Jag fortsätter tråden...
Nu har det gått ett tag. Inga fler såna där panikräddbackningar, men däremot rena dumheter!!! Höll på att sälja hästkräket till slaktpris idag! När som helst kan han få för sig att inte vilja gå längre utan beter sig så som jag har skrivit tidigare. Nu är han dock inte rädd, utan enbart DUM.
Jag fått hoppa av flera gånger och leda honom, precis som vissa rekommenderat. Men en tjej berettade för mig att hon hållit på så i över ett år innan hon tog kampen till häst, vann, och hästen gjorde aldrig så igen. Idag tog jag därför på mig sporrarna och var beredd på kamp. Vid första bron hände det. Vi har gått över bron hur många gånger som helst och inte ens allra första gången blinkade han!! Jag gick på honom hårdare än jag gjort tidigare. Han småstegrade och var nere i diket tre gånger. Jag hoppade av, försökte leda honom, men han ville inte. Efter ett par minuter följde han ovilligt med mig, men stannade mitt på bron. Hjälp! Han får INTE börja backa på bron!! Inga räcken och en forsande bäck ett par meter ner.... Gick bra. Fortsatte gå ca 100 meter. Hoppade upp igen.
Efter några hundra meter var det dags igen. Då var han också beredd på kamp och bara bockade och småstegrade bortåt... Hoppade av i farten, blev förbannad, smällde till honom hårt på bogen med spöet och fullkomligt drog förbi honom. Han blev lite chockad. Upp igen.
På väg hem hittade jag en ny traktorväg som jag ville prova. Ville inte C... Tog inte upp någon kamp nu utan försökte bara övertala honom. Höll emot med sporren, så han inte kunde vända tillbaka iaf. Efter en liten stund gav han sig och gjorde som jag ville. Berömde supersupermycket.
För att testa gjorde jag ytterligare en avstickare innan vi gick hem. Likadant igen. Backade och försökte vända, men jag koncentrerade mig på att bara inte komma längre ifrån vägskälet. Efter en liten stund gjorde han som jag ville. Berömde massor igen.
Detta är ju ren testning från hans sida. Men jag undrar inte om det bara blir värre av att gå på honom så hårt? Vad tror ni efter idag? Ska jag lirka till att börja med och sedan hoppa av och bli riktigt arg om det inte funkar?