backar, snurrar och backar

Sv: backar, snurrar och backar

Läste i Hästfokus om en som ansåg att man inte ska "straffa" hästarna när dom (till synes) blir rädda utan klappa dom på halsen istället. Trevlig inställning! :) Och jag tror att det kan vara bra för ens egen skull för att man inte ska bli arg på hästen. Man kan ju sätta gränser ändå, utan att stressa upp sig själv eller bli irriterad :p

Okey så nästa gång när jag ser att :devil: vinkar bakom lurviga hästörat ska mild klappa hon och säga bra pålle du är fin. Kanske hjälper kanske inte.
Fast tvång och våld löser ingenting heller. Ska fortsätta med mina tappra försök med pållen. Tack för alla råd och åsikter.

Fast skulle jag klappa min häst när han slänger sig bakåt, hemåt, så skulle jag ju bara uppmuntra hans beteende.

Tror mer h*n menade om hästen blir rädd för något och stannar (precis innan den avgjort hur den ska reagera på det) och jag tror inte att det funkar med att bara klappa eller när hästen faktiskt är olydig :p

En sak jag kom att tänka på är min förra kuse som var ganska mycket hoppad innan jag fick den, men jag var för feg eftersom den var ganska het/stressad (lyssnade dock bra på förhållningar) och kunde bocka. Jag satte upp en 14/15-årig tjej som sa att hon gillade busiga hästar för att det kunde vara kul att se honom hoppa. Den tjejen pratade mycket med hästen, höll in när den gick för snabbt men bestraffade inte varken med röst eller hjälper. Såg inte jätteproffsigt ut, men iaf så när hästen blev stressad efter hindret och bockade så sa hon "bra!" och klappade på halsen och kusen såg jätteförvånad ut :rofl: sen såg den lugnare ut mentalt.

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·
F
Träning Har ett fullblod på 10 år som jag har lite problem med. Han har gjort detta länge, med massa människor, och kommit undan. Vi är ute och...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 373
Senast: mackan
·
Träning Ja, det är nästan som man tror att hon har något allvarligt fel i huvudet ibland... För att göra en lång historia kort: Jag har...
Svar
6
· Visningar
1 062
Senast: Annna_91
·
F
Islandshäst Hej Jag behöver nog lite hjälp med min envisa islänningstjej ifrån er mer vana islandsryttare. Efter ridturen idag är jag mycket...
Svar
15
· Visningar
1 806
Senast: Silkisif
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama