nesjla
Trådstartare
Sv: Back on Track
Jodå, jag vet allt det där. Jag lindar helt enkelt för att jag tycker det passar min häst bäst. Hon stryker sig och behöver alltså något slags skydd och jag har valt lindor eftersom de har fungerat bäst och för att de, enligt mig, även ger ett extra stöd. Även om jag är medveten att det finns olika åsikter ang. det oxå.
Tittade runt lite på Internet nu för att hitta mer information om BoT`s effekt på ben vid ridning och hittade det här:
"Ridlindorna är perfekta att använda som ridbandage. Du kan rida/träna hästen i lindorna för att optimera Back on Track-effekten. Lindorna måste användas direkt mot huden utan mellanlägg."
Källa: http://www.backontrack.nu/shownode.php?id=363
Alltså verkar man, iaf enligt företaget själva, kunna använda BoT vid ridning. Givetvis förstår jag att man ska vara uppmärksam på hur hästen reagerar men det tycker jag gäller vid allt man gör.
Men tack för alla synpunkter!
/Emma
Varför lindar du benen på hästen när du rider?
Att rida med lindade ben på en distanstävling är inte att rekommendera, du riskerar att skada senorna på din häst, lindar du för hårt eller ojämt kan du orsaka senskador, lika så om lindorna glider under ritten, dessutom så kan benen bli överhettade av värmen, att rida med BoT är ett säkert sätt att skada din häst på, de är ej gjorda för att rida distansritt med utan är något man använder för att förebygga alt läka skada med. Att rida med BoT vojlock är en annan sak, det är skillnad på rygg och senor. Tänk dig själv, lida dina ben med BoT och spring en mil, tror inte dina ben mår så bra efter det. Det bästa för en distanshäst är att INTE HA NÅGOT på benen, måste man ha något för att den stryker sig så bör man ha på benskydd som andas så gott det går.
En annan sak att tänka på med lindor är att de kan gå upp och orsaka din häst stor skada om den själv eller någon annan häst trampar på den.
Jodå, jag vet allt det där. Jag lindar helt enkelt för att jag tycker det passar min häst bäst. Hon stryker sig och behöver alltså något slags skydd och jag har valt lindor eftersom de har fungerat bäst och för att de, enligt mig, även ger ett extra stöd. Även om jag är medveten att det finns olika åsikter ang. det oxå.
Tittade runt lite på Internet nu för att hitta mer information om BoT`s effekt på ben vid ridning och hittade det här:
"Ridlindorna är perfekta att använda som ridbandage. Du kan rida/träna hästen i lindorna för att optimera Back on Track-effekten. Lindorna måste användas direkt mot huden utan mellanlägg."
Källa: http://www.backontrack.nu/shownode.php?id=363
Alltså verkar man, iaf enligt företaget själva, kunna använda BoT vid ridning. Givetvis förstår jag att man ska vara uppmärksam på hur hästen reagerar men det tycker jag gäller vid allt man gör.
Men tack för alla synpunkter!
/Emma