emptyrings

Trådstartare
jag började NH-träna min medryttarhäst för ett par veckor sedan med hyfsat gott resultat. jag har tagit hjälp av en tränare som har instruerat mig till nybörjarövningar (hästen var med), så vi har jobbat med ledarskap (hon skall gå bakom mig och stanna när jag stannar, hålla takten osv) och att gå undan för direkt och indirekt tryck. grunden har varit att jag vill få en lugnare/mindre rädd häst att sitta upp på och rida, gå med ute (i annan hantering har hon alltid varit fin).

idag skulle jag rida en sväng, efter kanske 15-20 minuters ledarskapsträning. hon stod snällt stilla när jag satt upp och vi red iväg. 100 meter från stallet blir hon dock rädd (?) för något okänt och vill inte gå. då detta händer behöver jag alltid bara be henne en gång till så går hon, om än ibland på tårna. nu gick hon dock inte, utan backade, hon backade snabbt och rakt bakåt, hade lätt kunnat backa hela vägen hem. detta har aldrig hänt förut? fick jag väl fram henne hände det 50 meter fram osv på alla vanliga ställen på rundorna vi ridit 100 gånger förut. detta har aldrig hänt förut, hon har gått förbi motorsågar, soptunnor och allt möjligt innan.

tror ni att jag har gjort något fel? vi backar/ryggar ju en del i markträningen, jag fick nästan intryck av att hon trodde att hon gjorde rätt när hon backade? hon verkade inte hetsig/nervös?

jag skall självklart ta kontakt med tränaren och fråga också, tyckte bara det vore intressant om någon kände igen detta?
 
Sv: Backlash

Visst måste hästen hålla sig "bakom"/på plats och inte bröta iväg men för mig är det ännu viktigare att hästen faktiskt går fram direkt när den ombeds. Att backa in/ner i grejer eller tänka bakåt och börja resa sig är betydligt jobbigare än en häst som blir stark, åtm mycket svårare och farligare att korrigera tycker jag iaf.

Hur mycket prio har ni haft på att hästen ska lyssna framåt resp hur mycket prio har ni haft på att bromsa hästen?

Visst behöver ju en stressad häst dämpas så den blir kommunicerbar men det är lätt hänt att hästen då hamnar "bakom" hjälperna. Du kanske hört att de heta hästarna är de man ska "driva på" mest? Det låter ju dumt men andemeningen är att stressar/rusar de så försöker de i princip alltid springa undan jobbet och är alltså lika "bakom skänkeln" som latare hästar oftast.

Generellt tror jag få hästar är så lydiga och framme för skänkeln/hjälperna att de tar mycket ryggning som något utvecklande. Det blir nog lätt sådana problem som du beskriver nu.

Skulle vara kul att höra vad tränaren säger :-)
 
Sv: Backlash

Det jag skrev gäller för mig alltså oavsett var jag befinner mig i förhållande till hästen. Ovanpå, framför bakom långt bort osv.
 
Sv: Backlash

tack för svaret! ja, jag är lite rädd för att det har varit mer fokus på bakåt än framåt - jag har inte tränat så jättemycket på egen hand, men att stanna, något steg bakåt och så fram igen gjorde vi mycket första träningen. sedan var fokus mer på tempoväxling och sådan "volt"träning.
 
Sv: Backlash

tränaren menade att det var ett naturligt steg i utvecklingen. i och med att hon övats i att ha mig som ledare och att släppa kontrollen testar hon mig mer och på nya sätt. återstår väl att se hur framtiden ter sig..
 
Sv: Backlash

Jag upplevde iaf ganska många olika oväntade "bieffekter" när vi började med NH på "gammelhästen", inte uteslutande positiva. Jag tror att det säkert kan vara en fas, vet inte om "testar" är rätt beskrivning dock.
 

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 540
Senast: Liran
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 112
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 460
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 199
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp