etc, ibland känns det rätt skönt att skölja av det, har en extremt känslig häst så jag vågar inte alltid ha på liniment, flugspray etc som andra (d.v.s. varje dag) för jag är rädd att han ska få någon slags reaktion, säkert min övernojjighet men som sagt det känns bra att spola av honom så han blir kvitt svett och sådant.

Mina hästar står inne på nätterna.
Jag badar mina hästar med schampo innan tävling ( ca. varannan helg) och efter vissa träningr om de är väldigt svettiga.
De spolas av efter varje ridtur men inte alltid med shampoo.

Har flugtäcke på de känsliga i hagarna när de är varmt. REegnar de så har de tunna regntäcken allihopa.
Vid för mkt knott eller regn får de gå in.

Vet inte alls om jag svarat på nått av de du skrev, flummar iväg ganska ofta :o

fast på min är det faktiskt tvärtom.. Hon klarar sig bättre från insekter när hon är ren och inte fet och smutsig.

men din häst är jättekonstig, det vet ju jag :p haha nej men rent generellt tycker jag t.ex. åringarna vi har som aldrig badas eller ryktas på direkt (låter ju trevligt haha) verkar ha mindre problem med bromsar etc än beteshästarna som tas in, ryktas och pysslas med och duschas efter varje skrittur.
men jag kan ju inte ha min häst skitig alls för han får bara skav, han är nästan lika konstig som prinsessan ;)

Ooops! Har 2 schampoflaskor som räckt i 14 år!!
Kom inte ihåg när jag badade hästarna senast. Tror inte att dom hästarna jag har nu är schamponerade någon gång. Dom är ju bruna båda två så skiten syns inte så väl på dom.
Brukar spola av dom med bara vatten på sommaren om dom är svettiga efter ridturen.

Samma med min. Han e 6 år och han har inte schamponerats någon gång tror jag. Inte under mina tre år och kan inte tänka mig att han har blivit det innan heller! Jag duschar av med svalare vatten när han varit varm efter ridtur.

jag håller helt med dig, ska man ha hästen ute dygnet runt i alla väder utan täcke så behöver den sitt naturliga skydd. dvs inga bad och ingen ryktning!

Jag har badat min häst 1gång isommar, innan vi skulle på träningsläger och jag ville ha honom fin :D Tycker inte man behöver bada hästarna annars men om man ska någonstans så får hästen mycket finare gland om man shamponerar. Man/svans/lugg tvättas ibland när de är flottiga, fett biter inget regn på ;) brukar dock inte behövas på vintern.

Min häst och de andra i stallet går ute dygnet runt om sommaren, min badas inte, ryktas sällan, hon blir inte lerig eller så mest dammig, borstas dock om sadeln åker på men det är ju ca 1 gång i månaden (ej inriden). De andra borstar innan ridning, spolar av om de blir svettiga, men inget shampoo.

jag håller helt med dig, ska man ha hästen ute dygnet runt i alla väder utan täcke så behöver den sitt naturliga skydd. dvs inga bad och ingen ryktning!

Men vi som har hästar på lösdrift, ska vi aldrig rykta då?
Eller menar ni bara hästar som går på bete och inte rids?

Mina rids ju och tömkörs regelbundet, måste borsta rätt pälsen för att undvika skav och dessutom älskar de att mysa på det viset.
Däremot blir quartern inte så smutsig så det verkar inte göra så stor skillnad om jag borstar eller inte.

Blir de svettiga så svampar jag av dem.

Schamponerar däremot väldigt sällan, kanske om jag ska iväg på tävling och det har varit dammigt ute och manen (nordsvensken har svart lång man) ser grå ut.

Vi badar fuxen och shamponerar honom med myggshampo ungefär varannan vecka. Vi har märkt att det ger ett mer långvarit skydd än vanligt myggmedel, och han trivs med det.

Min stackars pålle får stå ut med rykt i minst en halvtimme om dagen. (Matte med ryktmani) . Han badas med schampoo innan tävlingar (ca 1-2 gånger i månaden) och spolas av med vatten efter träningar. Han har aldrig haft problem med insekter, bara ena ögat kan börja rinna om det är mycket flugfän, men det påverkas ju inte av badningen eftersom jag inte badar hans huvud.

Ni som aldrig badar/ryktar eran häst på sommaren, gör ni det inte för att ni verkligen märkt av att hästen blir mer angripen? Eller bara för att det "sägs att det ger mer skydd"? Menar inte att trampa någon på tårna, är bara intresserad. :laugh:

Hej
Vad är det för myggschampo du använder?

Min häst badar och tvättas då hon blir svettig, även jag har märkt att insekterna blir mindre aggresiva då hon är ren än har ingrod svett och smuts på sig. Så japp min häst som går ute dygnt runt under sommaren badar flera gånger/vecka.

/B

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 254
Senast: mily
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 952
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025