Bada hästen?

Sv: Bada hästen?

*knapp*

Men bara för att man inte badar hästen så betyder det ju inte att den är ingrodd i smuts?! Man borstar ju av den innan och efter ridning. Och självklart så svampas eller duschas den av om den blevit svett.

Bada för mig betyder tvätta med schampoo. Det kanske det inte gör för alla? :o

Det heter Pyranha Pyrethrin Shampoo och kostar ungefär 10 dollar för en stor flaska som räcker hela sommaren. Funkar på hundar också, och håller även borta fästingar och annan ohyra, inte bara myggor. Fuxen är glad. :)

*kl*

Har ju inte haft min häst över en hel sommar än, men har i alla fall inte badat honom nu över sommaren. Nu har iofs planerna ändrats så att han ska fortsätta stå uppstallad och inte åka ut på bete igen för sista månaden nu, så nu skulle jag väl kunna bada honom... Men tänkte vänta till slutet av augusti. Flygfäna är ju inte snälla nu när det är så väldigt varmt.
Badas måste han i alla fall, liten skitgris är vad han är :p EN dag om året kan han ju få vara skinande ren i alla fall.

Nä exakt. Mina borstas före och efter ridning, sköljer av dem om de blivit väldigt svettiga. De glänser och är fina, men när man klappar känner man att de är lite fettiga i pälsen.

Å andra sidan har jag ingen ryktmani :angel: Och mitt fullblod är inte förtjust i borstning direkt, får ha mjukaste borsten endast. Så den delen av skötseln (inkl badning) står inte högst i kurs jämfört med andra saker.

Nä, inte jag heller... Min pålle har iofs inget emot rykt, men han blir hellre kliad. Nu på betet så följer han bara efter mig och gnäggar så att jag ska klia honom framför skapet. :love:

Jag har badat min en gång under sommaren med schampo, gjorde det för att han var såååå grymt fet i pälsen. har inte märkt någon större skillnad..

Tar in vid riktigt rusk väder men jag är inte någon som duschar min häst 1 gång i veckan..

Nej jag schamponerar en gång tidig vår och sen en gång på sen höst.(i samband med att de stallas in om natten) Så länge hästarna går ute dygnet runt tycker jag de behver det extra fett i hårremmen för skydd mot insekter osv. Så mina hästar får vara lite smutsiga, men de klarar insekter och alla sorters väder bra.:)

Men ingrodd svett är såklart inget man vill ha på sin häst. Att spola av en svettig häst hör till, i alla fall för mig, men det är inte det samma som att schamponera.

*lån*

Nån gång/år bör man nog schamponera sin häst. Fett etc. som skyddar i all ära, men många täckar ju vid minsta regnskur (hästen blir knappt våt, än mindre ens i närheten av att bli avsköljd en massa dynga/damm och allt sådant ligger kvar) och ingen hud mår bra av att aldrig få bli rengjord emellanåt.

Jag schamponerar min häst efter behov (dvs jättesmutsig, och en rykt inte känns tillräcklig), dock endast om jag har tillgång till varmvatten. Precis som resten av året står hon inne på natten, täckas efter behov och kommer in vid riktigt ruskväder/supervarmt och massa insekter.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 254
Senast: mily
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 952
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025