Babyskydd - framsäte vs. baksäte

Det beror väl helt på omständigheterna, med två äldre barn på sätena bredvid som helhjärtat kan roa barnet i babyskydd är det väl betydligt lugnare än i framsätet med en förälder som främst måste koncentrera sig på trafiken
Jo men då så åker man ju inte ensam med bebisen eller hur?

Jo men då så åker man ju inte ensam med bebisen eller hur?
I ditt inlägg ang att bebisar var absolut lugnast i framsätet nämndes inget om att det förutsatte att man körde bebisen själv. Även här skulle jag säga att det inte alls är en absolut sanning, kanske gör vissa barn men inte för alla.

Där missade jag definitivt att läsa sista stycket på meningen! My apologies! Hursom anser jag det ändå inte allmängiltigt, helt ok om det fungerat bäst på just dina barn men jag köper inte att det är en allmängiltig sanning.

Hursom anser jag det ändå inte allmängiltigt, helt ok om det fungerat bäst på just dina barn men jag köper inte att det är en allmängiltig sanning.
Det fungerar bäst på dem som behöver det.
Lösningen för att slippa det pillande som Lil-sis skriver om är inte att placera barnet i baksätet i stället.

Där missade jag definitivt att läsa sista stycket på meningen! My apologies! Hursom anser jag det ändå inte allmängiltigt, helt ok om det fungerat bäst på just dina barn men jag köper inte att det är en allmängiltig sanning.
Fast ganska troligt att det stämmer på många- de flesta spädbarn är ju mer nöjda med förälder inom synhåll än utom - T ex rekommenderas ju inte bortåtvänt vagnåkande för spädisar.

Har haft bägge barnen bak. Litar inte på airbagen även om den är urkopplad. Var en bilmekaniker faktiskt som rådde mig till att ha barnen bak då airbagen innehåller krut och kan smälla av en låga eller nån antändning.

Sen tycker jag inte det känns så säkert att gulla och prata med bebisen när man kör.

Barn nr 1 skrek ibland i bilen. Det var helt enkelt något vi fick ta. Åkte inga längre sträckor. Ibland blev jag jättestressad men det var bara att gilla läget. Stannade ibland och gav napp som åkte ur lika snabbt.

2an gillade att åka bil även om han inte sov så honommärkte man aldrig av i baksätet.

Vi har ingen nyckel till krockkudden fram så risken är nog att det blir omständigt att koppla ur den.

Fast jag skulle inte tro att man får koppla ur krockkudden själv?! Det måste väl en auktoriserad verkstad göra? Sånna nycklar följer inte med vid köp av bilar utan det är verkstäderna som har dem.

Fast jag skulle inte tro att man får koppla ur krockkudden själv?! Det måste väl en auktoriserad verkstad göra? Sånna nycklar följer inte med vid köp av bilar utan det är verkstäderna som har dem.

Aha, jag fattade inte det där med nycklarna (men när jag tog körkort förra året så stod det att det alltid ska kopplas ur hos verkstad). I vilket fall så kommer vi lämna in bilen om kudden ska kopplas ur, dom lär veta vad som ska göras för att det ska vara godkänt.

Båda våra bilar har ett vanligt "lås" som vi kan låsa upp och då kopplas airbagen på passagerarsidan ur. I min förra bil behövde jag bara trycka på en knapp. Har man inte sådan funktion i bilen behöver man lämna in bilen till verkstad.

Mvh Miks

Aha, jag fattade inte det där med nycklarna (men när jag tog körkort förra året så stod det att det alltid ska kopplas ur hos verkstad). I vilket fall så kommer vi lämna in bilen om kudden ska kopplas ur, dom lär veta vad som ska göras för att det ska vara godkänt.

Jag tog också körkort förra året och minns detsamma. ;) Jag själv hade aldrig vågat koppla ur en airbag själv, man vet ju inte om den är helt urkopplad då... De på verkstäderna vet ju vad de håller på med. ;)

Båda våra bilar har ett vanligt "lås" som vi kan låsa upp och då kopplas airbagen på passagerarsidan ur. I min förra bil behövde jag bara trycka på en knapp. Har man inte sådan funktion i bilen behöver man lämna in bilen till verkstad.

Är det ens godkänt? Tror inte försäkringsbolagen går med på att man för det själv om man inte är bilmekaniker. Vore ju hemskt om låsningen misslyckas och den löses ut vid en olycka... :S

Kravet när vi köpte ny bil var att vi lätt skulle kunna stänga av airbagen med nyckel. Skitsmidigt. På de förra lämnade vi in den på verkstad och kopplade ur passagerarairbagen. Jag har haft/har båda mina barn fram. Sonen satt fram till i somras 3,5år och nu sitter dottern fram i babyskyddet. Det handlar inte om att jag ska sitta och gulla med henne, men när hon blir ledsen är det så mycket läggare att bara lägga en hand på henne för att trösta. Sonen hade napp och hade han suttit bak hade jag fått stanna stup i kvarten för att stoppa i den.

• Gilla
Reactions: ako
Jag kommer oftast att köra en lång raksträcka (klassisk "landsvägskörning") ensam där det är en bra bit mellan P-fickorna så det är inte alls "bara att stanna". Att kunna lägga en hand på barnet eller stoppa in en napp kommer alltså vara nödvändigt för min förmåga att köra bil på ett bra sätt, för det kommer jag inte att kunna göra om jag har en mistlur i baksätet.

Så det blir framsätet för oss, bilen ska in och få airbagen avstängd/urplockad nästa vecka :).

@Miks Då vet jag! Skulle ändå aldrig våga göra det själv. :p
I de flesta nya bilar gör man det själv o det är fullt godkänt och säkert. Personen på verkstaden kommer att vrida om en nyckel i ett lås- precis som man själv kan göra, så det är ingen skillnad. Sedan lyser en lampa att airbagen är avstängd.

Är det bara vi som tagit hänsyn till oss själva (föräldrarna alltså) när vi valt placering av barn i bilen?

För oss var det viktigt att båda kunna sitta fram - dels för åksjukerisk hos min fru men även för bekvämlighet och för att vi vill kunna sitta och småprata med varandra. Vi var därför angelägna om att det skulle fungera att ha barnet i baksätet, att det inte skulle vänja sig vid underhållning och fullservice...

Självklart hade vi fått tänka om ifall barnen inte hade gillat läget - men båda våra gjorde det och har fortsatt göra det! När de var riktigt små så somnade de i samma sekund som man lyfte babyskyddet och idag när de är snart 3 och 5 år så upplever vi att de uppskattar att bara få sitta och titta ut. Egentid och nedvarvningstid på något sätt! Inga paddor med spel eller filmer här inte, på sin höjd Bamsetidningar, CD-saga och någon smörgås på långresor.

Bekvämlighet för mig vore om sambon tog körkort snart så jag kan få sitta var jag vill i bilen :D så nej, jag har inte tänkt nämnvärt på min bekvämlighet.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 149
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Jag har just köpt ny bil. Krockkudde på passagerarsidan i fram. Hörde av mig för att kolla vad det kostar att koppla ur den och det...
Svar
8
· Visningar
1 223
Senast: Ja88
·
Övr. Barn Precis som med barnvagnar så känner jag att det är rena djungeln gällande bilbarnstolar, så tänkte att vi kunde ha en tråd för detta...
2
Svar
36
· Visningar
4 239
Senast: Amha
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 535
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar