Babysitter..

B

babyfoal

..ja, när behöver man en sådan?
Direkt man kommer hem från förlossningen?

Vad gör ni nyblivna av era barn när ni tex håller på i köket eller liknande?
Vad är bäst för en sån liten knodd?

Har inte så långt kvar nu, och känner, att ska jag ut och handla, så får det bli inom det närmsta, för sammandragningarna gör det svårt att gå längre perioder, och när jag kommer hem från BB är handla nog det sista jag är sugen på att göra..

Sv: Babysitter..

Vi har en babysitter med fullt liggläge och lekbåge, men det är kanske inget man använder den första veckan.

Om Ella är vaken när jag ska dona så får hon sitta i sjalen eller selen :)

Jag använde babysittern jättemycket, från han var en månad ca tills han var 6 månader och kunde sitta upp själv (då kan de tippa över och den är helt meningslös om de ändå kan sitta). Den var jättebra att börja med smakisar i mm. Sam hade koll på världen och gillade att gunga i den. Jag fick en som vibrerade och spelade musik av sambons ex, men använde aldrig de funktionerna för Sam tyckte inte om det. Andra säger att de är guld värt och deras ungar bara däckar om de sätter dem i babysittern.

Men som sagt, det är ingen direkt brådska för de kan inte sitta i den förrän de är lite stabilare i huvudet (om man inte har fullt liggläge som Calas).

Om man donar i köket ligger de gärna på en filt och kollar!

..ja, när behöver man en sådan?
Direkt man kommer hem från förlossningen?

Vad gör ni nyblivna av era barn när ni tex håller på i köket eller liknande?
Vad är bäst för en sån liten knodd?

Har inte så långt kvar nu, och känner, att ska jag ut och handla, så får det bli inom det närmsta, för sammandragningarna gör det svårt att gå längre perioder, och när jag kommer hem från BB är handla nog det sista jag är sugen på att göra..

Väntar också på min första bebis! Mycket att tänka på.....

Min tanke är iallafall att bebisen får sitta i bilbarnstolen den första tiden innan den blir stor nog för babysittern. Bilbarnstolen är ju gjord för att dom skall sitta bra, den gungar lite om man puttar på den och den är enkel att ta med in från bilen och bära bebisen i. Sover h*n blir det nog i barnvagnen, känns dumt att gå upp och lägga bebis i vaggan när man själv är nere och grejar...

Varför ha barnet i bilstolen inne?
I början ligger de ju där man lägger dem så då ligger de bra på en filt på golvet.

Isak har alltid sovit i vagnen dagtid.
På så sätt har han alltid varit med oss där vi är och det har också varit lättare att sova borta eftersom han då sovit i vagnen och varit van vid det. Nu sover han i vagnen dagtid (nästan alltid ute) och i säng dagtid.

Vi använde våran babysitter väldigt mycket fram tills ca 5-6 månader.
Isak gillade den skarpt och sov ofta i den också. Somnade han när han satt i den fick han sova vidare bara.

Babysittern var favoriten i några månader typ från 1 månad till 4,5 månad. Då började hon sitta själv och ville absolut inte sitta i sittern. Trots det så sitter hon i den när jag duschar (5,5 månad nu..). Det tycker hon är så intressant att hon storögt sitter avslappnat och bara tittar!

Bilbarnstolen är inte att rekommendera (tycker jag..). Ryggläget är inte det optimala för pluttisar, lite väl böjt tror jag. Så den använder vi endast när vi åker bil.

Jag har aldrig använt ngn sjal eller sele, fast jag velat. Tiden bara rann iväg. När jag fixade och donade alldeles i början så sov hon mest hela tiden. Då i en vagga mitt i huset (vardagsrum och kök i samma rum). När hon senare ville vara med mer så låg hon på stora täcke eller i babygymmet och så sprang jag runt henne. Sjöng och snackade massor med henne vilket var mycket uppskattat.

Lycka till med din lill* som är på väg!

Med första barnet hade vi ingen babysitter första veckorna, köpte sen en men han hatade den! Köpte en annan riktigt billig ful sak och den gillade han. Nu till andra barnet är det kanon för han gillar oftast att sitta där! Men det blir ofta så att har jag jättemkt jag MÅSTE hinna fixa så vill han absolut inte sitta där, då kommer sjal och sele fram!

Om man har otur och man får ett barn som måste ha något för höften så är en sitter guld värd. De är skönare för dem att sova i sittern i en vanlig säng om man inte bufflar upp dem mot en kudde. Det för höften hindrar dem från att rulla så de kan princip sova lite varstans bara man har bufflat till så att de ligger skönt med en kudde osv. Första sittern vi hade första tiden var kanske nersitten men den dög första tiden, men när vi skulle börja med smakisarna så hände det att lillskruttan satte i halsen ibland när hon satt i den. Då var det bättre att mata henne i knät. Vi köpte en annan sitter begagnad men det var oerhört fin nästan ny men den satt hon inte i länge för då hade hon blivit för rörligt. Tjejen har tagit igen med besked de månader i början som hon inte fick röra på sig.

Babysittern vill jag nog kalla mitt bästa köp! Förutom babyvakten då. William använde babysittern otroligt mycket. Det var perfekt att kunna diska eller laga mat samtidigt som jag gungade honom med foten.

Jag har alltid skrattat åt de babysittersarna som gungar själva och som spelar musik, men i efterhand får jag erkänna att jag tror att en sådan hade varit perfekt till William, för i längden var det ganska jobbigt att alltid gunga honom med foten...

När dom är nya så rör dom sig ingenstans - vi bäddade åt Elias i soffan och där kan han fortfarande ligga medan jag pysslar. Har en Snuggle Nest som han ligger i - som vi lägger i soffan.

Babysittern tycker jag är sådär än så länge... han lessnar rätt fort. Har en utan lekbåge. Däremot är babygymmet rätt roligt att ligga o kika i :) Där kan man lämna honom för att pyssla också.

kl

Vi har en babysitter, men den används inte så mycket. My gillar bättre att ligga på fårskinnet på golvet eller i sitt babygym. Fast bäst är såklart att bli buren, helst utan sele =)

Vi kunde knappt lägga ifrån oss My hela första månaden, då blev hon ledsen. Så det har blivit mycket bärande och vid fix i hemmet har hon suttit i selen eller sovit i vagnen (vagnen vägrade hon dock första månaden också). Nu kan hon ligga och sprattla på golvet medan jag grejar och det är jätteskönt!

//julia

Vi hade inte klarat oss utan en sådan. Vi hade en med babyinsats så den kunde hon ha från att vi fick den vid tre veckors ålder. Där vi bodde innan var det trångt så vi kunde inte ha henne på en filt i köket utan då var babysittern kanon. Hon älskade att sitta i den. När hon var ca 5-6 månader så började hon hänga sig ut på sidorna och böka runt så då var den inte så bra längre :D

Den vi hade var med fullt liggläge och man kunde gunga den, ja allt, så när vi åkte bort till vänner var den alltid med.

Jag behövde aldrig en babysitter. :-) Li var med i sele eller sjal, eller så låg hon på en filt på golvet i rummet jag var.

Vi har en Carena Lyx (tror jag den heter :o ), som har fullt liggläge och är lite "ombonad" eller vad man skall kalla det (samt att man kan välja om bebisen skall kunna gunga den själv eller om den skall vara "fast"). Vi har använt den jättemycket sen vi kom hem från BB! Vår son är knappt 2 veckor ännu, men ligger jättebra i den när vi äter middag tex. När vår BVC-dam var här på hembesök tyckte hon att den såg jättebra ut som "säng" åt honom under dagen, lagom skålad osv. Vi växlar dock med sele, men är verkligen superdupernöjda med babysittern!

Lillen är nöjd i den och sover gott där och jag kan tex ha den i dörröppningen till badrummet när jag duschar och han sover, så ser jag honom hela tiden. Ovärdeligt!

Enligt vår BVC så är det "big no-no" på att använda bilbarnstolen som babysitter, den är alldeles för skålad för det.

Senast ändrad:

Vi köpte nog inte våran babysitter förrän E var runt 2 månader gammal. Innan dess hade vi honom i sjal när vi pysslade. Våran är tippsäker så han kan använda den nu också även fast han tippar framåt lite ibland.

Vi använde den nog mest när E var mellan 2 och 6 månaders ålder. Nu vill E mest ligga och kräla på golvet eller sitta i sjal.

Tusen tack för alla era svar! :bow:
Väldigt intressant att höra hur ni har valt att göra.

Vi har en Carena Lyx (tror jag den heter :o ), som har fullt liggläge och är lite "ombonad" eller vad man skall kalla det (samt att man kan välja om bebisen skall kunna gunga den själv eller om den skall vara "fast").

Detta var min nästa fråga, vilka babysitter's har fullt liggläge?

Gärna så många olika förslag som möjligt, då jag har en känsla av att utbudet är lite tunnt här omkring. Eller online ställen.
(Om ni inte får skriva märken och köpställen- PM:a gärna vart jag kan få tag i dessa babysitters)

Tack alla ännu en gång. :bow:

Den vi har är av märket Chicco och heter Soft relax och finns i de flesta barnaffärer som jag vart i. Kostar runt 6-700 kronor.
Den har fullt liggläge och jag tror det är 5 olika lägen man kan ställa ryggen i. Även fotändan kan du ändra läget på. Den kan båda gungas och ställas i fast läge. Babyinsats finns det som du lätt tar av när barnet blir större, detta gör att den kan användas från nyfödd. Den är lätt att bära med då det finns två remmar som du spänner ihop.

Kan varmt rekommendera denna !!

Varför ha barnet i bilstolen inne?
I början ligger de ju där man lägger dem så då ligger de bra på en filt på golvet.

Eftersom frågan gällde babysittern så antog jag att TS ville ha alternativ... givetvis kan man lägga bebisen på en filt på golvet......

Jag vägrade ha en babysitter i mitt. Sonen växlade mellan en filt på golvet, bilbarnstolen och en vagga som man kunde rulla med i varje rum. Sonen sov bara i sin säng på nätterna så det var guld värd att ha en "rullande säng" överallt eftersom filten på golvet inte alltid var omtyckt.

Liknande trådar

Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
869
Senast: Görel
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 556
Senast: Queen
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 020
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar