Babyskydd - framsäte vs. baksäte

Det beror HELT på vad du har för bil, är du säker på att airbagen kan kopplas ur med nyckel?
Vi har två BMW, ena måste airbagen kopplas ur manuellt samt att säkerhetsbältet på passagerarsidan måste bytas ut (totalkostand på ca 3500 kr). På den andra går det att koppla ur med nyckel men de måste göra något mer som jag inte heller minns.

Jodå det går att koppla ur med nyckel. Bilen köptes ny i Januari så där finns den möjligheten.
Får undersöka närmre om det krävs något mer av just den här bilmodellen (Hyundai i30 kombi)

Vi har ingen egen bil och satte därför babyskyddet (och nu då också barnstolen) bak. Det fungerade fint, men sedan åker vi inte bil så ofta heller :)

Bak.
Föräldrar är skitläskiga i trafiken :crazy:
Fast frågan är ju om en förälder som är stressad över att barnet gråter förtvivlat i baksätet (ganska ofta över att hen inte kan se föräldern) är en bättre förare än en förälder som på en sekund klappar med ena handen / sätter in en napp. Det är ju faktiskt inte värre än att trycka på stereon e d.

Våra har alltid åkt fram då jag har velat ha dem nära och jag är helt uppriktigt väldigt tveksam om man är en mer trafiksäker förare med barnet bak- av ovan nämnda anledning.

Fast frågan är ju om en förälder som är stressad över att barnet gråter förtvivlat i baksätet (ganska ofta över att hen inte kan se föräldern) är en bättre förare än en förälder som på en sekund klappar med ena handen / sätter in en napp. Det är ju faktiskt inte värre än att trycka på stereon e d.

Våra har alltid åkt fram då jag har velat ha dem nära och jag är helt uppriktigt väldigt tveksam om man är en mer trafiksäker förare med barnet bak- av ovan nämnda anledning.

Av det jag ser dagligen, jo.

V

Vill du utveckla? Själv VET jag att det vore stressande för både mig och barnet att ha det bak och att det skulle vara svårare att fokusera på att köra då.

Helt enkelt att de läskigaste jag möter har barnen fram och pillar med de. Noll uppmärksamhet på vägen. Eller trafiken i övrigt.

Det är väl den vanligaste positionen och det kan ju vara därför det bara är de jag reagerar på.

Ofta tror man att man kan göra många saker samtidigt som man kör bil (ja, jag med, tidigare) så att föräldrar är läskiga förstår jag. Skrikande barn är dock väldigt stressande, särskilt om man är ovan.

Jag skulle vilja hävda att ouppmärksamma förare är läskiga i trafiken. Och osäkra förare. Om det är föräldrar som svettas för att barn skriker i bak, föräldrar som gullar med ungar i fram eller ovana helgförare kvittar. Jag som pendlar dagligen tycker det är rätt soft att köra i rusningstrafik för då vet vi alla vad vi pysslar med. Mitt på dan eller på helger och kvällar tycker jag att folk kör som krattor. Det är ofta de personer som inte befinner sig dagligen bakom ratten som då ska försöka glida runt.

Kontentan av det hela är att mammor och pappor på dagar och helger är de läbbigaste i trafiken. För att vara mindre läbbig tycker jag att man ska placera barnet där det är som tystast för det gör att föräldern har störst möjlighet att koncentrera sig på bilkörningen. Om det är fram eller bak beror på barn och förälder tänker jag.

Mvh Miks

Jag skulle vilja hävda att ouppmärksamma förare är läskiga i trafiken. Och osäkra förare. Om det är föräldrar som svettas för att barn skriker i bak, föräldrar som gullar med ungar i fram eller ovana helgförare kvittar. Jag som pendlar dagligen tycker det är rätt soft att köra i rusningstrafik för då vet vi alla vad vi pysslar med. Mitt på dan eller på helger och kvällar tycker jag att folk kör som krattor. Det är ofta de personer som inte befinner sig dagligen bakom ratten som då ska försöka glida runt.

Kontentan av det hela är att mammor och pappor på dagar och helger är de läbbigaste i trafiken. För att vara mindre läbbig tycker jag att man ska placera barnet där det är som tystast för det gör att föräldern har störst möjlighet att koncentrera sig på bilkörningen. Om det är fram eller bak beror på barn och förälder tänker jag.

Mvh Miks
Ungefär så men aning kortare sa en taxichaufför för ett känt bolag i sthlm igår när jag frågade just detta.

Båda barnen har suttit fram som nyfödda. Jag kör mycket själv med barnen och mycket motorväg utan möjlighet att stanna och stoppa i en napp... Stora sonen satt fram till 1,5 år då han fick flytta bak ett par månader innan lillebror kom. Han satt sedan fram till han var fyra månader, sen bytte vi bil och där var det svindyrt att koppla ur airbagen fram. Men det blev många stressade mil på motorvägen där jag önskat att han suttit fram.

Vi har haft alla barn bak, med våra tvillingar hade vi speglar man satte fast, när den minste kom satt han i mitten mellan sina systrar så behovet av spegel var mindre då de kunde roa honom om han blev ledsen.
Ingen av barnen har haft napp

Helt enkelt att de läskigaste jag möter har barnen fram och pillar med de. Noll uppmärksamhet på vägen. Eller trafiken i övrigt.

Det är väl den vanligaste positionen och det kan ju vara därför det bara är de jag reagerar på.

Jag kör 100 mil till och från jobbet varje vecka och sen 30 timmar i stadstrafik per vecka. Och har gjort i sex år.

Jag har massor av fördomar om olika sorters förare ;)

Vår lilla tjej sitter bakom passagerarsätet. Har skrikit en gång i bilen bara och då stannade jag och gav henne nappen.
Sover hittills alltid när vi åker någonstans. :) Är hon vaken när vi åker iväg så ger jag henne nappen och drar upp overallen lite så att nappen får stöd, svårare för henne att spotta ut. :D (har lite svårt att hålla kvar nappen när hon snuttar som hårdast)
Skulle inte vilja ha henne fram, känns både tryggare och lugnare att hon sitter där bak.

Vissa bussförare anser ju att det går utmärkt att både surfa och smsa på mobilen samtidigt som man kör ett jättestort fordon fullt med folk.
Så fördomar finns alltid.
Barnet håller sig lugnast i fram när man kör ensam.
Så det blir säkrast.
Får lov att hålla med. Är det ett barn som krånglar i bilen är det nog tryggast fram. Lugnt i bilen=bättre körning. Är barnet däremot lugnt bak finns ju ingen anledning att flytta fram det.

Och som du säger, vissa busschaffisar tror att de är superman så man är skräckslagen när man åker med :p

Barnet håller sig lugnast i fram när man kör ensam.
Så det blir säkrast.

Det låter som en sanning med modifikation. Våra barn har varit väldigt nöjda i baksätet, de få gånger det blivit ledsna räckte det med att sträcka bak handen och rucka lite i stolen samtidigt som man pratade lugnande.

Våra barn har varit väldigt nöjda i baksätet,
Om man inte har några problem så har man ju inte.
Men när man har problem så blir de sannerligen inte bättre av att man placerar barnet i baksätet.
En av mina gillade att sitta i baksätet och titta ut genom bakrutan i stället för in i ryggstödet på framstolen.

Tack alla ni som svarat :) Det var till bra hjälp :). Om vi får en lugn bebis i bilen så blir det bak, vi börjar med det. Vi har ingen nyckel till krockkudden fram så risken är nog att det blir omständigt att koppla ur den.
Om bebis är väldigt orolig bak så får vi helt enkelt lämna in bilen och flytta fram.

• Gilla
Reactions: Sar
Om man inte har några problem så har man ju inte.
Men när man har problem så blir de sannerligen inte bättre av att man placerar barnet i baksätet.
En av mina gillade att sitta i baksätet och titta ut genom bakrutan i stället för in i ryggstödet på framstolen.

Det beror väl helt på omständigheterna, med två äldre barn på sätena bredvid som helhjärtat kan roa barnet i babyskydd är det väl betydligt lugnare än i framsätet med en förälder som främst måste koncentrera sig på trafiken

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 149
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Jag har just köpt ny bil. Krockkudde på passagerarsidan i fram. Hörde av mig för att kolla vad det kostar att koppla ur den och det...
Svar
8
· Visningar
1 223
Senast: Ja88
·
Övr. Barn Precis som med barnvagnar så känner jag att det är rena djungeln gällande bilbarnstolar, så tänkte att vi kunde ha en tråd för detta...
2
Svar
36
· Visningar
4 239
Senast: Amha
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 535
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar