Backpacking

LovingLife

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av att dra iväg på ostrukturerat äventyr?^^
Jag planerar att dra till Italien i början av oktober och har hittat ett workaway ställe där först och främst, planerar sen att dra vidare o hälsa på vänner i Frankrike såsom i Spanien. Dock, så har jag en väldigt begränsad resekassa, så det återstår att se hur långt jag kommer.. :P Planerar att använda couchsurfing i längsta möjliga utsträckning.

Skulle väldigt gärna ha tips på hur ni planerat och lagt upp era resor? Viktiga detaljer att tänka på när det gäller packning tex. vad man bör ha med och vad som är onödigt, vad som är viktigt att tänka på etc.
Tacksam för alla tips jag kan få!

Workaway är fantastiskt!! Har själv rest i Australien som backpacker.
När det gäller packning vet jag att jag själv hade mycket onödiga kläder med mig. Viktigt för mig är: varma kläder, ett par jeans som är både helt okej snygga och funkar att ha varje dag, bra skor som är sköna att gå i (man vet aldrig vart man hamnar) och regnjacka. Sen tshirts och underkläder och sådant är ju väldigt personligt hur mycket man vill ha med sig, men kom ihåg att det är enkelt att tvätta för hand vart man än hamnar.
Jag tyckte det enklaste sättet att vara på oplanerad resa är att fråga runt och prata med så mycket människor man bara kan för att få reda på bästa stället att bo, äta, sevärdheter etc.
Har aldrig prövat couchsurfing, men min syster har i Nya Zealand och hon tyckte det var toppen.

Kul med en backpackingresa! Jag har bara backpackat i Afrika och Europa men har en del erfarenhet av couchsurfing.

Mina tips:
* Sköna skor
* en bra sjal
* regnjacka
* absolut inte för mycket packning, du kommer köpa på dig grejer och framförallt: rätt snabbt märker du att du mest väljer samma kläder hela tiden.
*fipflops - ovärdeligt på hostelet eller när du bor hos nån.
* sovpåse. Har alltid med mig min och den har varit guld när jag checkat in nånstans och lakan och säng varit helvidriga.
* kindle eller annan typ av ebok. SÅ VÄRT. Mitt största problem har alltid varit att få med mig böcker men med kindeln får man med sig mängder.

Angående planering har jag rest med nån generell idé om var jag ska ta vägen och sedan kört hela resan på vad jag känner för. Genom CS kan du träffa massa människor (jättebra att lägga ut en request även om du ska bo på hostel) och få idéer och inspiration, likaså genom att prata med andra på hostelen du bor på.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 892
Senast: __sofia__
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 689
Övr. Hund Hjälp! Vi har en dvärgschnauzer, en tik som är 1,5 år och hon är världens bästa hund, såklart. Otroligt lättlärd, glad och lekfull och...
Svar
8
· Visningar
2 629
Senast: Tonto
·
Kropp & Själ Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar...
65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
169 424
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• 🎄Jul 2024🎄
  • Sånger som du hatar
  • Vad gör vi? Del CCIV