Back on Track

nesjla

Trådstartare
Jag brukar använda BoT-paddar under lindorna när jag rider. Men hur är det på tävling? Får man använda BoT-produkter där eller finns det vissa begränsningar? Och om det gör det, hur långt innan får man isf använda dem?

/Emma

Sv: Back on Track

Du får använda Bot tills innan du rider in på banan om du så vill=)

Hade Bot både på rygg och ben på hästen i helgen. Såsom en timme innan start=) (Regional Dressyr) Så inga begränsningar där.

Tack för ditt svar!

Men innebär det då att det inte är tillåtet att ha dem på under själva tävlingen? I dressyr är det ju inte aktuellt, men just under distansen hade jag gärna haft dem under lindorna. Någon som vet?

I distansen får du ha dem på under hela ritten om du vill, det är bara i veterinärgrindarna du måste ta av dem för att visa hästen naken för veterinären.

tänk på att BoT är farligt!

min häst fick stora blödningar på senorna av dem, och ju längre man har dem i sträck desto större risk...

bara en tanke!

Har jag då aldrig varit med om och är flitig BoT- användare med både täcke och paddar. Dessutom använer jag BoT på mina handleder flitigt.
Har aldrig någonsin hört att BoT ska vara farligt och efter eget användade så kan jag bara säga att det varit bra och nyttigt!

men om man har otur.... vilket du nog vet vid det här laget är mitt mellannamn eller nåt...

BoT funkade as bra länge, några månader iaf, sen helt plötsligt så fick han världens blödning på senan, syndes inget först, men 10 min efter att lindan var borta så var det lika stort som en pingisboll:crazy:

tog ut vetten och vi konstatera blödning på senan med ul...

slutade med BoT i 2 v... provade sen igen och då fick han blödning på det andra benet med... lika stort men inte lika långt...

sen dess har jag inte vågat prova, det är väl möjligt att jag kan ha gjort fel på nåt sätt i lindningen, men andra gången var jag otroligt noga med hur jag lindade så det låter inte troligt.

nu förstår jag inte hur du menar?

vanliga bot paddar som jag lindade med flislindor.

Finns BoT-lindor också!
Ja... intressant allt det här med utrustning. En del grejjer passar vissa hästar/ryttare och andra inte! Det är en djungel däre ute;)

verkligen, speciellt med tanke på att jag kunde använda dem många ggr innan det hände nåt... funderar fortfarande på vad JAG gjorde för fel... hädanefter har jag dem bara på undertiden som jag gör nåt med den andra hästen = de åker av inom några få timmar.

Trodde rekomendationen från tillverk var att BoT inte skulle användas när man motionerade hästen?? Har de ändrat på detta?:confused:

eftersom att det finns både BoT-schabrak och lindor så lär det nog vara just så..Men dom kanske är lite svagare (effekten) än dom som man har på annars?
bara en tanke..

men om man har otur.... vilket du nog vet vid det här laget är mitt mellannamn eller nåt...

BoT funkade as bra länge, några månader iaf, sen helt plötsligt så fick han världens blödning på senan, syndes inget först, men 10 min efter att lindan var borta så var det lika stort som en pingisboll:crazy:

tog ut vetten och vi konstatera blödning på senan med ul...

slutade med BoT i 2 v... provade sen igen och då fick han blödning på det andra benet med... lika stort men inte lika långt...

sen dess har jag inte vågat prova, det är väl möjligt att jag kan ha gjort fel på nåt sätt i lindningen, men andra gången var jag otroligt noga med hur jag lindade så det låter inte troligt.

Du är långt ifrån ensam, jag vet flera som fått liknande grejer efter att ha ansträngt hästen efter att ha haft den lindad med BoT.
anledningen är att det blir helt enkelt för bra effekt av dem och eftersom senor inte tål för hög värme så får de små bristningar!
Jag ÄLSKAR BoT och använder massor av deras produkter på mina hästar och mej själv!
Men man måste veta vad som behövs och när!
Innan ansträngning om man vill ha lindat så är det bättre med vanliga paddar och lindor. Allra bäst är att vara utan och har man en häst som tjocknar i benen: ut och gå innan tävlingen även om det är tidigt!
Efter ansträngning: Kyla Kyla Kyla i 2-3 dagar!
Sen kan man bruka BoT med fördel! Dock helst inte mera än 8 timmar i sträck!
Tänk på att även neopren liknande som stallbandage kan öka värmen i senorna!

Trodde rekomendationen från tillverk var att BoT inte skulle användas när man motionerade hästen?? Har de ändrat på detta?:confused:

Det vet jag inget om. När jag köpte dem sa de inget om det. Däremot har jag hört att man inte ska ha dem på för länge åt gången. Jag har använt dem som paddar under lindorna under ett par år och aldrig haft problem av det. Men det är klart att det är möjligt att det finns de som kan reagera på det med. Fast det finns ju, som någon annan sa, både schabrak och ländtäcke så det borde fungera även under motion om det nu inte är så att det är olika material i dem. Någon som vet?

Det vet jag inget om. När jag köpte dem sa de inget om det. Däremot har jag hört att man inte ska ha dem på för länge åt gången. Jag har använt dem som paddar under lindorna under ett par år och aldrig haft problem av det. Men det är klart att det är möjligt att det finns de som kan reagera på det med. Fast det finns ju, som någon annan sa, både schabrak och ländtäcke så det borde fungera även under motion om det nu inte är så att det är olika material i dem. Någon som vet?

Hej!

Visst är det okej att använda under aktivitet, både på människa och häst, enligt återförsäljaren i Uppsala. Det är samma keramiska material, samma mängd keramik, i alla produkterna.

Själv så har jag en tröja som jag använder både under ridning, vardag och ibland då jag sover. I början fick jag väldigt ont av den, så att det står i produktinfon att produkten ska vänjas in är nog en bra rekomendation. Nu så är det dock så att jag får ont när jag inte haft den på ett par dagar.
Tänker köpa ett schabrak till hästen och se om det kan göra någon märkbar skillnad, innan jag kostar på ett svindyrt täcke ;)

jag har ett stall täcke / sommar täcke, super bra! Hästen är redan "framriden " när jag örjar rida. Har en dam på 15 som är jäte stel i musklerna vanligt vis, men nu som smör i solen från första sekund jag sitter i sadeln. KÖP säger jag bara :)

Håller helt med! Jag har flera typer av täcken och de är alla fantastiskt bra!:D

Håller helt med! Jag har flera typer av täcken och de är alla fantastiskt bra!:D

Hej!

Hur är de bra? Vad skiljer sig ex svettäcket från BoT från ett vanligt, liknande svettäcke? Hur märker du skillnad på hästen?

Nyfiken....

Varför lindar du benen på hästen när du rider?

Att rida med lindade ben på en distanstävling är inte att rekommendera, du riskerar att skada senorna på din häst, lindar du för hårt eller ojämt kan du orsaka senskador, lika så om lindorna glider under ritten, dessutom så kan benen bli överhettade av värmen, att rida med BoT är ett säkert sätt att skada din häst på, de är ej gjorda för att rida distansritt med utan är något man använder för att förebygga alt läka skada med. Att rida med BoT vojlock är en annan sak, det är skillnad på rygg och senor. Tänk dig själv, lida dina ben med BoT och spring en mil, tror inte dina ben mår så bra efter det. Det bästa för en distanshäst är att INTE HA NÅGOT på benen, måste man ha något för att den stryker sig så bör man ha på benskydd som andas så gott det går.
En annan sak att tänka på med lindor är att de kan gå upp och orsaka din häst stor skada om den själv eller någon annan häst trampar på den.

Liknande trådar

Utrustning Nån som vet om back on track pardus L är 58-60 eller 59-60? Står olika beroende på var man läser.
Svar
0
· Visningar
111
Senast: aglaonema
·
Utrustning Mitt gammelsto får väldigt svullna bakben när hon står inne över natten. Jag lindar med vanliga stallbandage men skulle gärna ha något...
Svar
16
· Visningar
909
Senast: Svartkatt
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
162
Senast: Shixle
·
Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 038
Senast: Palermo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar