Back on Track

Sv: Back on Track

Varför lindar du benen på hästen när du rider?

Att rida med lindade ben på en distanstävling är inte att rekommendera, du riskerar att skada senorna på din häst, lindar du för hårt eller ojämt kan du orsaka senskador, lika så om lindorna glider under ritten, dessutom så kan benen bli överhettade av värmen, att rida med BoT är ett säkert sätt att skada din häst på, de är ej gjorda för att rida distansritt med utan är något man använder för att förebygga alt läka skada med. Att rida med BoT vojlock är en annan sak, det är skillnad på rygg och senor. Tänk dig själv, lida dina ben med BoT och spring en mil, tror inte dina ben mår så bra efter det. Det bästa för en distanshäst är att INTE HA NÅGOT på benen, måste man ha något för att den stryker sig så bör man ha på benskydd som andas så gott det går.
En annan sak att tänka på med lindor är att de kan gå upp och orsaka din häst stor skada om den själv eller någon annan häst trampar på den.

Jodå, jag vet allt det där. Jag lindar helt enkelt för att jag tycker det passar min häst bäst. Hon stryker sig och behöver alltså något slags skydd och jag har valt lindor eftersom de har fungerat bäst och för att de, enligt mig, även ger ett extra stöd. Även om jag är medveten att det finns olika åsikter ang. det oxå.

Tittade runt lite på Internet nu för att hitta mer information om BoT`s effekt på ben vid ridning och hittade det här:

"Ridlindorna är perfekta att använda som ridbandage. Du kan rida/träna hästen i lindorna för att optimera Back on Track-effekten. Lindorna måste användas direkt mot huden utan mellanlägg."
Källa: http://www.backontrack.nu/shownode.php?id=363

Alltså verkar man, iaf enligt företaget själva, kunna använda BoT vid ridning. Givetvis förstår jag att man ska vara uppmärksam på hur hästen reagerar men det tycker jag gäller vid allt man gör.

Men tack för alla synpunkter! :)

/Emma

sen är det väl bara att tänka logiskt, när man har BoT på så ökar blodgenomströmningen, så blir det en skada så blir den större om man har på BoT än om man inte skulle ha haft dem!

det är ju inte för intet man skyler benen när de har fått nån skada....

Jodå, jag vet allt det där. Jag lindar helt enkelt för att jag tycker det passar min häst bäst. Hon stryker sig och behöver alltså något slags skydd och jag har valt lindor eftersom de har fungerat bäst och för att de, enligt mig, även ger ett extra stöd. Även om jag är medveten att det finns olika åsikter ang. det oxå.

Tittade runt lite på Internet nu för att hitta mer information om BoT`s effekt på ben vid ridning och hittade det här:

"Ridlindorna är perfekta att använda som ridbandage. Du kan rida/träna hästen i lindorna för att optimera Back on Track-effekten. Lindorna måste användas direkt mot huden utan mellanlägg."
Källa: http://www.backontrack.nu/shownode.php?id=363

Alltså verkar man, iaf enligt företaget själva, kunna använda BoT vid ridning. Givetvis förstår jag att man ska vara uppmärksam på hur hästen reagerar men det tycker jag gäller vid allt man gör.

Men tack för alla synpunkter! :)

/Emma

Visst du kan rida runt i ett ridhus, hoppa några hinder eller rida ut en liten tur med BoT lindor på, men att ge sig ut och distansträna/tävla med dem är inget man bör göra, du kommer att överhetta benen rejält på din häst. Vad vill du uppnå med all värmen?
tycker du ska ta en funderare på om inte det vore bättre att köpa in ett par bra benskydd till din häst, vet inte vad du har för mål för dig och din häst, men har du tänkt ta dig långt upp i klasserna bör du nog tänka om lite grann, i all välmening/jessica

tycker du ska ta en funderare på om inte det vore bättre att köpa in ett par bra benskydd till din häst, vet inte vad du har för mål för dig och din häst, men har du tänkt ta dig långt upp i klasserna bör du nog tänka om lite grann, i all välmening/jessica

Eller vanliga lindor. Finns det verkligen någon som lyckas rida 12 eller 16 mil med benskydd på under hela ritten utan att hästen blir sönderskavd?

Jag har aldrig provat BoT men vanliga lindor fungerar bra även i de högre klasserna. Självklart vill man ha så lite utrustning som möjligt på en distanshäst, men ibland får man kompromissa lite om man vill fortsätta med den häst man redan har.

ja en vojlock är ju också GJORD för att rida med ;)

håller helt med dig, det är min uppfattning också. älskar älskar älskar BoT men jag vill ha min gummas ben "nakna" vid ridning, vi har inget behov av att ha skydd elr dylikt. det verkar ju bara jättejobbigt med massa varma saker kring benen :crazy: (självklart en annan sak om hästen behöver benskydd för att inte göra sig illa!)

gillar dock BoT ländtäcke..:love: och mamma har BoT för armen (hon har musarm)..

Tror aldrig jag sett en häst gå 16 mil med lindade ben. Att linda ben rätt är en svår konst. Trycket måstevara jämtfördelat över hela senan,är inte lätt att åstadkomma. Ska du ha stöd av dem , ja då måste man linda rejält hårt, har ni sett hur de lindar en trav/galopphäst inför löp?? Där lidnar man för att det både ska skydda och för stödet, men jisses vad man drar åt, det lindas på så sent in på start det går och åker av efteråt så fort som möjligt,vad händer annars? Jo benen stasar= blodet pumpar i mängder samtidigt som du har stypt blodkärlen, vilket får benen att svulla upp. Då tror jag att benskydd är både enklare och säkrare och ärligt stryker er häst sig hela tiden eller bara ibland??
Ztefan strök sig bak förritiden, brukade komma efter ett par mil, satte då på strykkappor bak, men bra om det var så att det blödde, gjorde så här ett par år sen försvann det, visst händer det än idag ibland ,men jag sätter ej på något numera. Min nya häst stryker sig fram emellanåt, men jag har inget på honom, tvättar av och smörjer, börjar försvinna nu när han är rätt musklad och rör sig rätt.

ärligt stryker er häst sig hela tiden eller bara ibland??

Musse stryker sig inte i varje steg, bara då och då. Men det är ju svårt att veta när han tänker stryka sig.

Han har ärr på kotorna bak av alla strykningar. De första åren red jag alltid utan skydd på distanstävlingarna. Jag tänkte att han skulle lära sig gå rätt, och att det trots såren från strykningarna ändå var mer nackdelar med skydd/lindor: Skydd ger garanterat skav. Lindor kan gå upp.

Men det var kanske inte så smart, med tanke på hur stora ärren har blivit. Nu slår han garanterat upp dem på en tävling, eftersom de buktar ut.

Ibland har jag lindor hela ritten, men oftast låter jag honom vara utan någon sträcka i mitten av ritten. Jag tänker att risken för kraftiga strykningar är störst i starten (då han är ivrig) och mot slutet (då han är trött).

Jag tycker inte att det är svårt att linda. Jag har paddar under. Han har aldrig fått några problem med benen från lindorna.

Ztefan strök sig bak förritiden, brukade komma efter ett par mil, satte då på strykkappor bak, men bra om det var så att det blödde

Jag tänker tvärtom. Försöker förhindra sår, men när de väl har kommit låter jag honom helst vara utan skydd/lindor och lägger på massor med vasselin istället.

Vad har du för skydd? Alla skydd jag provat gör det bara värre när det väl har blivit ett blödande sår.

Jag tänker tvärtom. Försöker förhindra sår, men när de väl har kommit låter jag honom helst vara utan skydd/lindor och lägger på massor med vasselin istället.

Vad har du för skydd? Alla skydd jag provat gör det bara värre när det väl har blivit ett blödande sår.

mjuka i neopren, har tagit bort den hårda plasten som sitter på insidan, finns då inget kvar som kan skava.

Liknande trådar

Utrustning Nån som vet om back on track pardus L är 58-60 eller 59-60? Står olika beroende på var man läser.
Svar
0
· Visningar
111
Senast: aglaonema
·
Utrustning Mitt gammelsto får väldigt svullna bakben när hon står inne över natten. Jag lindar med vanliga stallbandage men skulle gärna ha något...
Svar
16
· Visningar
909
Senast: Svartkatt
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
162
Senast: Shixle
·
Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 038
Senast: Palermo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar